Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
farn

märkligt dödmansgrepp

Rekommendera Poster

Hej, jag har monterat en liten utombordare från början på 80-talet. Från kåpan kommer två sladdar som landar i detta dödmansgrepp på bild. Jag har aldrig sett något sådant.

Det funkar som en klädnypa (jag klämmer samtidigt som jag tar bilden) på så vis att om kontakten sluts så stängs motorn av. En del är trasig: hur ser egentligen armen ut på den främre biten som nu är av? Som det är nu använder jag vad jag råkar ha i fickan för att stoppa in mellan kontaktytorna, men jag skriver här för att jag är uppriktigt nyfiken på vad Watski menade att man ska stoppa in för plastmojäng. Jag tycker att det ser märkligt ut men kanske är det vanligare än jag tror? Är det någon som har en bild på ett exemplar som är helt? Och hur delen ser ut som man ska ansluta till denna från motorn, om det finns någon sådan del? Jag skulle tycka att det vore roligt att se hur ett helt fungerande ser ut. Och jag har inte lyckats genom att googla.

IMG_5299.thumb.jpg.ef85c8cf02082df41bb4959c8ce4fa19.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kläm fast den i jackan eller flytvästen! När du ramlar i sjön så sluts kontakten och motorn och båten stannar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev farn:

Hej, jag har monterat en liten utombordare från början på 80-talet. Från kåpan kommer två sladdar som landar i detta dödmansgrepp på bild. Jag har aldrig sett något sådant.

Det funkar som en klädnypa (jag klämmer samtidigt som jag tar bilden) på så vis att om kontakten sluts så stängs motorn av. En del är trasig: hur ser egentligen armen ut på den främre biten som nu är av? Som det är nu använder jag vad jag råkar ha i fickan för att stoppa in mellan kontaktytorna, men jag skriver här för att jag är uppriktigt nyfiken på vad Watski menade att man ska stoppa in för plastmojäng. Jag tycker att det ser märkligt ut men kanske är det vanligare än jag tror? Är det någon som har en bild på ett exemplar som är helt? Och hur delen ser ut som man ska ansluta till denna från motorn, om det finns någon sådan del? Jag skulle tycka att det vore roligt att se hur ett helt fungerande ser ut. Och jag har inte lyckats genom att googla.

IMG_5299.thumb.jpg.ef85c8cf02082df41bb4959c8ce4fa19.jpg

Ett sådant dödmansgrepp har jag haft.

Delen som är av var ungefär lika lång som det som återstår och hade två skruvhål.

Mellan kontakterna satte man en röd plastbit med en liten fördjupning på vardera sidan som passade mot kontaktytorna. Plastbiten hade en svart tunn nylonlina (som ett persiennsnöre) fäst i änden. Snöret satte man runt handleden.

Lustigt, det är 48 år sedan, men ändå ser jag dödmansgreppet klart och tydligt framför mig, var jag köpte det och hur jag monterade det.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, tack för svar! Det var ett långt minne du hade. Låter som en dödmansgrepp-konstruktion som jag nog ska kunna kopiera. Minnet däremot, är en märklig sak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...