douakh 15 Postad 17 Juli , 2020 Jag har en Mercruiser Cummins 320hk. häromdagen inträffa följande: Efter ca 15 min körning märkte jag svart rök från maskinrummet, jag slog av motorn direkt och fann ett hål i ljuddämpare som är gjord av plast. Plaströk och avgaser vällde ut. Jag har inte funnit något stopp på sjövattenintag och impeller är hel. Turbon byttes av varv i vintras och jag har alltid upplevt ett högre missljud från turbon. Om turbon rasat kan det påverka så att avgastemperaturen höjs så pass att det orsakat skadan i avgasdämparen? Tacksam för input. Sitter nu fast i Strömstad efter bärgning o inväntar reservdel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 17 Juli , 2020 På något sett har du fått brist på kylvatten i avgassystemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
douakh 15 Postad 17 Juli , 2020 Ja helt klart. Frågan är bara varför? undrar om någon vet om felaktig turbo kan påverka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 17 Juli , 2020 Tror jag inte har någon betydelse för vattenflödet, vattendumpen sker väl efter turbon i avgaskröken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 473 Postad 17 Juli , 2020 Du har antagligen redan sett det, men ta en extra titt på isoleringen på kablarna därunder och isolera om dom om det behövs! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
douakh 15 Postad 17 Juli , 2020 Tack! Ska kolla på det. Haft fullt upp med rengöring av maskinrummet o jagande av reservdel. Kan det blivit ett tillfälligt stopp men ändå att impeller klarat sig men att avgaserna blivit så pass heta att det gått så snabbt att jag hann stänga av maskin innan impeller tog skada? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 17 Juli , 2020 (redigerade) Om turbon har rasat borde du känna av en ordentlig effektförlust. Heta avgaser indikerar som andra redan skrivit, att kylvattenflödet är försämrat, det behöver inte ha uteblivit helt. Du har väl redan kollat sjövattensilen så att den inte är igensatt, att kranen/kulventilen till kylvattnets skrovgenomföring är helt öppen? Sedan kan det ju vara obstruktion i oljekyl, värmeväxlare eller annorstädes. Åter till turbon, om du skruvar loss luftfiltret eller motsvarande, kommer du då åt att känna på turbons turbinhjul med fingrarna? Om du gör det skall detta rotera väldigt lätt och du skall inte kunna känna något axialt eller radiellt glapp över huvud taget. Och du kollar förstås detta när motorn och turbon är kalla, annars bränner du dig på fingrarna ♨️. Redigerad 17 Juli , 2020 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 17 Juli , 2020 Om kylvattnet försvinner så sticker avgastempen ganska omgående, långt före innan motorns tempmätare börjar indikera att något är galet. Just därför är det smart att ha ett larm på just avgastempen. Går att göra (bygga) ganska enkelt själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 17 Juli , 2020 2 minuter sedan skrev Gelis: Om kylvattnet försvinner så sticker avgastempen ganska omgående, långt före innan motorns tempmätare börjar indikera att något är galet. Just därför är det smart att ha ett larm på just avgastempen. Går att göra (bygga) ganska enkelt själv. Det är kanske det som inträffat då motorn bara gått i 15 minuter. Då klarar sig kanske impellern att gå torr under så kort tid, iallafall en del av den tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 456 Postad 17 Juli , 2020 Så snart kylvattnet minskar kraftigt eller försvinner sticker temperaturen på avgaserna upp mot 200°C eller mera och då är det inte roligt att vara en plastljuddämpare... Det går på 15 sekunder snarare än 15 minuter. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
douakh 15 Postad 17 Juli , 2020 Kollat silen, turbon snurrar fritt. Lossat slangen till silen och blåst och därigenom har det bubblat på utsidan så det är fritt där. Även kollat slangar till vattenpumpen och från vattenpumpen och det ser bra ut. Kan det fastnat något tillfälligt i intaget, typ påse och då tillfälligt täppt igen så att avgaserna blivit heta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 17 Juli , 2020 4 minuter sedan skrev douakh: Kollat silen, turbon snurrar fritt. Lossat slangen till silen och blåst och därigenom har det bubblat på utsidan så det är fritt där. Även kollat slangar till vattenpumpen och från vattenpumpen och det ser bra ut. Kan det fastnat något tillfälligt i intaget, typ påse och då tillfälligt täppt igen så att avgaserna blivit heta? Ja det kan det ju ha gjort. Jag minns en episod från 70-talet då det fastnade en plastsäck som det hade varit konstgödning i. Detta var i en liten öppen snipa med en betydligt mindre tvåcylindrig motor som blev utan kylning och nypte. Den jäkla säcken fastnade även i propellern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
douakh 15 Postad 17 Juli , 2020 Var monterar man mätaren för att hålla koll på avgastempen, i röret? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 17 Juli , 2020 (redigerade) Då jag inte vet hur din maskin ser ut efter turbon och runt avgaskröken, så rent generellt på avgaskröken så nära avgasslangen som möjligt. Behövs i princip ingen mätare utan räcker med en varningslampa som styrs av en liten anläggningstermostat på runt 50°. beror lite på hur varm kröken blir under normal drift. Redigerad 17 Juli , 2020 av Gelis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
douakh 15 Postad 17 Juli , 2020 Monteras den utanpå slangen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 17 Juli , 2020 Helst direkt på avgaskröken. Nu var mina bilder lite suddiga men jag har monterat mina på avgasknät precis där avgasslangen sitter. Man ser den lilla termostaten på översta bilden. Termostaten ska vara av typen normalt öppen, då sluter den sig vid uppnådd temp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
douakh 15 Postad 17 Juli , 2020 Toppen, tack! kanske kan montera på en digital ugnstermometer så att man kan ha koll på tempen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 17 Juli , 2020 8 minuter sedan skrev douakh: Toppen, tack! kanske kan montera på en digital ugnstermometer så att man kan ha koll på tempen? Det kan funka, bara du får dit givaren dikt an mot kröken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
douakh 15 Postad 17 Juli , 2020 Någon som tror på att haveriet kan bero på snäckor i värmeväxlaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 17 Juli , 2020 2 timmar sedan skrev douakh: Någon som tror på att haveriet kan bero på snäckor i värmeväxlaren? Jag har rensat värmeväxlare till mindre motorer där i tuberna finner man en vit-grå slemmig geggamoja, gjorde ju ingen kemisk analys, så jag vet inte vad det för någonting. Och detta då på båt som seglat i Skageracks elektrolyt. Snäckor, musslor och diverse annat biologiskt skräp 🗑 har jag däremot funnit i sjövattensilen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 17 Juli , 2020 3 timmar sedan skrev douakh: Någon som tror på att haveriet kan bero på snäckor i värmeväxlaren? Så kan det absolut vara. Om inte annat vore det tråkigt om det märks nästa gång du gasar på igen. Rengöring av vvxl brukar ligga i serviceplanen på 1-5 år beroende på maskin. Jag gjorde det på min båt i vintras efter att ha ägt båten i tre år. Fick ihop en nästan komplett impeller och ett smärre bidrag till grusgången. Hade dock inga problem med varmgång innan heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 291 Postad 17 Juli , 2020 Hej Här finns en instruktion hur man bygger ett enkelt avgastemperaturlarm. Termostater finns att köpa på SXK:s kansli i Göteborg, är tyvärr semesterstängt till den 3/8 Hälsningar Ove .VP_avgaslarm (1).pdf 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
douakh 15 Postad 17 Juli , 2020 29 minuter sedan skrev coppertail: Så kan det absolut vara. Om inte annat vore det tråkigt om det märks nästa gång du gasar på igen. Rengöring av vvxl brukar ligga i serviceplanen på 1-5 år beroende på maskin. Jag gjorde det på min båt i vintras efter att ha ägt båten i tre år. Fick ihop en nästan komplett impeller och ett smärre bidrag till grusgången. Hade dock inga problem med varmgång innan heller. Jag är mer och mer inne på vvxl. Tyvärr ett mer avancerat o svårare jobb än vad jag klarar av så jag antar att det är ett jobb för varvet. Är det ett stort jobb? I morgon köper jag avgasslang o kopplar på o ser om det kommer ut vatten om det går det återstår det att koppla på en digital termometer o därefter ut o köra o se om tempen hållare sig stabilt. Kan det vara en plan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
douakh 15 Postad 17 Juli , 2020 30 minuter sedan skrev Ove-T: Hej Här finns en instruktion hur man bygger ett enkelt avgastemperaturlarm. Termostater finns att köpa på SXK:s kansli i Göteborg, är tyvärr semesterstängt till den 3/8 Hälsningar Ove .VP_avgaslarm (1).pdf Har sett den. Ska definitivt ordna med det framgent. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 17 Juli , 2020 Har råkat ut för både plastpåse och vattenväxter i vattenintaget, men det hördes direkt på avgasljudet. Och sedan blev det att bada. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 17 Juli , 2020 46 minuter sedan skrev douakh: Jag är mer och mer inne på vvxl. Tyvärr ett mer avancerat o svårare jobb än vad jag klarar av så jag antar att det är ett jobb för varvet. Är det ett stort jobb? I morgon köper jag avgasslang o kopplar på o ser om det kommer ut vatten om det går det återstår det att koppla på en digital termometer o därefter ut o köra o se om tempen hållare sig stabilt. Kan det vara en plan? Görs det regelbundet är det ett mycket enkelt jobb. Har det inte gjorts på länge och byte av offeranoder har missköts kan det vara ihopärgat. Nya gavelpackningar/o-ringar för några hundralappar behövs oftast. Att sätta på en slang och kolla att du har flöde är en mycket god idé. Som tidigare nämnts kan det mycket väl ha varit något som blockerade kylvattenintaget och som sedan lossnade när du stängde av maskin och suget upphörde. Jag har ett sjövattenfilter med glaslock. Man ser direkt om man har flöde genom systemet. Att sitta och glo på en ugnstermometer kommer säkert funka bra den första timmen sen lär du tröttna. Bättre med ett akustiskt larm isf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
douakh 15 Postad 18 Juli , 2020 Tänkte att installera termometer för att i början ha koll på temperaturen sedan för det bli en lampa som varnar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
douakh 15 Postad 18 Juli , 2020 16 timmar sedan skrev Gelis: Det kan funka, bara du får dit givaren dikt an mot kröken. Vad ska den normala temperaturen blinin man installera mätare dikt an som du föreslår? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 291 Postad 18 Juli , 2020 29 minuter sedan skrev douakh: Vad ska den normala temperaturen blinin man installera mätare dikt an som du föreslår? Hej I ritningen jag länkade till så sluter och larmar termostaten vid 80 grader och öppnar vid 60 grader. Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 18 Juli , 2020 (redigerade) Jag kan bara referera till vad mina knän blir och det är ca 30° efter ett tag i marschfart och sedan ner på tomgång. Har för mig att mina termostater sluter vid 52° och öppnar igen vid ca 30° Jag anser att man bör ligga ganska nära avgasknäts normala drifttemp som möjligt för att få en tidig indikering att något avviker från det normala Redigerad 18 Juli , 2020 av Gelis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser