Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
Ockelbo

Mjuk durk i Ockelbo B-16

Rekommendera Poster

Har en Ockelbo B-16 sedan ett par år tillbaka. I våras upptäckte jag en knappt märkbar spricka under sitsen bak, (vet inte om det heter så) i alla fall ner mot botten där batteri, mm, sitter. Materialet runt sprickan visade sig vara så mjukt att det går att bryta bort med fingrarna och stoppar man in fingrarna känner man att det är alldeles fuktigt o ruttet innuti. Förmodligen har utrymmet tagit in vatten som sedan stannat där. Man känner även att durken är mjuk om man kliver runt på den, (detta på samma sida som sprickan är). Den andra sidan, samt fören känns bra. Hårt, stumt och låter fint om man knackar o känner. Men den andra sidan är som sagt mjuk hela vägen. Är det nu så illa att det i princip ruttnat där? Vad gör man...? Om det går och laga, hur går man tillväga då? Måste man såga upp durken? eller går det att lyfta ur den på något vis så man kommer åt att laga. Bifogar en bild på sprickan, (som nu är ett hål). Batteriet är precis ditsatt så det har inte varit några hål där tidigare. Kanske ska tillägga att båten är från slutet på -70 talet. Vet någon vad som ligger under durken? är det kanske plywood av något slag som nu mjuknat.? Det här var jättesvårt att försöka förklara, men fråga gärna om ni inte förstår hur jag menar. Tacksam för all hjälp jag kan få. Jag har läst alla trådar jag kunnat hitta här om liknande skador :-(

post-2643-1394234423,9873_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer en bild på hur durken ser ut. Ingen som vet vad man kan göra.?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såga upp i höst innan frosten kommer, låt torka på land över vintern under en luftig men regn- och snöskyddad täckning, plasta och måla till våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såga upp, plasta och måla.... det lät ju enkelt.. :-? Hur mycket ska man såga upp..? Vad ska man laga med...? Är det plywwod under...? Vad plastar man med...? Jag kan verkligen ingenting om sånt här... Men jag är beredd att lägga ner massor med jobb, för det är en underbar båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag tolkar bilderna rätt, så är det alltså i plasten i botten du har det mjukt. Jag vet inget om ockelbo-båtarna, utan bara om hur min egen båt är konstruerad. Om det är som på min båt, så är stringerserna (där du har mjukt) plastade med en uppochnedvänd U-profil i masonit eller liknande. Min båt är byggd i enkelskrovskontruktion, kanske är det så att din har dubbelbotten med ett flytmatriel mellan bottnarna. Kanske någon med mer kännedom om ockelbo kan uttala sig om. På min båt hade flytmaterialet som låg under plywooddurken sugit åt sig som en svamp av vatten från en gammal grundstötning och ålder. Vi rev ur allt flytmatriel och lade sedan ny durk ovanpå nya bottenstockar. Om den andra sidan är schyst är detta kanske lite väl mycket jobb, men försök att kolla vad det är som finns under durken och i vilket skick matrialet är. Annars är det som föregående talare skrev; såga upp, låt torka och plasta. Låter inte så svårt och är heller inte det. Polyester är ganska enkelt att jobba med, men väldigt kladdigt. Såga bort allt som är dåligt och mjukt. Använd sedan något lämpligt matriel för att skapa rätt profil, tex bonocell och plasta sedan allt ordentligt. Kolla gärna på vår hemsida, vi har plastat rätt mycket på vår canberra. http://hem.bredband.net/micklar /Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut under den mjuka durken. Kan man gissa att det ligger något slags trä, typ plywood, ovanför, och att det är den som är mjuk..?

post-2643-1394234424,9792_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

[KUR]Hur mycket ska man såga upp..?[/KUR] Börja med att såga upp så stort område som du upplever som mjukt kanske en dm till. Du kan behöva öppna mer, men det märker du när du öppnat. [KUR]Vad ska man laga med...?[/KUR] Om det ligger balsa eller divinylcell i skrovet är divinylcell lämpligt att laga med, andra förslag är plywood som är indränkt med epoxy och därmed vattenskyddad. 'Lika befintligt, fast bättre' är en princip jag brukar följa. [KUR]Är det plywwod under...?[/KUR] Vet ej. Det ser du när du sågat upp ett hål [KUR]Vad plastar man med...?[/KUR] Epoxy väv eller polyesterplast matta. Epoxy har den fördelen att den är vattentät och inte är skadlig vid inandning, men den är å andra sidan dyr och allergiframkallande vid hudkontakt i ohärdat tillstånd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Richard Törsleff

Hej, HÄr själv mitt i ett liknande projekt med en Fjordling -17 så jag kanske kan komma med några tips. Jag saknade själv en vettig beskrivning när jag satte igång, och har fått prova mig fram. I mitt fall märktes problemet med att båten blev alltmer baktung, och liksom sög fast i sjön på ett obehagligt sätt, speciellt i medsjö. Durken var också mjuk akterut, precis som du beskriver. Jag misstänkte att det var vatten i skrovet som runnit in ovanifrån via sprickor i durken på några ställen. Enda chansen att komma till rätta med detta (provade först att få ut det via några hål jag borrade i akterspegeln, men det räckte inte) var att såga upp och avlägsna vattendränkt fyllning (polyuretan- = byggfogskum) och plywood. I Fjordlingens fall så vilar alltså en plywoodskiva på en ca 20 cm bädd av polyuretan-skum, som sedan är plastad ovantill med polyester-plast. Jag vet inte hur Ockelbos durkläggning är uppbyggd, men att ha en underbyggnad med polyuretanskum är en klar fördel då det både ger en behaglig stötdämning i sjön, samt gör båten osänkbar. Kanske något för dig också? Här är en snabb arbetsbeskrivning vad jag gjort hittills: 1) Såga upp skadad durk med sticksåg. 2) Avlägsna ev. fyllning ända in till skrovet. I mitt fall räckte det med aktre 2/3 av båten, då förligare delen var torr både i skummet och plywooden. Tur det, då jag slapp riva bänkinredningen! För att gröpa ut skummet visade sig en vanlig trädgårdshandspade vara det bästa redskapet, efter att ha provat det mesta i verktygslådan. 3) Låt skrovet torka ut ordenligt. 4) Fyll med polyuretan-skum (vanligt byggfogskum som finns i järnaffärer). Till mitt bygge har det säkert gått åt 10-12 flaskor, om inte mer? Har hört någon gång att man kan passa på att lägga i längsgående förstärkningsreglar (stringers?), men det har jag inte gjort då jag inte haft någon vettig beskrivning på detta jobb. Man kör ju inte Roslagsloppet heller... 5) Varning för att skummet expanderar kraftigt, och att denna expansion är svår att kontrollera i stängda utrymmen (dvs även skrovet riskerar att spricka om man har otur). Jag föredrog därför att jobba med ett öppet hål. Tänk också på att inte lägga på för tjockt i taget med fogskummet, då kan inte underliggande skikt härda (och luftfyllas). Fick själv avlägsna ett svampigt parti av denna anledning. 6) Sen är det dags att få till en jämn underbyggnad på skummet som svällt över alla bredder. Jag använde vanlig fogsvans, brödkniv (faktiskt bästa redskapet ibland!) och sedan slipmaskin med grövsta pappret för att få till en plan yta i nivå med tidigare fyllning (alltså direkt under omgivande plywood). Det nedsänkta batterifacket akterut slipade jag till rätt form. Detta är ett väldigt dammigt jobb och polyuretan är nog inte så nyttigt, så använd ansiktsmask! 7) Därefter limmar man på plywooden. Tror jag använde epoxilim. Marinplywood är nog bäst, men jag tog vad jag hade (har långt till brädgården...). 8) Sen slipar man omgivande (befintlig) durk så att plasten kommer fram (top- och gelcoat skall bort) ca 1 dm utåt kanterna, så att den nya plasten kan få fäste. Är man noga skall väl plasten slipas ner så att lagningen blir osynlig, men även detta moment har jag hoppat över då tiden inte räcker till (vill gärna hinna ut i båten i sommar...). 9) Sen är det dags för att plasta, det är det jag skall börja med precis idag (för första gången...)! Den arbetsbeskrivning jag läst mig till bör du dubbelkolla själv först, är följande (för polyesterplast): a) Det måste vara 17° minst både i luften och på ytan som skall plastas, och ej direkt solljus. Idealiska förhållanden just nu alltså, med nära 30° i luften. B) Klipp till bitar ur glasfibermatta som passar det som skall plastas. Själv valde jag ca 20 cm bred matta på rulle som är enklare att klippa till och hantera än bredare duk sägs det. c) Blanda till härdare plast i en glassbägare eller stadig bunke. 1 liter tänkte jag prova med. d) Tvätta ytan med aceton. e) Pensla ytan med plast. f) Lägg på väv. Vät med pensel. g) Pressa ut överflöd luftbubblor med stålroller. h) Lägg på 2-4 lager på samma vis, vått i vått. i) Låt härda. När det är torrt (klibbigt utan att man får något på fingrarna) gör man om d-h. j) Gör ren verktyg mellan varje plastning med aceton. k) Använd andningsskydd för gas, grova plasthandskar och skyddsglasögon. Vet inte hur många lager man skall gå på med, jag återkommer om det! l) Sen är det dags för topcoat att avsluta med. Bästa är om du kan rådgöra med någon som plastat förut, jag har som sagt ingen erfarenhet mer än vad jag läst mig till för mitt eget projekt. Lycka till med båten! Jag hoppas för din skull att skadorna på din båt är mindre omfattande än i mitt fall. Jag är vid det här laget rätt så less på att jobba med ansiktsmask i 30 graders värme och skulle hellre åka båt på semestern, men det är väl sånt man får ta. Lycka till med projektet :-) Hälsningar Richard Törsleff

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter väldigt bra det som står ovanstående. En liten grej bara ang. plastningen. Efter att ha plastat en hel del under vår renovering är min uppfattning att 30 grader är på tok för varmt att jobba i. Visst, det härdar bra, men det kan bli lite stressande att jobba med polyestern om den härdar för snabbt. Snabbare än du hinner med att jobba ut den dvs. Själv tycker jag att det är bäst att jobba inomhus i ca 18-20 grader. Detta räcker gott och väl för härdningen och du får tillräckligt med arbetstid innan härdningen börjar. Sedan får man pröva sig fram med vad som blir bäst blandning polyester/härdare. På våra burkar (biltema) stod det att man skulle blanda 2%. Detta tyckte vi blev för snabbt och blandade en procent istället. Vid större jobb tog vi en petflaska polyester och en matsked härdare. Det borde räcka med 2-3 lager för din plastning. Lycka till! Fjordling 17 är en fin båt, får bli en sån som nästa projekt :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Richard Törsleff

Hej igen, Det var jag som skrev om Fjordlingen med polyuretan/plywood/polyester. Nu är jag halvvägs igenom plastningsjobbet (dag 2 på viss halvfart då man vill ha semester också) och kan kort kommentera det också: 1) Håller med tidigare inlägg om att det är för varmt med 28°, som det var igår. Plasten stelnade alldeles för snabbt och man fick stressa på med förklippta glasfiberbitar. Men idag var det mildare (idealiskt runt 20) och då gick det mycket lättare. Då jag jobbar utomhus och på ett varvsområde utan skugga får jag dessutom flytta runt 2 parasoller för att få skugga. Måste se rätt kul ut. 2) Plastningsmomentet (som jag fruktat en smula tidigare, man vill ju inte gärna att det går snett...) är inget att vara rädd för. Det går rätt snabbt och är faktiskt (i sammanhanget av övriga bedrövliga arbetsuppgifter) rätt så kul då det på något fantastiskt sätt blir en jämn och fin plastyta av all gegga man lägger på. Stålrollern är oumbärlig för uppgiften, men kom ihåg att lägga den i ett acetonbad (ihop med rollern eller penseln). Fick slänga gårdagens verktyg som jag bara gnidit med en acetontrasa och rullat in i en plastpåse à la alkydmåleri: de var förvandlade till små plastskulpturer! 3) Det svåra är vertikala ytor (i mitt fall batterifacket). Fick hacka upp och slipa bort misslyckad plastning (stor luftficka bakom), fyllde med marin filler som jag turligt hade i båten och fick plasta om, med särskild nogrannhet med stålrollern. Eftersom detta var en av de svaga punkterna (där vatten kommit in tidigare) är jag extra noga där. 4) Härdardoseringen är även i mitt fall 1%, dvs 2 kapsyler till 1 liter plast. Kör två lager duk vått i vått (korslagt), och tänkte mig ett motsvarande skift med två lager imorgon. Sen skall det vara klart: kollade för säkerhet skull med Sea and Sea där jag köpte plasten, och dom sa totalt 4 lager är OK för durk (blir ju ett par lager topcoat sen). 5) Det jobbigaste är egentligen ergonomin och sin egen arbetsordning/diciplin: det är många obekväma moment akterut ner i bakutrymmet (man får ligga på knä för att nå hela vägen bak), med kladdiga redskap och plast man inte gärna vill fumla med. Dessutom vill man ju kunna ha sakerna någonstans: det blir trångt på durken och ett väldigt runtflyttande (kan ju bara göra halva durken per plastning). Är ingen naturlig mästare på rätt-sak-på-rätt-plats, så detta är en hård skola, då det lätt blir kaos... Lukten är också jobbig tycker jag, trots att jag har en Sundströms mask med gasfilter så känns doften när man är inne under motorbrunnen. Man får ta pauser och gå och bada ibland. Lycka till som sagt, om du nu väljer att börja efter denna långa och kanske dystra beskrivning. Men Ockelbon är en härlig båt (den också) med jämförbar känsla i sjön som min Fjordling, så det är väl investerade timmar! Hälsar Richard Törsleff

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ojojoj...!!! Kan bara säga tusen tack för alla tips och råd. Mycket snällt. Jag kommer behöva dem när jag ska köra igång. Projektet kommer få vänta till hösten, när båtsäsongen är över. Men jag tar tacksamt emot fler tips till dess och återkommer garanterat med fler frågor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mogwai

Man skall inte känna någon lukt när man har gasmasken på!!! I så fall är den otät. Jag använde en gasmask ifrån 3M med dubbla filter, när jag plastade. Jag kände ingen lukt alls när jag plastade, inte ens i trånga utrymmen. Och jag plastade MYCKET. Både durk akterspegel och stringers etc etc etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...