Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
Gäst Sebastian

Fullatta och replik

Rekommendera Poster

Gäst Sebastian

Hur fungerar fullattor i ett storsegel med replik? Sitter lattan med lite distans från masten blir segelformen inte snygg. Sitter lattan tajt mot masten är seglet mycket besvärligt att hissa. Finns det något knep? Travare för ändamålet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent spontant tror jag att fullattat och replik är en dålig kombination, skulle gissa att du åker på att byta till travare, vilket iofs inte borde vara några problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jonny

Jag har 6st fullattor och replik i min stor, dock så är mastliket bara 8 meter och ytan 20kvm. Jag har sprejat mastrennan med teflon och jag upplever inga som helst bekymmer med att det skulle gå trögt vid hissning. Trots att jag ej har några vinschar. /jonny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jonny, hur lång är din bom? Eller är din båt gaffelriggad? SvenA

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jonny

Min bom är ca 3.30m, bomliket är 3.20m. Båten är en Flyer. http://www.batsidan.com/member/photoalbum.php?id=88 Jag köpte nya segel till båten i höstas och då ändrade jag formen på storseglet ganska radikalt. Jag kapade bommen med 1m och gjorde en hejdlöst stor akterrunda för att inte få mindre yta. Detta gick efter som jag saknar akterstag. Om du kollar på bilderna under CB66 Racer hemsida så ser mitt storegel ut som deras, fast med ännu mera akterrunda. http://www.cb66racer.se/ /jonny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jonny

Här är en bild på CB66 Racerns storsegel. /jonny

post-0-1394234428,3852_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst SvenA

OK, jag förstår. Med ett traditionellt storsegel borde din bom varit bortemot 5 meter..till en 8 meters mast :lol: Häftigt segel hursomhelst. SvenA

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...