Motvind63 0 Postad 1 Juli , 2020 Hej! Kan börja med att säga att jag vill ha svar från någon som seriöst vet/tror vad det kan bero på. Har en Mercruiser 5,7l V8 2013/2014 som går varm (alarmsignal startar) Vi har ny impeller, nya knän och limpor(sen igår), vattenpumpen och termostaten fungerar. Vi har ett jämt vattenflöde. Problem: om man står och tittar föröver så ligger tempen på barbords sida (knän, limpa och motor) på arbetstemperatur 90 grader C På styrbord sida vid limpan, knät så är det 110 grader celsius. OBS! de fjäderbelastade kulorna vid termostathuset är borttagna. Tempgivaren som sitter vid termostathuset går up till drygt 220 F (ca 105 grader C) När motorn var igång så lossade vi på slangarna för att se om det kokade någonstans, men icke Vad vi hört är att det kan vara en topplockspackning som är problemet där avgaser med hög temp läcker ut och och orsakar översättning. Tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 1 Juli , 2020 Om du tror att du kan få ett exakt svar på vad som orsakar ditt ev. fel så får du nog vända dig någon annanstans än internet och forum, här kan det bara bli spekulationer dock seriösa ( dom flesta) Så dina öppningsrader i tråden som ny medlem kanske inte är så väl valda. Nåväl, du får nog ge lite mer bakgrundsfakta, tex har felet kommit plötsligt eller smygande. Funkade den förra säsongen? Vad baserar du temperaturen (termostathuset) med, IR temometer? eller din tempmätare på instrumentpanelen?. Går den varm endast vid hård belastning eller även direkt på tomgång. Vad har du för kylsystem , färsk eller sjövattenkylning. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser