dalamala 2 Postad 11 Juli , 2020 Hej, Är spekulant på en Ockelbo DC21. Mercruiser 5,0 med alpha one drev. Enligt ägaren så är det en utbytesmotor från 2011. Efter motorbytet så har inga betydande serviceåtgärder gjorts förutom olja, filter osv. Jag är inte så insatt i det motormekaniska men har förstått att det är viktigt att byta bälgar, limpor och knän. Detta är således inte gjort sedan motorbytet 2011. Är det en varningsflagg? Antar att det är lager som byts i samband med en drevservice? Tacksam för all hjälp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 549 Postad 11 Juli , 2020 Limpa och knä bör man ta bort och inspektera med några års intervall men de borde hålla typ 15 år. Bälgarna byter man i flrebygganse syfte. Jag byter mina vart femte år men det finns andra åsikter om det. Jag tycker inte det behöver vara varningsflagg för detta men jag skulle byta bälgarna och inspektera limpor och knän. Bälgar är ganska billigt om man gör det själv. Viktigare fråga: när byttes impeller/impellrar senast? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dalamala 2 Postad 11 Juli , 2020 21 minuter sedan skrev Eld-: Limpa och knä bör man ta bort och inspektera med några års intervall men de borde hålla typ 15 år. Bälgarna byter man i flrebygganse syfte. Jag byter mina vart femte år men det finns andra åsikter om det. Jag tycker inte det behöver vara varningsflagg för detta men jag skulle byta bälgarna och inspektera limpor och knän. Bälgar är ganska billigt om man gör det själv. Viktigare fråga: när byttes impeller/impellrar senast? Så om det är gamla grejer men verkar kyla fortfarande så är det bara att köra på? Och sålänge det inte är vattenintrång i motorrummet så är inte äldre bälgar ett bekymmer? Jag har för avsikt att byta dess ändå vid ev. affär. Impeller, olja, stift, filter osv, alltså de mindre ingreppet är gjort varje år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser