Ljungqvist86 0 Postad 14 Juli , 2020 Hej vänner! Träffade stora elaka stenen igår i Mälaren med båten, sånt händer antar jag men hyfsat retfullt ändå. Tänkte be om lite råd och tips och tricks på hur jag ska gå tillväga och vad ni tror. Skojare undanbedes och vi hade både sjökort och ekolod så detta va bara 100% ren jävla otur så nån tillrättavisning önskar jag inte:) Skulle starta från stillastående och det dunsade till. Vi förstod att vi gått på nåt såklart men vi skyndande hem till bryggan. Båten gick bra hela vägen hem till ( vad vi kände) nån vibration etc lär det ju ha varit men inget som märktes nämnvärt. Väl framme vid bryggan så går inte riktigt friläge att lägga i utan båten driver lite framåt hela tiden. Det går inte heller att lägga i backen, det är helt stumt men om man tvingar i backen så går den framåt istället. Propellern har ju tagit stryk helt klart, skeddan ser sliten ut men inte super sne eller av och denna motorn har varit med om grundstötningar förr ( av tidigare ägare)så vet inte om dom små skadorna på skeddan redan har varit. Det som dock är lite jobbigt är sprickan kring propellern och växelhuset. Det är en stålprop det är frågan om här. Propellen är ju körd och ska bytas, det förstår jag. men nu till dom andra sakerna. Frågan är vad som har hänt i huset iom att den strular med växlarna, har det bara "hakat upp sig" eller är det generellras, nästa fråga, Sprickan i växelhuset, är den värt att laga/ svetsa? Jag har inte börjat "operera" ännu så har inte kollat växeloljan, om den ens finns kvar, hehe! Ska börja men ville bara få lite tips och tricks på vägen, vad tror ni? Är det värt att laga? Byta växelhus, har kontakter som troligen kan svetsa sprickan, det jag är orolig för är om hela lådan eller nåt drev osv. Vad ska jag börja kolla när jag börjar min felsökning? Motorn är en Yamaha 70hk från 88, går bra som fan annars men hur mycket är den värd att kosta på om hela växelhuset är paj och behöver bytas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 473 Postad 14 Juli , 2020 Innan du gör några större åtgärder, fundera på om detta kan vara ett försäkringsärende. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 14 Juli , 2020 31 minuter sedan skrev ABC: Innan du gör några större åtgärder, fundera på om detta kan vara ett försäkringsärende. Det beror väl på självrisken, men absolut! Kolla det finstilta. Propellern går säkerligen att reparera, fråga em propellerreparationsfirma. Den firman jag hade kontakt med för några år sedan (i Surte) samarbetade med en annan firma som lagade drev, kanske även växelhus till utombordare. Men sådant känner skaderegleranden på försäkringsbolagen i allmänhet till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 14 Juli , 2020 Ang sprickan så beror det lite på hur det ser ut innanför propellern, dock så måste jag nog vara pessimistisk. För att det där ska uppstå så krävs det rejäla krafter, då det är en rostfri propp. och då har det nog tagit med sig en hel del inne i huset. Så ett nytt/beggat växelhus kan det nog lätt bli. Om du har tur och om sprickan bara rör sig i avgaskanalen och inte in i växelhuset, men är nog på håret där, så kanske det går att svetsa. Dock måste växelhuset rivas isär för att kolla vad som hänt. Axeln är garanterat slagen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 14 Juli , 2020 Försök att få tag i ett begagnat och komplett växelhus det är nog det enklaste du kan göra om du snabbt vill ut på sjön igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 14 Juli , 2020 (redigerade) Hann inte se Gelis inlägg. Redigerad 14 Juli , 2020 av Jorgen01 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser