Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024
Gäst Kjell N

Evinrude 9,9 -87 som fyrtaktar

Rekommendera Poster

Gäst Kjell N

Hej Den vill fyrtakta på mellanvarven ej på tomgång och fullgas. Någon som har några ideer om vad som felar? Hur många varv skall munstycket skruvas ut i grundinst? Förresten hur många procent olja skall man ha till den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, det lät inte bra. Alltså din kunskap om din båtmotor. 2% olja. Du kan bara ställa in med tomgångsblandningen. Högfarten är fast. Tomgångsblandningen är den svarta runda bredvid choken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God morgon! Det är rätt, man skall fråga annars får man inget veta. Du måste ha ett lättdrivet skrov. Anledningen till att motorn fyrtakar i mellanregistret är att den får för mycket bensin (går för lätt). Du kan åtgärda detta på två sätt. Det ena är att sätta in ett mindre huvudmunstycke, alternativt byta propeller med större stigning. OK, det finns ett tredje sätt också, du kan tynga ner båten. Men detta är väl knappast något frivilligt alternativ. En glad sommar1/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle nog inte tänka på att mixtra som Nitro säger. Em båtmotor är ingen gammal Volvo 140:a som nybörjar objekt att leka med. Jag tror mer på att du har kört med för snål blandning. Ta ett kompprov så att motorn inte skurit. Även toppen kan ha gått så vatten kommit in i motorn. Då kan ju blandningen bli helt fel. Ta ut stiften och tiita hur dom ser ut. Är ett grått är toppen paj. Det är mitt tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj! Ifall vi skall göra jämförelser så skall vi inte jämföra äpplen och päron. En gammal fyrtaktare är inget bra jämföreleobjekt. Jag föreslår Puch Florida. Dom, med mig som hade denna eller en något liknande och hade ställbart munstycke kanske kommer ihåg hur det fungerade. /Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst kjell N

Hej från en okunnig!

Är nu tillbaks från semestern och 9,9:an har fyrtaktat på. Stiften ser fina ut och kompprov visar inget konstigt. Den går och har gått med 2 % oljeblandning. Har provat med 3% men det blir ingen skillnad. Den sitter på en Triss 405.

Vet någon var man får tag på en instruktionsbok till en HONDA 90 årsmodell -96?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn fyrtaktar mycket riktigt på grund av att den får för mycket bensin. Enda lösningen är att byta munstycket. Jag har aldrig fått en båtmotor att fyrtakta, men dock var det rätt vanligt på mopeden då det begav sig. Tror knappast att en tvåtaktare börjar fyrtakta på grund av att en cylinder skurit, i alla fall är det nu inte det man märker det först på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn har luftfilter, kan taktandet bero på att detta är fullt i skit. Inte helt ovanligt på gamla Honda-mopeder, för att göra en äpple-äpple jämförelse.:-)

 

Dessutom slår det mig att jag har råkat ut för liknande symtom för en herrans massa år sedan på en Yamaha RD motorcykel, och det var reedventilen som spökade den gången.

 

Även felaktig tändförställning kan orsaka taktning.

 

Att dålig kompression skulle orsakta taktandet, det är jag tveksam till(har aldrig råkat ut för det själv iallafall). Eftersom bensin och luft sugs in i motorn, så innebär lägre komp inte bara mindre luft, utan också en lägre mängd bensin. Till detta det faktum att en motor med lägre komp skulle behöva jobba mer, vilket i sig motverkar taktningen. En direktinsprutad motor däremot, får en betydande skevhet i förhållandet av luft/bensin om kompressionen sjunker. Men, ett kompressionsprov är aldrig fel, och kan om inte annat avgöra om det är värt att lägga krut på att reparera motorn överhuvud taget.

 

Mitt råd är att börja med rengöra förgasare/luftfilter och kontrollera nål/ventil på flottören så att dena inte är skadad, samt att packningar i förgasaren är OK. Nästa steg skulle jag kontrollera förställningen till tändningen.

 

Mats  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...