Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
snive

Propeller

Rekommendera Poster

Har lite funderingar på att byta propeller för att få lite bättre fart på båten för det käns som min motor varvar så mycket med den propeller jag har nu. Har någon av er koll på vilken propeller ni har? Jag har inte kollat vad jag har för propeller vinkel/storlek än. Men kollar man i gamla data om båten så ska det ju gå att få upp den i 25 knop

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har köpt min alfa i sommar, har inte kört så mycket än.. :-/ har du dieseln på 106 hk? jag har bensinare på 150 men jag har inte lyckats varva upp den i max varv.. får upp den i ca 3000 men i handboken ska den gå upp till 4200..?kanske det går om man justerar in trimplan/power tilten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej min alfa 24 från -64 gjorde enligt förre ägaren 29 knop enligt sum log själv fick jag bara upp den i 27 knop. volvo penta (buick/pontiac) 150 hk med 280 drev.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om du ej kan få båtmotorn o varva ut så är stigningen el vridningen av proppbladen för kraftig så då får man skaffa propp med mindre stigning och övervarvning ska stigningen ökas alltså mer vrid på proppelen.för varje grad av stigning upp eller ner ger ca 200 varv,jag hadde proppeler med 29 graders stigning och motorn varvade 3800 varv och ca 36 knop jag bytte till 26 tum och då orkade motorn o varva ut så jag toppar 44 knop.hoppas detta kan vara till hjälp.mvh jhames

Senast ändrad av jhames | 03 augusti 2007 | 14:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...