Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
liinden

Pumptyp till septitank

Rekommendera Poster

Jag har funderingar på vilken pumptyp jag ska välja för utpumpning av septitank. Just nu har jag en manuell diafragmapump. Den läcker, och även innan den läckte vätska så gav den odör på toaletten. Jag ska nu ersätta pumpen med en elektrisk. Jag kan välja på en elektrisk impellerpump med knivblad, eller en elektrisk diafragmapump. Vad hade/har ni valt? Diafragmapumpen är ju torrkörningssäker och effektiv, men jag är rädd att diafragmapumpen ska avge odör givet erfarenheten av den manuella...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev liinden:

Jag har funderingar på vilken pumptyp jag ska välja för utpumpning av septitank. Just nu har jag en manuell diafragmapump. Den läcker, och även innan den läckte vätska så gav den odör på toaletten. Jag ska nu ersätta pumpen med en elektrisk. Jag kan välja på en elektrisk impellerpump med knivblad, eller en elektrisk diafragmapump. Vad hade/har ni valt? Diafragmapumpen är ju torrkörningssäker och effektiv, men jag är rädd att diafragmapumpen ska avge odör givet erfarenheten av den manuella...

Jag köpte en pump men kniv som har torrkörningsskydd. Dyr som fan, 2500kr. Slår av när den känner att den inte suger längre från septitanken.

Nackdelen för mig som aldrig bryter huvudströmen (har alltid kylen på) är att den måste nollställas för att fungera igen (ska sätta en egen brytare på den i vinter).

Skönt att ha kniv, blir aldrig stopp eller dyl. Bara min åsikt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 minuter sedan skrev patrikflink:

Jag köpte en pump men kniv som har torrkörningsskydd. Dyr som fan, 2500kr. Slår av när den känner att den inte suger längre från septitanken.

Nackdelen för mig som aldrig bryter huvudströmen (har alltid kylen på) är att den måste nollställas för att fungera igen (ska sätta en egen brytare på den i vinter).

Skönt att ha kniv, blir aldrig stopp eller dyl. Bara min åsikt.

Har sett att Jabasco säljer sånna. Kanske är värt de extra hundralapparna från de utan skydd. Tror min nya eltoa som ligger och väntar på installation har knivblad i tömmningsdelen. 

Har du inte redan en brytare på plussidan som öppnar/sluter kretsen för att aktivera pumpen när du vill tömma? Eller funkar denna pump på nått annat vis?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev liinden:

Har du inte redan en brytare på plussidan som öppnar/sluter kretsen för att aktivera pumpen när du vill tömma? Eller funkar denna pump på nått annat vis?

Jo.

Hade lite otur när jag tänkte...

Självklart så nollställs den efter varje gång.

Jag kör med handvevad toalett, men hade jag haft eltoa med kniv så är kanske min pump är lite Overkill.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte dumt att lägga pengar och möda på en pump som man inte får använda?

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Mackey:

Är det inte dumt att lägga pengar och möda på en pump som man inte får använda?

Båten är utrustad med båda lösningarna, och jag ämnar att behålla det så för långfärd. Att man inte ska släppa ut avfall direkt i sjön är en icke-diskussion, så det behöver vi inte djupdyka i idag!

Har du bara sugtömning på din C32, eller har du mulltoa etc?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan skrev liinden:

Att man inte ska släppa ut avfall direkt i sjön är en icke-diskussion, så det behöver vi inte djupdyka i idag!

Funderade bara på om det är värt att lägga tid och pengar på något som man inte fåŕ använda, inget annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Mackey:

Funderade bara på om det är värt att lägga tid och pengar på något som man inte fåŕ använda, inget annat.

Yes, inga hard feelings :) Nu vet du ju att den ska användas på långsegling och inte för att släppas ut i din favoritvik. Jag har sugtömmning två bryggor bort på väg ut/in från hemmahamn så det är inga problem. Har du något bra att flika in i sakfrågan? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...