majo01 0 Postad 15 Juli , 2020 Mina kontakter ombord äts upp av korrosion. Till exempel så har ena kontaktblecket försvunnit helt i en kontakt som bara är två år gammal. Det var bara en grön sörja kvar. Spoiler Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 15 Juli , 2020 Boven brukar oftast vara syre. Jag brukar smeta på vaselin i kontakterna så kommer inte syret åt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 15 Juli , 2020 1 timme sedan skrev majo01: Mina kontakter ombord äts upp av korrosion. Till exempel så har ena kontaktblecket försvunnit helt i en kontakt som bara är två år gammal. Det var bara en grön sörja kvar. Dölj innehåll Det låter som om kontakterna suttit i en brittisk bil med Lucas elsystem... Kvalitet! och sedan måste det nästan ha läckt in salt(?)-vatten i kontakten. Satsa nästa gång på bättre kontaktdon och skydda dem mot vatteninträngning. Vaselin, som nämnts , är bra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
majo01 0 Postad 16 Juli , 2020 Finfina kontaktdon. Jag skall testa med vaselin. Det är något konstigt ändå. En keps som låg kvar i båten under vintern havererade också. Spännet där bak var helt korroderat och gick av! Sebago var det så svårt att hitta bättre kvalirét Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 16 Juli , 2020 Har du haft laddning på i vinter? Överladdade batterier avger ju gaser och saltsyra i luften tar styggt på det mesta. 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 16 Juli , 2020 3 timmar sedan skrev pseudonym: Har du haft laddning på i vinter? Överladdade batterier avger ju gaser och saltsyra i luften tar styggt på det mesta. När jag kommer ihåg det om hösten, när batterierna kopplats ut, så ställer jag alla strömbrytare, så långt det är möjligt, i läge on/på. Jag inbillar mig nämligen att det blir mindre risk för korrosion i kontaktytor som ligger an mot varandra. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 480 Postad 16 Juli , 2020 (redigerade) 6 timmar sedan skrev pseudonym: Har du haft laddning på i vinter? Överladdade batterier avger ju gaser och saltsyra i luften tar styggt på det mesta. Själv har jag svavelsyra i batterierna. Har fått för mig att det fungerar bättre 😉🤗 Redigerad 16 Juli , 2020 av ABC 1 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 17 Juli , 2020 9 timmar sedan skrev ABC: Själv har jag svavelsyra i batterierna. Har fått för mig att det fungerar bättre 😉🤗 Det var en syrlig kommentar. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser