Joni1988 8 Postad 7 Juli , 2020 Hej! Köpte en motor idag, en Yamaha 55ae 1976, undrar om den motorn ska ha 1% olja i bensinen, eller ska den motorn ha 2%?. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 7 Juli , 2020 Kör med 2 %, rekommendation om 1 % kom 1978 tror jag med beteckningen 1:100 på riggen, men detta bör man inte följa utan köra även dessa med 2 %. Kör inte med något annat än TCW3 klassad olja. 55AE är en mycket bra motor, men tyvärr har den en dålig CDI-box. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joni1988 8 Postad 7 Juli , 2020 Okej, då vet jag ja, har hört de också att de d lite dåliga cdi boxar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 7 Juli , 2020 1 minut sedan skrev Joni1988: ja, har hört de också att de d lite dåliga cdi boxar. Om det är originalboxen så går den oftast att reparera, men det kräver gott om tid att försiktigt gräva fram kretskortet ur tätningsmassan och lite kunskaper om elektronik att fixa till det. Problemet är att den tätningsmassan man använt släpper in fukt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joni1988 8 Postad 7 Juli , 2020 Aha okej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joni1988 8 Postad 8 Juli , 2020 E cdi boxen samma på alla årsmodeller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 8 Juli , 2020 Gäss, tror att de är lika på hela denna motorserie som också såldes som Mariner och senare blev 60 hk. Finns en hel del info om att laga CDI:n men en ny verkar gå att köpa för drygt 2000 kr och då tror jag det är ett bättre alternativ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joni1988 8 Postad 8 Juli , 2020 Ska kanske köpa en reservdelsmotor som e en -87:a. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan1975 1 Postad 27 Juli , 2020 Jag har en 83 årsmodell som cdi la av på. Kunde inte hitta någon 2 "kanalig" cdi box så jag köpte en som är till för mindre motor med gemensam tändspole för bägge cyl. Jag parallellkopplade båda triggerledningarna från stator. Jag kopplade även ihop respektive primärledning till tändspole med tädndspoleledning från nya cdi. Det var ett experiment som fungerar! Jag hade en oro att laddningen till kondensatorn i cdi inte skulle hinna ladda upp primärspänning till tändspolar nu när motorn bara snurrar ett halvt varv mellan varje triggersignal till cdi. Det verkar som att primärspänningen till tändspolar räcker till för att tända bägge stift. Det som sker nu är ju att bägge stift tänder samtidigt som på tex. en skoter som bara har en tändspole och en 1 "kanalig" cdi. Vet ej om man kan skada trigger på detta vis, men jag kör väl så länge det går. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser