Jamthakan 1 Postad 5 Juli , 2020 Hej,har en nyköpt Ockelbo C20 med VP 170 B30, provtur med 4 fullvuxna, varvade max 3000 varv å grävde ner aktern, testade även med två pers å då planade den, men ganska sent, sitter gamla trimplan på, vattensäckar som fylls med vatten å pressar ner en plåt, är osäker på om dessa funkar, funderar på nya trimplan typ smart tabs, någon som testat dessa? Och eventuellt kolla efter en annan propp, tacksam för tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 5 Juli , 2020 Är motorn verkligen ok? En frisk AQ170 borde inte ha några problem med den båten även med 4:a pers ombord Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
monark-670 10 Postad 5 Juli , 2020 Trimplanen kan ha betydelse för båtens beteende, men borde inte kunna dra ner kapaciteten på det där viset. Jag skulle börja leta fel bland sådant som drar ner motorns kapacitet. Och som vanligt börjar man med det som är enklast att kolla. - Får du fullt gasutslag på förgasaren när gashandtaget är på max? Slarvigt montage av gasvajern? Se över hur förgasaren öppnar. - Går den på alla cylindrar? Kolla hur tändstiften ser ut. samt tändkablar och fördelare. Sen kommer vi till komp och tändning och sånt, men det kan andra bättre än jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 5 Juli , 2020 6 minuter sedan skrev monark-670: Trimplanen kan ha betydelse för båtens beteende, men borde inte kunna dra ner kapaciteten på det där viset. Jag skulle börja leta fel bland sådant som drar ner motorns kapacitet. Och som vanligt börjar man med det som är enklast att kolla. - Får du fullt gasutslag på förgasaren när gashandtaget är på max? Slarvigt montage av gasvajern? Se över hur förgasaren öppnar. - Går den på alla cylindrar? Kolla hur tändstiften ser ut. samt tändkablar och fördelare. Sen kommer vi till komp och tändning och sånt, men det kan andra bättre än jag. Sådana där aquahydrauliska trimplan hade jag för 30 år sedan på en Monark-670, fungerade då väldigt bra, vattensäckar som du skriver, som fylls med vatten, styrda av en ventil som manövrerar med två spakar och det var väl också hydrauliskt av vattentrycket som bildades av båtens hastighet genom vattnet, nåväl, en utvikning, funkade bra då dom var nya på mammutarnas tid... @monark-670 har beskrivit en del bra saker ovan. Förutom det skall du se till att motorn får luft och bränsle ordentligt. Har du bara flamdämpare över förgasarna eller något luftfilter? Kolla i vilket fall, finns det chokespjäll och inte öppnar ordentligt? Kommer det fram erforderlig mäng bränsle? Bränslefilter, när är det bytt? Bränslepumpen? Hinder i tankens ”sugrör”. Kommer det in luft i motorrummet, går det bättre med motorluckan öppen än när den är stängd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jamthakan 1 Postad 5 Juli , 2020 Tackar för alla tips, ska kolla upp detta, så får vi se hur det slutar 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 256 Postad 5 Juli , 2020 Har du rätt propeller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jamthakan 1 Postad 5 Juli , 2020 Ja de e frågan, läste om en som hade samma båt, samma motor och exakt detta problem, han bytte till en 15x15 propp, då planade den utan problem och blev som en ny båt, ska kolla det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser