STO 0 Postad 10 Juli , 2020 Jag har Mercury 60 hk, 2-takt, 3 cyl, tillverkad 2004. Satt på beg båt som jag köpte för ett år sedan. Motorn har gått bra. Någon gång ibland har den varit aningens svårtstartad när den har varit varm. Jag tyckte den var värd en större service, så innan vinterförvaring hade jag den på Mercuryverkstad på stor service. Tänkte då att denna säsongen skulle vara smärtfri. Men icke... Jag har inte hunnit vara ute mer än 5 gånger med båten och då har den varit väldigt svårtstartad när den varit kall. När den väl har kommit igång har den gått toppen. Aningens mer lättstartad varm. Ända tills nu, då vill den inte starta alls lägre. Typiskt mitt i semestern :-( Jag tänkte att det var pga dåligt batteri, så jag köpte ett nytt batteri. Men icke . Startmotorn drar igång och kämpar, men det är precis som att den inte tänder till. Jag har testat choke mycke-lite, osv. Men den vill inte. Precis när jag sluta att vrida på nyckeln har det någon några gånger varit som att den nästan tänder till. Jag upplever också att det efter "försök-till-start"-sekvens kommer ut bensin i vattnet. Någon skrev om dödmansgreppet. Om det är trasigt/glappigt. Går startmotorn igång då eller kan det bli detta fenomenet? Finns det något vanligt fel på förgasare, någon elektronikenhet eller annat? Oerhört frustrerande Tacksam för alla tips & förslag på felsökning (jag har meckat mest med inombords dieselmotorer, inte särskilt erfaren av utombordare) ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 10 Juli , 2020 Leta upp cdi boxen och koppla bort gul/svart ledning. Detta kopplar bort stoppfuntionen. Testa om det gör skillnad. Startar den måste du stoppa den genom att t.ex. vika soppaslangen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 11 Juli , 2020 Det finns en redan en hel mängd trådar hur man felsöker utombordare men några fakta om konstruktionen av din utombordare borde vara lite hjälp på vägen. Här finner du sprängskisser till din motor: https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mercury-outboard/2004/60hp/10604124b Tändningen på din motor har egen elförsörjning som är oberoende av 12 V systemet. Motorn stoppas genom att den svart/gula ledningen jag beskrev tidigare, kopplas till jord. Du saknar chokespjäll, istället finns en så kallar primer som leder extra bensin in i förgasaren då den aktiveras. Denna skall hanteras lite annorlunda än ett chokespjäll. Så länge motorn inte roterar saknar en choke funktion, den kan därför inte göra motorn sur. En primer däremot är som att öppna en kran som fyller motorn med bensin så länge den står öppen. Det rinner inte in några enorma mängder, men tillräckligt för att gör motorn sur och därmed svårstartad. En sur motor åtgärdas enklast med full handgas och naturligtvis ingen ytterligare tillförsel av bensin. En bra strategi vid kallstart är att undvika att sura ned motorn från början. 1. Pumpa blåsan hård och slå på tändningen 2. Håll in nyckel 3 sekunder för att prima och släpp sedan ut den 3. Försök att starta motorn. Man kan behöva öka tiden något och "rädda" motorn med lite mer primer när den väl startat, men bör hela tiden sträva efter att vara snål med extra bränsle. En del av detta står säkert redan i handboken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
STO 0 Postad 11 Juli , 2020 Hej igen. Stort tack för utförligt svar. Tack! Uppskattas. CDI-boxen får jag försöka leta upp då. Jag hittade den tyvärr inte i spängskisserna under elektriska komponenter. Primerfunktionen: aha, ok. Jag har tyvärr ingen manual till motorn. Jag blev lärd av förra ägaren att trycka in och vrida samtidigt. Men då förstår jag att det egentligen bör vara trycka in enbart, därefter vrida enbart. Jag får testa det. Det jag menade med choke är reglaget på ovansidan av gasreglaget. Jag brukar ha den uppställd när jag startar och sedan dra ner när motorn kommit igång. Om motorn väl blivit sur. Hur får jag bort det så att säga? Är det bara att fortsätta starta med minimal bränsletillförsel? Tom ta bort slang? Ang el som går åt när man startar: Hur mycket laddar motorns generator batteriet under gång? Är det tillräckligt för att kompensera även vid svårstartade tillfällen eller bör jag ladda batteriet med extern batteriladdare ibland? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 11 Juli , 2020 På denna motor är CDI:n ihopbyggd med tändspolarna, så de finns tre CDI skulle man kunna säga. 36 i denna sprängskiss. Det går nog en svart/gul till var och en av dessa. I denna tråd finns länk till site med handböcker för Mercury. Den r lite märklig, man måste klicka på Apply eller något liknade för att det skall hända något är man söker dokument. Reglaget på sedan ger gas (handgas). Se beskrivning vad du gör om motorn blir sur i mitt förra kommentar. Du behöver inte göra något annat än det som beskrivs där, bara köra runt med startmotor, men notera att denna skall vila då och då så den inte blir överhettad. Laddningen ligger på mellan 10 och 20 A över ca 3000 rpm. Om det räcker beror på hur mycket du startar, men vid normal användning finns stor reservkapacitet. Men att fulladda ett tomt startbatteri med denna generator tar flera timma så bättre att göra med en laddare. Med dina problem är det klokt att ladda upp batteriet ordentligt då och då. Ett dåligt laddat batteri tar i längden skada. Djupa urladdningar är heller ingen höjdare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
STO 0 Postad 11 Juli , 2020 Bra, tack, vilket fantastiskt forum. Nu har jag manual också. En sak vill jag bara dubbelkolla gällande gas vid start. Det du skriver "En sur motor åtgärdas enklast med full handgas ". Menar du då snabbtomgångshandtaget (på ovansidan av fartreglaget) ? För själva gasreglaget måste väl (??) alltid stå rakt upp i neutral när man startar som jag fårstår av manualen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 11 Juli , 2020 1 timme sedan skrev STO: För själva gasreglaget måste väl (??) alltid stå rakt upp i neutral när man startar som jag fårstår av manualen. Ja, vissa andra reglage har en frikopplingsknapp så att de går att gasa med ordinarie spak utan att växel påverkas, med så är det inte med Mercury, åtmintsone inte det ordinarie sidmonterade reglaget. Separat handgas och frikoppling fylles samma funktion så både och tror jag knappast finns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
STO 0 Postad 19 Juli , 2020 Vill bara återkoppla att jag har fått liv i motorn tack vare instruktionerna här i tråden. TACK ! Härutöver så har jag också lärt mig en hel del om motorns funktioner. Nu när jag har kommit vidare i min kunskap om motorn så undrar jag över bränsleförbrukningen. Vad drar motorn när man kör marschfart måntro? Skulle tippa att det är 80% av maxvarv. Hur fungerar loggen/fartmätaren i motorn. Vad baserar den farten som presenteras på? Jag upplever att den vaknar till liv först vid 15-20 knop. Laddningen som vi har varit inne på i tråden. Hur kan man mäta om/att motorn laddar startbatteriet som den ska? Laddas batteriet redan från låga varvtal, eller är det först när den kommer upp i 3000 varv eller liknande ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 19 Juli , 2020 21 minuter sedan skrev STO: Vad drar motorn när man kör marschfart måntro? Skulle tippa att det är 80% av maxvarv. Man brukar räkna med ca effekt i hk/2 (liter per timme) vid fullgas, i ditt fall ca 30 liter/h dra bort 20 % vid marschfart så får du 24 l/h. 21 minuter sedan skrev STO: Hur fungerar loggen/fartmätaren i motorn. Vad baserar den farten som presenteras på? Jag upplever att den vaknar till liv först vid 15-20 knop Antagligen refererar du till en trycklogg kopplad till ett hål i framkant av riggen. En ganska värdelös konstruktion tycker jag nu när det finns möjlighet att mäta hastighet mycket exakt med GPS i en plotter eller med hjälp av en app i mobilen. 22 minuter sedan skrev STO: Laddningen som vi har varit inne på i tråden. Hur kan man mäta om/att motorn laddar startbatteriet som den ska? Laddas batteriet redan från låga varvtal, eller är det först när den kommer upp i 3000 varv eller liknande ? Mät spänningen på batteriet innan motorn startas och under gång då motorn gått på minst 3000 rpm i 10-15 min. Spänningen skall då vara väsentligt högre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser