Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024

Rekommendera Poster

Johnson 35 -78, snurrar på fint med startmotorn, men så fort den tänder hugger den till och tvärstannar så att man tror att akterspegeln ska knäckas. Låg fint i plan i 20knop och vips fick jag bogseras in till land.. Var ska jag börja leta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, framgår inte om detta hände då du körde i full fart eller om det kommer när du skall starta?

Om det gäller det senare så hade jag samma symptom på min 90HK Yamaha.

Det högg till så man trodde det var general-skrot i växel-lådan??

Visade sig vara polen på batteriet som satt för dåligt.

Det blev för liten yta vilket medförde strömrusning och därmed kortis,.

Tog isär allt, rengjorde och monterade "by the book".

Sedan gick den som en klocka.

Hopas det löser sig för dig? Nu vill vi ut och åka.

 

// Mats W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-01 vid 23:08 skrev Brilje41:

Johnson 35 -78, snurrar på fint med startmotorn, men så fort den tänder hugger den till och tvärstannar så att man tror att akterspegeln ska knäckas. Låg fint i plan i 20knop och vips fick jag bogseras in till land.. Var ska jag börja leta.

Det krävs mer information om vi ska lösa detta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kaj_Bjorkhagen:

Det krävs mer information om vi ska lösa detta. 

Hej Kaj! Lite bakgrund. Det rör sig om ett riktigt lågbudget bygge men jag har försökt vara så seriös som möjligt. Mycket saknades som reglage, kabelhärva bränsleslangar och tank när jag fick överta båten. Jag drog ny el med startkabelgrova ledningar mellan motor och batteri. Reglage vajrar huvudbrytare batterianslutningar säkringsbox tändningslås batteri tank och bränsleslang från Biltema. Överflytt av startmotor mm från skrotad motor och nytt startrelä. Nya stift växelhusolja och impeller. Det hela funkade klockrent från dag ett i två säsonger. Nu vanlig koll av växelhusolja och impeller och nytt bränsle före premiären. Startade lätt åkte några distans stannade och fikade. Åker hemåt,  kommer upp i plan och 20 km. Då låter det som om jag slår i en stock och motorn tvärstannar. Alltså inte dör och tappar varv utan man tror att vevaxeln gick av. Jag misstänker något med tändningen men där är mina kunskaper på utombordare ytterst begränsade. Tändsystemet eller plattan som justerar sig (Tändförställning?) vid gaspådrag ser ut att röra sig som den brukar. Startmotorn snurrar på lätt och kraftfullt. Den kan nysa till men oftast inträffar fenomenet direkt. Jag tog bort den manuella startapparaten och kopplade bort växelvajern för att eliminera ev reglage fel. Har inte tagit ner drevet och försökt starta utan för det vet jag inte om det är tillrådligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Wergis:

Hej, framgår inte om detta hände då du körde i full fart eller om det kommer när du skall starta?

Om det gäller det senare så hade jag samma symptom på min 90HK Yamaha.

Det högg till så man trodde det var general-skrot i växel-lådan??

Visade sig vara polen på batteriet som satt för dåligt.

Det blev för liten yta vilket medförde strömrusning och därmed kortis,.

Tog isär allt, rengjorde och monterade "by the book".

Sedan gick den som en klocka.

Hopas det löser sig för dig? Nu vill vi ut och åka.

 

// Mats W

Hej Mats

Jag ska absolut kolla detta. Har mest letat mekaniska fel. Ut och åk 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...