Gäst Petrol Postad 1 Juli , 2005 Ser att dom flesta använder 2 % tvåtaktsolja till sina motorer...jag har alltid 3 % blandning...bensinen är så ren idag när det inte finns bly i den att det behövs extra smörjmedel. Många har också problem vid premiärturen...ibland kan det vara så enkelt som att bensinen stått i tanken över vintern...då behöver man tillsätta oktanbooster i den för att den blivit för gammal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikeriksson 2 Postad 1 Juli , 2005 Hej, blyet anvädes ju förr för att smörja ventilera i 4 taktare och har ingen betydelse för tvåtaktare. Dagens tvåtaktsoljor är bättre än förr så jag tror att 2 % räcker mer än väl. Sedan spelar ju varvtalet stor roll, kör man jämt på extremt höga varvtal kan man kanske behöva upp mot 2,5-3% och tvärt om kör man på låga varv kanske 1 % räcker. För mycket olja sotar också motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kaptenotto 0 Postad 16 Juni , 2012 Hej där! Hur mycket blandar man olja bensin ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Runsvik 0 Postad 16 Juni , 2012 2dl 2-taktsolja per 10 liter bensin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Runsvik 0 Postad 16 Juni , 2012 2dl 2-taktsolja per 10 liter bensin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 17 Juni , 2012 Ett tips är att köra med syntetolja. Då ryker det mindre vid kallstart och motorn sotar mycket mindre. Har man en större 2-taktare ryker den mycket mindre om man tiltar ut motorn vid kallstart. Max intiltad ger en högre avgaspelare för motorn att trycka ut i vattnet. Stort motstånd=mycket rök. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 17 Juni , 2012 Jag kör aldrig på mer än rekommenderat 2% olja som mina 2 taktare ska ha. Men det finns motorer som Yamaha som klarar sig på 1% och rekommenderar tillverkaren det så kör på det . Mer sotar bara i onödan. Men kör på TC-W3 olja som blandar sig bra med bensin. Särskillt viktigt nu med etanol som är inblandat i bensinen. Experimentera inte med annat om du är rädd om din motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikeriksson 2 Postad 17 Juni , 2012 Hej igen, är det verkligen så att TCW 3 olja blandar sig lätt med bensin, har inte märkt det. Tror det är viktigare än många tror att man blandar oljan ordentligt med bensinen innan körning ( om det inte är separatoljesmörjning förstås). En del konstiga fel kan ( tex svårartad) kan bero på dålig blandning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 17 Juni , 2012 Jag har Biltemas TC-W3 olja och den fungerar alldeles utmärkt att blanda med vanlig 95 oktanig bensin. Oljan är avsedd för 2 takts utombordare. Även grästrimrarna och motorsågen går utmärkt på den blandningen. Någn sk blandning gör jag inte utan först 4 dl i på botten i dunken och sen fyller jag på med 20 l bensin och det räcker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 17 Juni , 2012 OBS måste väll gälla gamla 2-taktare. Nyare direktinsprutade ska inte ha olja i bränslet och de med separat oljetank ska inte heller ha olja blandat direkt i bensinen. Och 4-taktare ska givetvis inte ha extra olja då de är konstruerade på helt annat sätt. Oktanboster är samma som att tro man botar sjukdomar med en örtpåse runt halsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 17 Juni , 2012 http://www.nmma.org/certification/certification/oil/tc-w3.aspx Här står det om TC-W3. Jag har alltid en svätt bensin som stått krar i täta dunkar över vintern och det har aldrig varit något problem att starta 2 taktarna med den på vårarna. OBS viktigt att dunkarna är täta för annars dunstar de lättflyktigare ämnena som tänder lätt. Högre oktantal brukar man ha för att inte bilmotorer med högre kompression inte ska spika och tända i förtid. Mao är 95 oktan mera lättantändligt än högre oktanhalt så kör med det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikeriksson 2 Postad 17 Juni , 2012 Hej, om jag fattat saken rätt är tcw3 olja i första hand utvecklad för vattenkylda utombordare, dvs 2taktare med låg motortemp, ej för luftfyllda motorer som kan gå betydligt varmare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 17 Juni , 2012 Det står det väl ingenting om på länken? Varför skulle luftkylda gå varmare annat än om de håller på att skära? Som jag kan förstår är TC-W3 är en modernare bättre olja för alla 2 taktsutombordare. Men har du en luftkyld motor är den troligen från före 1980 och då var inte TC-W3 uppfunnen. Jag hade moped ca60 och Archimedes 5Hkr 71a och ca78 Yamaha 3.5Hkr luftkylda. Mopenden och Archimedesen gick på dåtida rekommenderade oljor och på båda var det problem med sot i kannringar och utblås efter ett tag . Yamahan var lite modernare och gick på lägre oljeinblandning men dåtida oljor med. Det inga oljeproblem med den motorn. Men den frestade hårt på hörseln med sitt oljud. Tidigare än -80 hade man inte oskicket att blanda 5% etanol i bränslet och till det är också TC-W3 bättre. Kör du på TC-W3. Men köp den billigt på ICA maxi eller Biltema så behöver du inte känna dig ruinerad. Vad har du för motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 17 Juni , 2012 Det går att använda API TC-W3 även i luftkylda motorer, om man inte har tillgång till API TC som är avsedd för ändamålet. Men man skall aldrig göra det omvända och köra vattenkylda motorer med TC-olja. http://www.sea-doo.net/techarticles/oil/oil.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser