Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
adam17

Köpa båt tidigt 90-tal

Rekommendera Poster

Hej!

Jag och min pappa har varit sugna på att köpa en motor båt i ett tag nu och tänkte slå till i sommar. Eftersom vi är 5 i familjen och vill kunna övernatta så är det ganska stora båtar vi tittar på. Vi hade tänkt oss att köpa någon för ca 150 tusen och i den prisklassen är de flesta båtar från tidigt 90-tal. Tycker ni man ska köpa en sådan gammal båt eller är det alldeles för mycket underhåll. Pappa är allmänt händig och kan ganska mycket om bilmotorer och var nämligen båtmekaniker i lupen, så han kan nog lösa enkla fel som dyker upp.

Sen undrar jag också om de är möjligt att åka vattenskidor bakom en sådan båt om max hastigheten är ca 30 knop.

Tack på förhand!

// Adam

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en del underhåll, om det är för mycket får man nog avgöra själv. Kan kanske spela roll om det är inombordare eller utombordare också. Jag hade en inombordare, Mercruiser 3.0, i den åldern. Den var rätt opålitlig och ovanpå det gav andra prylar som generator, huvudströmbrytare m m upp av ålder. Om du är duktig på att avgöra skick på båt och motor så kan du säkert göra en bra affär. Jag var inte det och fick en väldigt intressant och lärorik start på mitt båtliv, men inte på ett positivt sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi två är nog inte jättebra på att avgöra hur sliten båten är men har en släkting som kan mycket om båtar. Kan nog vara smart att ta med honom på en eventuell provkörning. Har också sätt båtar i den här prisklassen som bytt motor vid ca 2008. Man kanske ska köpa en sådan istället för en med lite finare inredning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Om maxhastigheten måste vara under 30 knop blir det väl kanske inte så roligt att åka vattenskidor efter men om du kan tänka dig högre knop antal så skulle jag rekommendera Flipper 640 (originalet) tidigt 90 tal med utombordare då förstås. Priset är väl runt 95 - 130k ca i mycket fint bruksskick med en 2T från 80 - 10 talet allt inkluderat. Den kan man både övernatta i bekvämt = 2 personer + packning och vissa valde gasolkök som extra utrustning när båten var ny så att den blev campingvänlig (dock så bytte väl aldrig ägarna ut dessa kök så med viss risk är det ju). Förbaskat snygg är den också och känns inte gammal på något sätt trots att den har mer än 30 år på nacken (designen alltså), man blir macho helt enkelt när man kör den. En riktig brudmagnet när den var nyutkommen😎 vilket står sig än idag.

Flipper Flash med utombordare, finns ju också men att övernatta i den så ber man nog om nåd. Kanske mer för dem som vill ha en liten DC och dagstur båt med vattenskidor. Men den är ju ännu coolare.:rolleyes:

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 minuter sedan skrev Pilletant447:

Om maxhastigheten måste vara under 30 knop blir det väl kanske inte så roligt att åka vattenskidor efter men om du kan tänka dig högre knop antal så skulle jag rekommendera Flipper 640 (originalet) tidigt 90 tal med utombordare då förstås. Priset är väl runt 95 - 130k ca i mycket fint bruksskick med en 2T från 80 - 10 talet allt inkluderat. Den kan man både övernatta i bekvämt = 2 personer + packning och vissa valde gasolkök som extra utrustning när båten var ny så att den blev campingvänlig (dock så bytte väl aldrig ägarna ut dessa kök så med viss risk är det ju). Förbaskat snygg är den också och känns inte gammal på något sätt trots att den har mer än 30 år på nacken (designen alltså), man blir macho helt enkelt när man kör den. En riktig brudmagnet när den var nyutkommen😎 vilket står sig än idag.

Flipper Flash med utombordare, finns ju också men att övernatta i den så ber man nog om nåd. Kanske mer för dem som vill ha en liten DC och dagstur båt med vattenskidor. Men den är ju ännu coolare.:rolleyes:

De ska sova fem personer i en Flipper 640 alltså? 
Det hade nog ansetts som ganska spartanskt även när båten var ny. 

ts. Vad är det för båtar ni tittat på som rymmer fem personer, gör 30 knop, kostar under 150k och är från 90-talet? 
En ganska svår ekvation tyvärr. 
Släng upp lite annonser så får du bu eller bä. 

Välkommen till forumet! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan skrev coppertail:

De ska sova fem personer i en Flipper 640 alltså? 

Läste inte den textraden tyvärr😇😁 men om man går på diet ett år eller två så kanske man kan trycka ihop sig. Om det är två vuxna och 3 små barn så kan det faktiskt gå utan dieten så det så!!

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toppfart 30 knop räcker mer än väl. Om ni inte är riktigt duktiga kommer ni aldrig vilja åka fortare än 25 knop och då på en skida. Med två skidor eller wakeboard räcker 18 - 20 kn.   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet ni om det är någon stor skilland mellan märkena bayliner, searay och maxum. De flesta båtar är nämligen av de märkerna som jag har sett annonser på, som uppfyller kraven ovan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Pilletant447:

Den sistnämnda är nog enklare att åka vattenskidor efter. Snygg är den ju också men ingen brudmagnet.

Har han 3 ungar tidigare så kanske han bör välja bort brudmagneterna.

Redigerad av Eile
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...