Coronet26_KAD42 0 Postad 15 Juli , 2020 Har två problem som jag hoppas att någon kan hjälpa mig lite mer. Kom hem efter ett längre tur och upptäckte mycket vatten i motorrummet vilket aldrig har hänt de två år vi har haft båten (ovanligt torrt jämfört med tidigare båtar). Ganska snart kunde jag se att kylvattnet som ska från motorn läcker in i båten vid fästet mellan motorn och avgasröret (som kanske kallas något annat - delen mellan motorn och anslutningen till drevet inne i båten). Efter att ha justerat lite på slangklämmorna så sprutar det inte längre in vatten men det läcker fortfarande vid gummifästningen till avgasröret. Detta är Problem nummer 1, det läcker in vatten - gissar att jag borde byta avgasslang (trots att den ser ganska fräsch ut). Problem nummer 2 är att när jag nu har försökt felsöka, justerat slangklämmor och får ner läckaget, och stänger av motorn så pyser det ur luft från precis samma ställe som det sprutar in vatten. Det sprutar alltså luft istället för vatten under någon minut när jag har stängt av motorn. Det borde väl inte vara något tryck där? Tänker att det är något som täpper till avgasröret, antingen i drevet (kan inte se eller känna något) eller i själva röret. Detta är sannolikt orsaken till Problem 1. Någon som har varit med om något liknande och har förslag på lösning eller som har koll på detta och rekommendera någon smart felsökningsmetod (båten ligger i vattnet och planen är en båtsemester nästa vecka...)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 15 Juli , 2020 Det är inte så att avgasröret börjat korrodera sönder så du får för liten anläggningsyta för avgasslangen. Jag skulle tro att avgasröret ska vara så pass långt så bägge slängklämmorna kan dras mot detsamma (avgasröret) Avgaskröken i andra änden slutar väl strax under andra slangklämman. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Coronet26_KAD42 0 Postad 15 Juli , 2020 Så kan det vara, känner att det "tar slut" vid första klämman (nedifrån räknat). . Så den "Jäkla onödiga slangklämman" kanske inte alltid har varit onödig? Det skulle ju också kunna förklara problem 2, rester från det avgasröret ligger och täpper till? Nytt avgasrör skulle vara lösningen alltså? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 15 Juli , 2020 (redigerade) 32 minuter sedan skrev Coronet26_KAD42: Så kan det vara, känner att det "tar slut" vid första klämman (nedifrån räknat). . Så den "Jäkla onödiga slangklämman" kanske inte alltid har varit onödig? Det skulle ju också kunna förklara problem 2, rester från det avgasröret ligger och täpper till? Nytt avgasrör skulle vara lösningen alltså? Välkommen till Maringuiden ! 👍 Beror på hur korroderat det är. Finns en renoveringssats att köpa på vp, är ett plast rör du skjuter ner i röret och som sedan bygger på röret på utsidan. De nya avgasrören har denna stos monterade vid köp. Det är vanligt att röret korroderar vid knäet dvs vinkeln som sitter skruvad mot turbon och är nerskjutet i gummibälgen vid gummibälgens slut och cirka 10 cm ner på avgasröret brukar det inte se så roligt ut. Om du ska byta hela röret måste du med största sannolikhet lyfta ur motorn för att komma åt röret som är skruvat i skölden. avgasrör med packningar och anslutningar är runt 8000:- plus motorlyft demontering återmontering Redigerad 15 Juli , 2020 av kossor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 137 Postad 23 Juli , 2020 Hej, Ser detta först nu och antar att du är på semester redan, kanske rent av fixat det. Min KAD42 har ett plaströr så som beskrivs ovan, det verkar bra - finns att köpa på eftermarknaden, inte dyrt. Men det ska ju sättas dit och limmas fast. I läget som beskrivs ovan hade jag lossat gummibälgen och lyft upp den alternativt tagit bort den (inte lätt, men borde gå utan ta bort knät). Sen slipa med slipduk som når runt avgasröret tills lös rost är borta. er det sen ut att vara bra nog för att fästa bälgen igen, så prova - det kan då fungera ett år till. Men troligen läcker det snart igen och ovan nämnda plaströr måste monteras. Ett nytt avgasrör är en dyr uppgift. Alla 4 slangklämmor ska göra nytta annars är det ingen varaktig lösning. Jag bytte knät i vintras, först när jag tagit av och blästrat det såg jag hur illa det var ställt - inte mycket material kvar, bara att kasta och köpa nytt. Vattenläckage får lätt motorn att rosta, speciellt sumpen är känslig. Det är en bra ide att hålla koll på denna rost. Flera jag känner har fått byta sump - innebär även det ett motorlyft. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser