Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
perraiskogen

Hur illa är detta?

Rekommendera Poster

Hejsan. Var iväg och tittade på en 31 fots båt i veckan. Blev ingen affär då det var en del som inte stämde mellan annons och verklighet. Dels var det mindre motorer i båten, sen var det i sämre skick.. 

Men men, dels läckte den in vatten någonstans runt/i drevskölden på ena motorn, vilket var helt normalt enligt ägaren.. Men sen utanpå drevsköldarna så satt det en klump kvar på ena, men verkar vara helt bort rostad på andra. Den som sitter kvar håller på att släppa den med.. 

IMG_20200701_170106.jpg

IMG_20200701_170116.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vad konstigt det ser ut. Sitter det någon sorts sned distans mellan sköld och akterspegel?

 

Läckage från skölden är absolut inte normalt, tyder på dåligt underhåll. Brukar vara ganska enkelt att fixa men men.....

 

Klumpen är en gummikudde som tar emot drevet när man tiltat upp det max. Kan vara därifrån vatten kommer in. Den sitter med genomgående skruv från insidan. Ganska vanligt att fästplattan för gummit rostar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt ägaren var bälgar osv ganska nybytta, men finns väl fler ställen vattnet kommer in.. 

Har setat bensinmotorer i den tidigare, men någon tidigare ägare hade lyft i 2 st vp diesel 6:or i den. Så vet inte hur eller var installationen är gjord

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen var babords motor segare i starten. Antagligen batteri och eller startmotor. 

Men gick inte att starta utan att glöda, även om dom hade gått någon minut tidigare. Styrbord motor gick fortare på starten och startade utan gödning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev perraiskogen:

Enligt ägaren var bälgar osv ganska nybytta, men finns väl fler ställen vattnet kommer in.. 

Har setat bensinmotorer i den tidigare, men någon tidigare ägare hade lyft i 2 st vp diesel 6:or i den. Så vet inte hur eller var installationen är gjord

Vanligt att det läcker mellan sköld och akterspegel om tätningen är dåligt utförd, man brukar få dra en sträng med sikaflex ( eller sämre val silicon) runt skölden. man ser på bilderna att det är gjort men börjar släppa. Det här får man göra om då och då. Även skruvskallarna (vagnskruvar, platta skallar) måste tätas annars så rinner vattnet igenom där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev perraiskogen:

Sen var babords motor segare i starten. Antagligen batteri och eller startmotor. 

Men gick inte att starta utan att glöda, även om dom hade gått någon minut tidigare. Styrbord motor gick fortare på starten och startade utan gödning. 

Du gjorde nog klokt i att gå därifrån.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Gelis:

Vanligt att det läcker mellan sköld och akterspegel om tätningen är dåligt utförd, man brukar få dra en sträng med sikaflex ( eller sämre val silicon) runt skölden. man ser på bilderna att det är gjort men börjar släppa. Det här får man göra om då och då. Även skruvskallarna (vagnskruvar, platta skallar) måste tätas annars så rinner vattnet igenom där.

Den typen av läckage orsakar ofta rutten akterspegel vilket är mer eller mindre katastrof ekonomiskt på en billigare båt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...