Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Cobalt233

Vilken olja? Penta 7.4gi 1998 årsmodell.

Rekommendera Poster

Blir tokig.

står i mek-manualen att det ska vara, sae rak 30 som är helsyntetisk.

 

Men det finns inte att köpa... närmsta jag hittar är rak 30 mineralolja för gräsklippare. Känns sådär på en motor som varvar 5200rpm.

 

såg någonstans att penta nu rekommenderade helsyntetisk 10w-40 för motorer nyare än 2002.

 

Min motor är 1998 och jag hittar ändå inte 10w-40 bara 5w-40...

 

Normalt hade jag bara köpt en olja i närheten, men har problem med högt oljetryck på låga varv och tickande ventiler. (Kan vara mätaren som visar högt tryck)

 

planen är att köra engine flush och byta till rätta oljan. Och se om trycket sjunker och dom hydrauliska lyftarna tystnar.


nästa steg blir att felsöka oljetrycks regulator.

 

men steg 1. Rätt olja!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Cobalt233:

Blir tokig.

står i mek-manualen att det ska vara, sae rak 30 som är helsyntetisk.

 

Men det finns inte att köpa... närmsta jag hittar är rak 30 mineralolja för gräsklippare. Känns sådär på en motor som varvar 5200rpm.

 

såg någonstans att penta nu rekommenderade helsyntetisk 10w-40 för motorer nyare än 2002.

 

Min motor är 1998 och jag hittar ändå inte 10w-40 bara 5w-40...

 

Normalt hade jag bara köpt en olja i närheten, men har problem med högt oljetryck på låga varv och tickande ventiler. (Kan vara mätaren som visar högt tryck)

 

planen är att köra engine flush och byta till rätta oljan. Och se om trycket sjunker och dom hydrauliska lyftarna tystnar.


nästa steg blir att felsöka oljetrycks regulator.

 

men steg 1. Rätt olja!!!

Hitta det här i en penta broschyr.

Så jag ska gå från en Helsyntetisk sae 30 till en Mineral olja sae 15w-40 VDS-3 klassad olja?

 

Om jag läser rätt.

 

VDS-3. Bensinmotorer äldre än 2008 + vissa dieslar.

 

VDS-4.5. Nästan bara dieslar.

 

Helsyntetisk sae 5w-40. Bensinare med katalysator.

 

Har ni hört/läst något annat?

29A8FE02-60B0-4FDC-8625-5F0ECDA089D5.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Cobalt233:

Hitta det här i en penta broschyr.

Så jag ska gå från en Helsyntetisk sae 30 till en Mineral olja sae 15w-40 VDS-3 klassad olja?

 

Om jag läser rätt.

 

VDS-3. Bensinmotorer äldre än 2008 + vissa dieslar.

 

VDS-4.5. Nästan bara dieslar.

 

Helsyntetisk sae 5w-40. Bensinare med katalysator.

 

Har ni hört/läst något annat?

29A8FE02-60B0-4FDC-8625-5F0ECDA089D5.png

För högt oljetryck? Vad har du då för tryck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev kossor:

För högt oljetryck? Vad har du då för tryck.

Varm motor på tomgång runt 50psi. Vid höga varv ligger den enligt specen.

 

rek 800rpm 15-30psi

rek 2000rpm 40-60psi

 

Det är egentligen inte oljetrycket jag vill ha hjälp med utan att hitta rätt olja.

planen:

1. Rätt olja + invändig spolning

2. Pcv ventilen

3. Kontrollera att mätaren funkar

4. Oljetrycksregulatorn

5. Silen i oljetråget

5. oljepumpen

 

känns fortfarande fel att köpa en vds-3 klassad olja där det står diesel över hela dunken och har en bild på en lastbil.

personligen tycker jag att en högvarvig bensinmotor borde ha en annan olja än en gammal diesel🧐

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja där har du fel, vad jag förstår så är detta en gammal v8, om du ska köra på mineralolja så ska du ha en lite fetare olja 15/40. Detta är ju ingen hitech motor utan en gjutjärnsklump. Vad gäller rak 30 olja helsyntet så är det en olja vw har i sina moderna hitech dieslar. Oljor kan du med fördel köpa på swedol eller lantmännen det är oljor som är skapta för arbete i tuffa tunga varma miljöer, och klarar smörjning om något inträffar. Sen finns ju biltema med, bäst att skriva det, men där köper då inte jag mina oljor. Om jag var du så monterade jag på en klocka manuell och mätte trycket kan aldrig tro att du behöver göra de saker du beskriver du ska göra på en sådan motor. Sen bäst att skriva att detta är mina synpunkter till övriga som läser. Och om du har en special v8 hitech så har jag inte kunskapen om dem, däremot har jag kunskapen om v8 or från 50 60 70 tal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Var nyss på Swedol och köpte 20liter för 700kr. 15w-40 vds-3 klassad.


 

Det är en 7.4 med hydrauliska lyftare och insprutning från 1999. Helt original.

7.4gipwtr. Den bygger på 454an

Redigerad av Cobalt233

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Cobalt233:

Var nyss på Swedol och köpte 20liter för 700kr. 15w-40 vds-3 klassad.


 

Det är en 7.4 med hydrauliska lyftare och insprutning från 1999. Helt original.

7.4gipwtr. Den bygger på 454an

Ditt lyftar knack kan bero på för tunn olja. På Gms v8 or går det ju att finjustera ventilerna, har du kvar knacket efter justering så är det bara byta lyftarna, rätt enkelt egentligen. Ford 390 BB som jag hade några finns ingen justering där sitter en plåtvippa och en stötstång ner till lyftaren, om jag minns rätt. Var ofta så att man bytte den som knackade, sen gick det en cruising då började nästa. Lärde mig då att allt ska bytas när man ändå har isär det. 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev kossor:

Ditt lyftar knack kan bero på för tunn olja. På Gms v8 or går det ju att finjustera ventilerna, har du kvar knacket efter justering så är det bara byta lyftarna, rätt enkelt egentligen. Ford 390 BB som jag hade några finns ingen justering där sitter en plåtvippa och en stötstång ner till lyftaren, om jag minns rätt. Var ofta så att man bytte den som knackade, sen gick det en cruising då började nästa. Lärde mig då att allt ska bytas när man ändå har isär det. 😁

Okej bra info. Tycker du min valda olja är för blaskig? 15w-40. Jag tror tidigare ägare kört 5w-40 full syntetisk. Den borde vara betydligt blaskigare än 15w-40?🧐

För att ta bort ventilkåporna måste jag plocka bort avgasknäna och troligtvis silent choice. Så blir sista alternativet 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Cobalt233:

Okej bra info. Tycker du min valda olja är för blaskig? 15w-40. Jag tror tidigare ägare kört 5w-40 full syntetisk. Den borde vara betydligt blaskigare än 15w-40?🧐

För att ta bort ventilkåporna måste jag plocka bort avgasknäna och troligtvis silent choice. Så blir sista alternativet 👍

Nej 15/40 har bra viskositet och är den olja en sådan maskin bör ha. Men varför ger du upp det syntetiska alternativet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev kossor:

Nej 15/40 har bra viskositet och är den olja en sådan maskin bör ha. Men varför ger du upp det syntetiska alternativet?

Det var för att penta nu rekommenderade 15/40 mineral. Den ända dom säljer som är syntet är den sista på bilden vilket dom rekommenderar till katalysator motorer.

det är min okunskap, jag vet inte vad hel/halv och mineral är och gör för skillnad. Vill bara ha en stämpel på oljelocket,  beställa den oljan och se nöjd ut🥳 sen om den kostar 100kr/L eller 300kr/L är oväsentligt i mitt fall. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Cobalt233:

Det var för att penta nu rekommenderade 15/40 mineral. Den ända dom säljer som är syntet är den sista på bilden vilket dom rekommenderar till katalysator motorer.

det är min okunskap, jag vet inte vad hel/halv och mineral är och gör för skillnad. Vill bara ha en stämpel på oljelocket,  beställa den oljan och se nöjd ut🥳 sen om den kostar 100kr/L eller 300kr/L är oväsentligt i mitt fall. 
 

Mineral blir nog bra ska du se. Om jag var du så skulle jag byta filter och olja efter cirka 20 timmar körtid. Om nu motorn gått på helsyntet, en del menar att det ej behövs, men jag anser att om man gör ett byte av en produkt till en annan ska det göras. Varför tänker expertisen då, jo därför att det kan släppa flagor och föroreningar när en annan olja kommer in i systemet. Och då är det bra att byta när oljan vispat runt ett tag, tyvärr är jag nog lite pedant och noggrann, men livets erfarenheter ger ibland vägledning hur man bör gå tillväga.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ska följa ditt råd👍  Kan ni bara förklara för mig.

Är Helsyntetisk olja alltid bättre för alla motorer? Eller kräver vissa motorer mineralolja?

 

borde ju finnas en anledning varför VP inte längre rekommenderar en syntetisk olja till motorer innan 08.🤔

Redigerad av Cobalt233

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hört av gubbarna att mineral oljan har bättre vinteregenskaper dvs kladdar mer och blir kvar på olika ställen. Medan syntetolja lättare rinner ned i tråget.

Men finns det turbo till motorn så får den bestämma, jag väljer då syntetoljan som snabbt kommer upp till turbon och smörjer innan gaspådrag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...