perraiskogen 1 Postad 6 Juli , 2020 Hejsan. Var iväg och tittade på en 31 fots båt i veckan. Blev ingen affär då det var en del som inte stämde mellan annons och verklighet. Dels var det mindre motorer i båten, sen var det i sämre skick.. Men men, dels läckte den in vatten någonstans runt/i drevskölden på ena motorn, vilket var helt normalt enligt ägaren.. Men sen utanpå drevsköldarna så satt det en klump kvar på ena, men verkar vara helt bort rostad på andra. Den som sitter kvar håller på att släppa den med.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 6 Juli , 2020 Men vad konstigt det ser ut. Sitter det någon sorts sned distans mellan sköld och akterspegel? Läckage från skölden är absolut inte normalt, tyder på dåligt underhåll. Brukar vara ganska enkelt att fixa men men..... Klumpen är en gummikudde som tar emot drevet när man tiltat upp det max. Kan vara därifrån vatten kommer in. Den sitter med genomgående skruv från insidan. Ganska vanligt att fästplattan för gummit rostar 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perraiskogen 1 Postad 6 Juli , 2020 Enligt ägaren var bälgar osv ganska nybytta, men finns väl fler ställen vattnet kommer in.. Har setat bensinmotorer i den tidigare, men någon tidigare ägare hade lyft i 2 st vp diesel 6:or i den. Så vet inte hur eller var installationen är gjord Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HE08 4 Postad 6 Juli , 2020 Ok, tack för din tid! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perraiskogen 1 Postad 6 Juli , 2020 Sen var babords motor segare i starten. Antagligen batteri och eller startmotor. Men gick inte att starta utan att glöda, även om dom hade gått någon minut tidigare. Styrbord motor gick fortare på starten och startade utan gödning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 6 Juli , 2020 36 minuter sedan skrev perraiskogen: Enligt ägaren var bälgar osv ganska nybytta, men finns väl fler ställen vattnet kommer in.. Har setat bensinmotorer i den tidigare, men någon tidigare ägare hade lyft i 2 st vp diesel 6:or i den. Så vet inte hur eller var installationen är gjord Vanligt att det läcker mellan sköld och akterspegel om tätningen är dåligt utförd, man brukar få dra en sträng med sikaflex ( eller sämre val silicon) runt skölden. man ser på bilderna att det är gjort men börjar släppa. Det här får man göra om då och då. Även skruvskallarna (vagnskruvar, platta skallar) måste tätas annars så rinner vattnet igenom där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 6 Juli , 2020 4 minuter sedan skrev perraiskogen: Sen var babords motor segare i starten. Antagligen batteri och eller startmotor. Men gick inte att starta utan att glöda, även om dom hade gått någon minut tidigare. Styrbord motor gick fortare på starten och startade utan gödning. Du gjorde nog klokt i att gå därifrån. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 6 Juli , 2020 33 minuter sedan skrev Gelis: Vanligt att det läcker mellan sköld och akterspegel om tätningen är dåligt utförd, man brukar få dra en sträng med sikaflex ( eller sämre val silicon) runt skölden. man ser på bilderna att det är gjort men börjar släppa. Det här får man göra om då och då. Även skruvskallarna (vagnskruvar, platta skallar) måste tätas annars så rinner vattnet igenom där. Den typen av läckage orsakar ofta rutten akterspegel vilket är mer eller mindre katastrof ekonomiskt på en billigare båt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser