Thule 9 Postad 5 Juli , 2020 Hej tänkte försöka montera trimplan på båten nu efter mycket vånda och stök (se gamla trådar...) men har kommit fram till att jag gör det själv. Det som återstår är att dra fram ström - men misstänker att min båt redan har detta framdraget men kan inte förstå vart - är det den tomma grå kontakten (bussen) som jag kan använda? Se bild. hur tolkar jag kopplingsschemat? Se bild. Vill gärna koppla in på denna krets. Annars hur gör man? tacksam för svar! själv e bäste dräng... eller? Haha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 845 Postad 5 Juli , 2020 Det kanske är lättare att sätta upp en ny säkringsdosa, ett parallellt analogt elsystem, se till att denna dosa blir försörjd via en hängsäkring nära batteriets pluspol, och med 2,5 mm2 kabel ansluta till trimplans panelen. Sedan trimplanspumpens minuskabel ansluten till den minusskenan man ser på bilden, även det med en 2,5 mm2 kabel. Annars ser det ju ut som om -A7 och -F7 är avsedda för trimplan? Vad säger återförsäljaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 5 Juli , 2020 20 minuter sedan skrev Thule: Det som återstår är att dra fram ström - men misstänker att min båt redan har detta framdraget men kan inte förstå vart - är det den tomma grå kontakten (bussen) som jag kan använda? Se bild. Nejnejnej, det där är Yamahas nätverk. Den grå är termineringsmotståndet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 5 Juli , 2020 (redigerade) 29 minuter sedan skrev Thule: Hej tänkte försöka montera trimplan på båten nu efter mycket vånda och stök (se gamla trådar...) men har kommit fram till att jag gör det själv. Det som återstår är att dra fram ström - men misstänker att min båt redan har detta framdraget men kan inte förstå vart - är det den tomma grå kontakten (bussen) som jag kan använda? Se bild. hur tolkar jag kopplingsschemat? Se bild. Vill gärna koppla in på denna krets. Annars hur gör man? tacksam för svar! själv e bäste dräng... eller? Haha Du har förmodligen en oanvänd (eller åtminstone plats för en) säkring i din säkringspanel för trimplan. Har du tittat där? Edit: Tittade noggrannare i schemat nu och det var ju Trim till vänster. Säkring F7 skall du koppla in trimplanen på. Redigerad 5 Juli , 2020 av Kane Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 845 Postad 5 Juli , 2020 1 minut sedan skrev Kane: Det där är schemat för länspumpen...... Jaha, det var mig en himla komplicerad länspump.😅 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thule 9 Postad 5 Juli , 2020 29 minutes ago, Kane said: Du har förmodligen en oanvänd (eller åtminstone plats för en) säkring i din säkringspanel för trimplan. Har du tittat där? Edit: Tittade noggrannare i schemat nu och det var ju Trim till vänster. Säkring F7 skall du koppla in trimplanen på. Toppen - hur gör jag det? Drar man röd svart kabel därifrån? Skruvar bort panelen? Ja på den nivån är det 😀 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 5 Juli , 2020 (redigerade) Ja, plus från säkringen med lämplig kabeldimension och minus från minusplinten, eller direkt från batteriet om det är lämpligast, med samma kabeldimension som plus. Edit: Det kan ju vara fördraget av Yamarin från säkringen. Men det ser du när du öppnar panelen om båda stiften på säkringen är upptagna. Redigerad 5 Juli , 2020 av Kane 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 845 Postad 5 Juli , 2020 2 timmar sedan skrev Kane: Du har förmodligen en oanvänd (eller åtminstone plats för en) säkring i din säkringspanel för trimplan. Har du tittat där? Edit: Tittade noggrannare i schemat nu och det var ju Trim till vänster. Säkring F7 skall du koppla in trimplanen på. Ja, ja så läste jag rätt iallafall då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 5 Juli , 2020 8 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Ja, ja så läste jag rätt iallafall då. Japp! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thule 9 Postad 6 Juli , 2020 Hej, har scannat av några trådar här och det finns en del info i ämnet redan. På Buster XXL som kör samma fabriksmonterade trimplan kit som jag köpt (Uflex) använder som sig av rostfri plåt på sina trimplansplattor (se bild). Har läst någonstans att man inte kan fästa plåt direkt på alu vilket jag köper - men även på min båt finns en liknande platta att fästa i med egen zinkanod så jag antar att det är lugnt att fästa rostfri plåt i den också? Tack igen för all hjälp jag får! Ps pratade med en återförsäljare i sthlm (inga namn) som skulle ha 20 tkr för detta jobb med det kit jag köpt, är inte det sjukt mycket? ds Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 6 Juli , 2020 12 minuter sedan skrev Thule: Hej, har scannat av några trådar här och det finns en del info i ämnet redan. På Buster XXL som kör samma fabriksmonterade trimplan kit som jag köpt (Uflex) använder som sig av rostfri plåt på sina trimplansplattor (se bild). Har läst någonstans att man inte kan fästa plåt direkt på alu vilket jag köper - men även på min båt finns en liknande platta att fästa i med egen zinkanod så jag antar att det är lugnt att fästa rostfri plåt i den också? Så här ser det ut på min finska aluminiumbåt. Anoder på båten och på trimplanen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 845 Postad 6 Juli , 2020 Det jag sett är att man har en isolator mellan aluminiumskrovet och de rostfria trimplanen, en bit tjock plast, samma som finns i Ikeas skärbrädor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thule 9 Postad 6 Juli , 2020 48 minutes ago, Kane said: Så här ser det ut på min finska aluminiumbåt. Anoder på båten och på trimplanen. Ok ja dina plattor ser också ut att vara i rostfri plåt? Behöver plattorna sitta precis i raklinje med botten på båten? Blir omöjligt med de fästplattor jag har i min båt - tycker inte det heller verkar vara rak linje på busterbåten jag kikat på.. Någon kommentar på det? Risk? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 6 Juli , 2020 Ja, rostfria. Blir bättre "verkningsgrad" om de sitter nära båtbotten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 6 Juli , 2020 1 timme sedan skrev Thule: Behöver plattorna sitta precis i raklinje med botten på båten? Blir omöjligt med de fästplattor jag har i min båt - tycker inte det heller verkar vara rak linje på busterbåten jag kikat på.. Någon kommentar på det? Risk? Hänger inte riktigt med på vad du menar? Två bilder från nätet på Cross 62 tycker jag visar att det blir bra att använda de avsedda plattorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thule 9 Postad 6 Juli , 2020 Hej jag ska använda fästplattorna självklart men det system jag köpte (samma som buster har) Uflex är inte helt kompatibla med infästningen - köpte 12X9. Får dom inte helt raka mot botten på båten (som på din bild). Pekar nedåt något. Vet inte om det gör något? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 6 Juli , 2020 34 minuter sedan skrev Thule: Hej jag ska använda fästplattorna självklart men det system jag köpte (samma som buster har) Uflex är inte helt kompatibla med infästningen - köpte 12X9. Får dom inte helt raka mot botten på båten (som på din bild). Pekar nedåt något. Vet inte om det gör något? Din båt kommer upp i plan lättare men eftersom trimplanen är lite nedfällda kommer du alltid åka med lite "handbroms". Hur många grader diffar det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thule 9 Postad 6 Juli , 2020 Skulle kunna få det rakt och återanvända hålen för både kolvfästet samt plattan om jag flyttar bak infästningen något på plattan och borrar nya hål. Hellre borra i trimplattan än att behöva borra om övriga infästningar i båten. Skulle det funka tror du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 6 Juli , 2020 Absolut, om det inte finns några begränsningar för hur flack vinkel cylindrarna kan monteras med. Står det något om det i manualen? Är det många mm du behöver flytta hålen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thule 9 Postad 6 Juli , 2020 1 hour ago, Kane said: Din båt kommer upp i plan lättare men eftersom trimplanen är lite nedfällda kommer du alltid åka med lite "handbroms". Hur många grader diffar det? Skulle kunna få det rakt (Som på din bild) och återanvända de färdigborrade hålen för både kolvfästet samt plattan om jag flyttar bak infästningen något på plattan och borrar nya hål. Hellre borra i trimplattan än att behöva borra om övriga infästningar i båten. Skulle det funka tror du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thule 9 Postad 6 Juli , 2020 (redigerade) 11 minutes ago, Kane said: Absolut, om det inte finns några begränsningar för hur flack vinkel cylindrarna kan monteras med. Står det något om det i manualen? Är det många mm du behöver flytta hålen? Ja skulle säga ca 20 mm bakåt på plattan. Hittar inget vinkel förutom i sidled 3,5 grader - se bild. Kanske ska låta experterna göra detta istället 😀 obs bilden på platta på ritningen stämmer inte - samma platta som på Buster jag fotade idag i tråden ovan Redigerad 6 Juli , 2020 av Thule Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 6 Juli , 2020 12 minuter sedan skrev Thule: Ja skulle säga ca 20 mm bakåt på plattan. Hittar inget vinkel förutom i sidled 3,5 grader - se bild. Kanske ska låta experterna göra detta istället 😀 Borde inte vara något problem med en sådan liten förskjutning om fästena uppe och nere medger det vinkelmässigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thule 9 Postad 6 Juli , 2020 3 minutes ago, Kane said: Borde inte vara något problem med en sådan liten förskjutning om fästena uppe och nere medger det vinkelmässigt. Toppen tack! Då testar jag det imorrn - detta hade inte gått utan din hjälp! Stort tack igen 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 6 Juli , 2020 När du sedan fått ordning på allt kan nästa steg bli planering av en installation av Mente Marines ACS RP........😎 (om du inte redan haft de tankarna) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thule 9 Postad 6 Juli , 2020 Ja vem vet - testar joystick först ett tag och sparar pengar 👍 Packade upp elpaketet nu och såg några kopplingar jag inte sett förut - känns som det bara är att ansluta hanen och köra? Behöver man inte skala kabel längre eller vad? 😀 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 6 Juli , 2020 Bra skit det där. Googla Deutsch DT så ser du hur du trycker i kablarna med hylsor i husen (om det inte redan är gjort för de kablar som behöver användas default). Sedan är det väl extra kablar för diverse extra features. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thule 9 Postad 6 Juli , 2020 Yes upptäckte nyss att det stod deutsch och googlade - sjukt smidigt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thule 9 Postad 7 Juli , 2020 10 hours ago, Thule said: Ja skulle säga ca 20 mm bakåt på plattan. Hittar inget vinkel förutom i sidled 3,5 grader - se bild. Kanske ska låta experterna göra detta istället 😀 obs bilden på platta på ritningen stämmer inte - samma platta som på Buster jag fotade idag i tråden ovan Tänker på bild 7 i ritningen - min plan är att borra nya hål i trimplansplattan. Men det skulle innebära att jag måste sänka ner från de 10 mm mellan botten på båten och plattan till ca 2 mm (för att slippa borra om infästning i båt) - vilka konsekvenser skulle det ge? Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 7 Juli , 2020 Eftersom det är en speciell profil på dina trimplan är det nog beräknat att vara optimalt med 10 mm avstånd. Men om det måttet ändras till 2? Lite mer av "vingarna" och en del av mittendelen hamnar under båtbotten, borde väl ge en en marginell påverkan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thule 9 Postad 7 Juli , 2020 (redigerade) Hej igen, nu var det nya problem att lösa i projektet. 1 inkoppling av el ledningen i säkringen. Förstår inte hur jag ska koppla- tog några bilder på hur det ser ut bakom säkringarna.. Var kopplar jag in den klassiska röda och svarta batterikabeln.. sitter redan en koppling på baksidan av trim säkringen.. 2 man ska koppla in en sladd till tändningen som gör att trimplanen går tillbaks i kolvarna när man stänger av. Ska vara en sladd som ska kopplas in. Ser enkelt ut på schemat men svårare i praktiken. Se bild. kanske ska försöka få tag på en elektriker? tack på förhand Redigerad 7 Juli , 2020 av Thule Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser