Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
fippe1

Slut på säsongen?

Rekommendera Poster

Ja, då har det hänt som man inte vill ska hända.

 

jag har en flipper 510ht från sent 70-tal (gult skrov)

med en Mercury 700 70hp 2-takt 78 eller 79

där ena cylindern tappat komp på ena cylindern.

 

lånade ut båten och då blandande vederbörande 1% istället för två vilket motorn inte gillade.

 

det resulterade i att ngt hände med den nedersta cylindern gav upp.

 

noll i komp på den nu mer, när jag petar på kolven genom tändstiftshålet så glappar den kolven rätt skapligt.

misstänker att kolvringarna på den cylindern kan ha kastat in handduken.
frågan är bara vad mer som kan ha hänt och om det är värt att reparera en så gammal motor.

 

tänkte därför höra mig för och se om jag kan få lite tips från er andra vad som kan vara smartast.

 

en helt ny motor kostar ju betydligt mer än vad båten är värd, men att renovera den motor jag har kan ju bli kostsamt det också, även om jag gör det själv.

eller ska man jaga rätt på en bättre begagnad motor av lite nyare årsmodell.

vad tror ni är mest värt på en så gammal båt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en begagnad motor och byt så är inte säsongen slut!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man byter motor, hur vet jag vilken vikt eller effekt man kan hänga på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tyvärr inte värt att reparera. Powerheadet (motorblocket) måste bytas och kanske alla kolvarna, definitivt  en.  Sedan kan lager och annat skadats.

Vad säger 1% blandaren då, kanske borde ge ett bidrag till en annan motor

 

Max motor är väl 60 hk på den där, så du låg lite i överkant, vilket kan vara en fördel men inte mer än 70 hk.

En begagnat lite nyare motor är det mest ekonomiska alternativet, om det går att få tag på.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev fippe1:

Om man byter motor, hur vet jag vilken vikt eller effekt man kan hänga på?

Om du va nöjd med prestandan på båten med den gamla motorn så är det bara satsa på en motor med ungefär samma effekt/vikt på nya motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo då, det va inget fel på prestandan, snabbt upp i plan,

dock tycker jag att den överplanade vid typ 25 knop.

men det kan också ha att göra med att motorn inte va helt optimalt inställd isförhållande till skrovet.

pinnen för tilten va på innersta hålet. 
 

En motor på 70hk 78 är ju inte samma effekt som en motor idag på 70 hk.

 

så om jag på en motor från 90-talet väljer en effekt på 50hk borde jag väll inte märka ngn större skillnad på effekten. 
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns ju lite si å så med å köpa en begagnad motor för 20 000kr 

är ju mycket pengar för ngt som man inte kan testa så enkelt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev fippe1:

Jo då, det va inget fel på prestandan, snabbt upp i plan,

dock tycker jag att den överplanade vid typ 25 knop.

men det kan också ha att göra med att motorn inte va helt optimalt inställd isförhållande till skrovet.

pinnen för tilten va på innersta hålet. 
 

En motor på 70hk 78 är ju inte samma effekt som en motor idag på 70 hk.

 

så om jag på en motor från 90-talet väljer en effekt på 50hk borde jag väll inte märka ngn större skillnad på effekten. 
 

 

Tror du kommer bli besviken om du går ner 20 hk, försök finna en 70 hk igen beggad, från 90 talets mitt yamaha eller murkla. Fina båtar den du har härlig färg om de fått sin skötsel. Är du nöjd med storleken och att båten är i hyfsat skick så är det inte fel plocka på ny motor. Köper du en nyare så ser de ju lika ut. Hände inte mycket med dessa modeller under trettio år. Lite skillnad på färg lite olika dynor osv. Det är bra båtar dessa finnar från andra sidan sundet.😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev fippe1:

En motor på 70hk 78 är ju inte samma effekt som en motor idag på 70 hk.

70 hk är väl alltid 70 hk oavsett år, om det inte är ponnyhästar du menar.😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Jorgen01:

70 hk är väl alltid 70 hk oavsett år, om det inte är ponnyhästar du menar.😁

Jo så är det, men på 70-talet så mättes effekten på vevaxeln och inte på propelleraxeln. Så en 70 hk blev någonstans runt 60 hk när man ändrade till propelleraxel effekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Som när man räknade DIN och SAE?

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir till å försöka hitta en begagnad motor kring 60-70hk


nu är det här min första båt med utombordare, så jag har ingen aning om vad som är skäliga priser för en begagnad motor.

 

har ingen lust att betala runt 20000kr för ett problem till.


alla tips och fallgropar välkomnas därför mycket tacksamt.

 

vad bör jag tänka på?

 

om jag fattar saken rätt så är det en lång rigg jag ska ha iaf.

göra kompprov vid eventuellt köp och kolla oljan i växelhuset (dock ingen garanti då den kan vara utbytt)

 

Några speciella märken och årsmodeller man bör undvika? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Gelis:

Jo så är det, men på 70-talet så mättes effekten på vevaxeln och inte på propelleraxeln. Så en 70 hk blev någonstans runt 60 hk när man ändrade till propelleraxel effekt.

Tror att  Yamaha mätte på propelleraxeln redan 1976. Övertygade far min att köpa en 55 hk Yamaha på inrådan av en Finländsk kompis som läst ett test i Teknikaan mailma, där denna gav 55 hk på propelleraxeln. Motsvarande för Mercury 4-cyl 50 hk var 42 hk på axel. Det stämde nog ganska bra, vår 5,2 m HT båt vara snabbare än kompisens betydligt lättare 4,2 m planbottnade sportbåt med Merc 50.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...