PerLindqvist 0 Postad 10 Juli , 2020 Hej! Än så länge har mitt första år som båtägare var it lyckat och enastående minst sagt. Ser fram emot kommande år att spendera i havs och förhoppningsvis kanske uppgradera min segelbåt när det väl är dags. Men innan dess så har jag andra utmaningar att ta mig an. Vänder mig idag till forumet för hjälp med hur man gör med båten efter säsongs avslut. Har då en Rock 20 segelbåt som är stationerad i Fiskebäcks småbåtshamn (Grefab) och skulle gärna vilja ta emot tips och råd ifrån medlemmarna i MG om alla nödvändiga steg som man bör tänka på eller såklart bli hänvisad till en annan tråd som tar upp detta. Jag har tänkt att antingen ställa båten i hamnen eller ute på gården vid mitt hem. Vad bör jag göra i första hand? Tacksam för svar Med vänlig hälsning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 10 Juli , 2020 Vi vet ju inte så mycket om din båt. Har du genomföringar? Vatten, toalett, avlopp med kulventiler? Hur är det med motor, utombordare eller inombordare? Höstupptagningen är främst en chans att kolla över utrustningen anteckna vad som måste fixas innan du sjösätter till våren. Konservera motorn, töm vattentankar o se till att inga genomföringar är i ett läge där de kan frysa. Sen täck båten väl och glöm den till våren är det mycket beväxt på botten brukar det vara en bra idé att bort detta direkt, till våren sitter det fast Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 11 Juli , 2020 (redigerade) Allt som är gjort på hösten slipper man på våren... Det är desvärre lättare att säga än att göra. Masta av är väl det första. Planera och förbered så att du ligger så kort tid som möjligt vid mastkranen. Det blir snabbt kö... Seldén råd och tips har en del bra tips. Ta bort segel och kontrollera så att de inte är skadade, nötta eller har sömmar som gått upp. Lämna in för ev. reparation. Kolla även så att lattorna är hela. Vik och rulla seglen Förvara torrt. Låt rullen/säcken stå upp så undviker du kraftiga veck på seglen. Bild från Granboken kapitel 7 där man kan läsa mera. När masten/bommen tagits av så rengör och kontrollera så att det inte finns några skador, sprickor, bucklor, korrotionsangrepp. Detta görs enklast samtidigt som masten tvättas och oljas in med parafinolja. Kolla att ev. rullfocksarrangemang är helt. Tvätta och smörj enl. instruktioner. Smörj elkontakter med vaselin eller annat avsett för elkontakter. Kolla att blockskivor för fallen är hela och smörj så att de går lätt. Kolla efter skador/nötning på fall, vant och stag. Rengör även vantskruvarna och olja in med vantskruvsfett. Kolla samtidigt att de inte är skadade. En böjd vantskruv ska inte användas. Innan masten läggs i mastskjulet är det bra att skydda ömtåliga saker och sådant som sticker ut och kan skada andra mäster med kraftiga trasor eller bitar av heltäckningsmattor. Masten ska förvaras luftigt, inte inplastad. Det var väl allt om rigg och segel. Tillägg: Om man ids kan man tvätta fall och skot i tvättmaskin 30°C. Glöm inte att dra i pilotlinor i masten om fallen dras ut. Redigerad 11 Juli , 2020 av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser