URohden 0 Postad 5 Juli , 2020 (redigerade) Hej Bytt motor efter ett motorhaveri till en AQ 170 (B30) Motorn och kåpa från förra motorn är just 2-3 cm kortare. Motor AQ 170 (B30), drev VP 270. Verkar som om denna struten är 2- 3 cm för lång. Finns det olika svänghjulskåpor med strut till AQ 170? Eller kan det vara felmonterat? Kan väl bara sitta på ett sätt? / Ulf Redigerad 5 Juli , 2020 av URohden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 5 Juli , 2020 Mig veterligen finns det bara en svänghjulskåpa till AQ170. Men för att förstå lite bättre. Du har alltså tagit ur en defekt AQ170 ur båten och monterar tillbaka en annan AQ170 komplett med svänghjulskåpa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
URohden 0 Postad 5 Juli , 2020 Hej Gelis Nej det var en mercruiser med kåpa och strut som havererade, ersatte med en komplett AQ 170. Sköld och drev är det samma som förut. Drevet skall vara helt original med rätt drivknut. Skillnaden är bara att struten är 2-3 cm längre med den 'nya' AQ 170. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 5 Juli , 2020 Eeehh, är nog inte riktigt med.... En Mercruiser med kåpa till ett VP 270 drev, var det något hemmajunk eller? Vad var det för Mercruiser, en fyrcylindrig eller en rak sexa. Mig veterligen har det aldrig suttit en Mercruiser mot ett 270 drev. Om du nu inte menar en GM V6/V8. Har du någon bild på gamla motorn och struten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
URohden 0 Postad 5 Juli , 2020 Det var en rak sexa. Har bara struten kvar. Det ser ut som den är modifierad, går en svetsning runt kanten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 5 Juli , 2020 (redigerade) Ok det förklarar läget, hemmabygge. Då kan du nog bara montera ihop dina prylar och inte bry dig om längd avvikelsen. Det är AQ170 struten som har rätt mått. Det ser nämligen ok ut på dina bilder Ta vara på din gamla strut, kan ju vara attraktiv på beg.marknaden Redigerad 5 Juli , 2020 av Gelis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
URohden 0 Postad 5 Juli , 2020 Problemet är ju att med de 'rätta' grejerna så passar det inte. Får inte in drevet tillräckligt för att passa in i upphängningen, se bild 2. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 5 Juli , 2020 Men är det inte bara att vinkla upp drevet så att det kommer rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
URohden 0 Postad 5 Juli , 2020 Nej, det kvittar hur jag vinklar drevet eller ställer drivknuten. Knuten går i 'bott' och det fattas 2 cm lika förbenat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 558 Postad 5 Juli , 2020 Det finns olika kåpor. 270T hade en lite längre kåpa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
URohden 0 Postad 5 Juli , 2020 (redigerade) Hej Rollen Du menar att struten är längre till ett 270 T drev? Redigerad 5 Juli , 2020 av URohden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 5 Juli , 2020 2 timmar sedan skrev Rollen: Det finns olika kåpor. 270T hade en lite längre kåpa. Det där var faktiskt mer än jag visste, måste vara väldigt sällsynt men alltid lär man sig något nytt😀 Men när man söker lite så finns det tydligen en strut till salu på Ebay https://www.ebay.com/itm/184238252404 men om man tittar på måtten där så verkar det vara 5 3/4 tum ca 16 cm men TS tumstock visar 19 cm men tar man bort klämringen o lite andra detaljer kanske man hamnar där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
URohden 0 Postad 5 Juli , 2020 Där verkar problemet vara. Man ser ju faktiskt med ögonmått att 270 T är längre i själva struten än den som heter 270. Tack för hjälpen Gelis och Rollen / Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser