Eldtroll 0 Postad 18 Juli , 2020 Har ett udda problem med min mercury 500 Thunderbolt 50hp utombordare (tror den är från 70-talet). Första starten varje dag är ett elände. Efter att den väl startat är den superlätt att starta nästa gång, fram till nästa dag, då är det samma visa igen. Startar lätt även om den varit stilla i någon timme. Går även mycket bra när den är igång, bra både på tomgång och full gas. Kollade senast att ta loss ett tändstift för att se om jag hade någon gnista, ingen gnista alls! Efter att jag kollat ett stift i en annan cylinder, som inte heller hade gnista fick jag plötsligt gnista, och i samma sekund startade motorn, med ett tändstift löst... Har även testat med startgas innan jag tog loss tändstift, hjälpte inget. Läste någonstans att kvicksilverkontakten som ska känna av om motorn är tiltad ibland kunde ge konstiga fel, har tagit bort denna men är fortfarande lika svår att starta första gången varje dag. Någon som har någon idé? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 19 Juli , 2020 Har motorn fördelare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eldtroll 0 Postad 19 Juli , 2020 Ja, det tror jag... Men blir osäker när du frågar så? Bifogar kopplingsschema. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eldtroll 0 Postad 19 Juli , 2020 Är väl samma som ”distributor” Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
YamaHans 12 Postad 19 Juli , 2020 Har den blivit svårstartad medan du haft den eller har den alltid varit svårstartad? Jag har haft 2 likadana och minns att blåsan skulle pumpas stenhård innan start. Gick inte att slarva med detta. Sen var det choke och halvgas som gällde. Använder du el-choken när du startar? Kollat om den fungerar? Utan choke är den nästan omöjlig att få igång kall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eldtroll 0 Postad 19 Juli , 2020 Har alltid varit svårstartad, köpte den för tre år sedan. Förra ägaren sa att den var svårstartad första gången på säsongen, men jag misstänker att det var en underdrift... Pumpar blåsan hård, känner dock att den blir mjuk efter en stunds startförsök. Kanske normalt? Om jag inte försöker starta den håller den sig hård. Har kollat så choken fungerar, det är en knapp ovanför nyckeln som man trycker in, spjällen stängs då. Släpps dock så fort jag släpper chokeknappen. Hur brukade du göra, choka tills den tänder till, eller bara några sekunder medan man kör startmotorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
YamaHans 12 Postad 19 Juli , 2020 Jag brukade lägga gashandtaget rakt upp om jag minns rätt, sen trycka in chokeknappen och dra runt tills den startade till, den brukade alltid dö på första försöket. Sen gjorde jag likadant tills den startade upp. Då droga jag ner handgasen och "duttade" på choke-knappen varje gång den gick ner i varv tills den började gå ordentligt. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser