Peter_K 4 206 Postad 15 Juli , 2020 18 timmar sedan skrev Slit: Jag tackar för alla råd och tips. För det första kan jag nog bara konstatera att Furioson är ganska annorlunda än andra konventionella segelbåtar. Både ja och nej. Skillnaden ligger främst i riggen (3/4 om jag minns rätt) med sitt stora storsegel, samt att den har hög formstabilitet och en lättare köl. I övrigt är den nog som båtar är mest; en serie kompromisser. 18 timmar sedan skrev Slit: Jag har visserligen telltales på förseglet, men har ingen möjlighet att se dem så länge jag inte går för om masten annars är det i princip alltid dolt bakom storseglet, jag får försöka lyssna mig till vad det gör. Så är det på alla båtar, om man sätter sig ”fel”. I lättare vindar seglar jag ofta på läsidan för att se dem, i hårdare på lovartsidan. 18 timmar sedan skrev Slit: Sen är det nog så att det inte är det enklaste att börja segla i innerskärgården, där det ofta är skiftande vindar och mycket grund och stenar. varför det ofta är topografin som avgör på vilken bog man seglar och inte vad man vill. Äsch; det var så för mig också. Finns säkert någon fjärd du kan testa dig fram lite på. 18 timmar sedan skrev Slit: Trimma segel hinner man sällan innan det är dags att slå eller i alla fall svänga. Det handlar om träning. 18 timmar sedan skrev Slit: Sen är det väl så att båten är långt ifrån optimalt utrustad, inga färdiga rev, inget mantåg osv. Det går ju att fixa. Förra båten körde jag f ö utan mantåg. Var aldrig några problem. 18 timmar sedan skrev Slit: Till exempel är ju bommen lika lång som sittbrunnen + lågt flush däck, så släpper man seglet utan att haka upp det så har besättningen både bom och segel i knät. Jag har jättesvårt att se problemet här. Det handlar om någon minut när du sätter segel, och någon minut när du tar ner seglet. 18 timmar sedan skrev Slit: Det är nog bara ut och öva som gäller och försöka hitta förbättringar på båten med tiden. Förhoppnings vis kanske vi kan få lite lugnare vindar i slutet av sommaren. Juli-augusti brukar bjuda på lugnast vindar. 18 timmar sedan skrev Slit: Det är tråkigt bara när övriga i besättningen sitter med tårar i ögonen och vill åka hem för att det är läskigt, då försvinner i alla fall min lust att fortsätta. Hoppas ni alla får en fin sommar. Låter som om ni skall börja i väldigt svaga vindar. Typ 2-4 m/s. Då får ni tid att lära er hantera båten i lugn och ro. Vid 10-12 m/s kan det vara kul med en samtrimmad besättning, men är man ensam på kryss, eller med oerfaren besättning med en båt man inte kan, så liknar det mer en överlevnadsövning. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slit 4 Postad 15 Juli , 2020 25 minuter sedan skrev ABC: Vad är det för händelser du råkar ut för då och som andra kallar på hjälp för? Oj. Ska man berätta det?. Hur klantig man är 😅. Men ok då. Alla gånger har kapten fått dra ner byxorna och badat. Första är klassikern. Ankarlina i propellern. ( Inte utombordare) Andra gången. Brytpinne. Fick troligen stryk vid första incidenten. Tredje gången den värsta lyckades jag vid kraftig sidvind få in en båt grannes aktertamp mellan köl och roder. Och där satt jag. Då är man glad att man är ensam vid bryggan ☺️. Måste ha varit en syn. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser