stensino 34 Postad 6 Juli , 2020 (redigerade) Ska använda en gammal Genua ett tag som inte är gjord för rullfock, då rullfocken behöver lagas. Är det ta bort förstagsprofilen som gäller? Eller har någon kört med en temporär lösning som fungerar hyfsat? Redigerad 6 Juli , 2020 av stensino Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 220 Postad 6 Juli , 2020 Om det är pistolhakar på genuan så borde korta band runt profilen vid varje pIstolhake fungera. Tänkte själv prova detta med en gammal stormfock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 161 Postad 6 Juli , 2020 Att ta bort förstagsprofilen, innebär att du måste lossa Förstaget i ena änden. Likaså när du ska montera tillbaks. Och vid varje tillfälle så blir förstaget kortare, om det ens går att återanvända. Sy på en vikt tygremsa med en lina inuti, så som det är på segel för rulle med skena. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stensino 34 Postad 6 Juli , 2020 1 timme sedan skrev per_62: Om det är pistolhakar på genuan så borde korta band runt profilen vid varje pIstolhake fungera. Tänkte själv prova detta med en gammal stormfock. Ska prova din idé. Kraftiga buntband kanske fungerar. Det är pistolhakar på genuan. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wingan 71 Postad 6 Juli , 2020 10 minuter sedan skrev stensino: Ska prova din idé. Kraftiga buntband kanske fungerar. Det är pistolhakar på genuan. Det kan nog fungera. Jag skulle nog "vränga" dem, så att den avrundade sidan kommer inåt profilen. För att minska risken att de hugger i någon ojämnhet i profilen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stensino 34 Postad 7 Juli , 2020 (redigerade) 19 timmar sedan skrev Wingan: Det kan nog fungera. Jag skulle nog "vränga" dem, så att den avrundade sidan kommer inåt profilen. För att minska risken att de hugger i någon ojämnhet i profilen. Har testat och det fungerade inte. Min profil har skarvar som buntbanden fastnar i. Med en helt skarvlös profil kan det fungera. Använde istället ett fall (wire) som jag spände upp. Det fungerar inte klockrent, men helt ok. ska jobba vidare på lösningen, det kan vara bra att kunna köra med gamla segel. Redigerad 7 Juli , 2020 av stensino 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stensino 34 Postad 21 Juli , 2020 Använde schackel runt profilen och det fungerade perfekt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser