LarsHammar 0 Postad 1 Juli , 2020 Hej Fick en gammal, tidigt 70-tal, Mercury 7,5 Hk i samband med ett stugköp för drygt 10 år sedan. Plockade isär och gjorde ren förgasare plus lite annat och därefter har den gått och går som en klocka. Problemet är att mina ungar lånade båten för ett par år sedan och gick då givetvis hårt på grund. Iom detta slutade backslaget att fungera. Framåt kan jag fortfarande ta mig eftersom den liksom alla mindre Mercury, vad jag vet, går att köra genom att lägga i forward och knycka till med motorn lite så fastnar propellern på tapparna och driver. Tänkte jag skulle fixa det enkelt nu genom att göra som vi gjorde på farsans gamla tvåtaktare, ta av propellern och byta brytpinne. Hittade dock ingen sådan här, eller? Är det ngn som vet hur man gör? Mvh Lars Hammar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 1 Juli , 2020 (redigerade) Du måste då ta isär växelhuset https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mercury-outboard/1973/1075203/gear-housing-assembly-complete-page-1 Det du talar som varande tappar som propellern fastnar på är 53 i denna skiss Ratchet ... även kallad dog clutch. https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mercury-outboard/1973/1075203/gear-housing-assembly-complete-page-2 Men kolla först om det går att justera växellänkaget 14 i första sprängskissen och dess övre del som går till växelspaken. Redigerad 1 Juli , 2020 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LarsHammar 0 Postad 1 Juli , 2020 Tack för svaret. Jo jag har sett den sprängskissen tidigare. Förstår dock inte vilken part som gått sönder? Det är ju rätt många pryttlar. Sedan måste man ju försöka hitta reservdel också bytte nr 66 i bild 2 som hade spruckit. Delen var utgången men via en klurig gubbe på Marinhallen i Eskilstuna fick jag brevad en likadan för en 20hk M, tror jag det var. Denna passade om man slipade ner den några mm. Tänkte att du/ngn hade en tanke om vilken del som gett sig. Ser ju liksom ingen brytpinne utom möjligen nr 55. Den verkar ju även relativt enkelt åtkomlig. Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 1 Juli , 2020 Det finns ingen brytpinne. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LarsHammar 0 Postad 1 Juli , 2020 Suck. Så du menar att man måste plocka isär, kolla alla delar och se om ngn gått sönder. Var rädd för det. Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 1 Juli , 2020 (redigerade) Ja, men som jag skrev: Men kolla först om det går att justera växellänkaget 14 i första sprängskissen och dess övre del som går till växelspaken. Du måste hur som helst ta bort växelhuset från riggen. Redigerad 1 Juli , 2020 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LarsHammar 0 Postad 1 Juli , 2020 Tack ännu en gång. Kommer att leva med avsaknaden av backslag till i höst när jag tar in motorn. Får se då om jag anser mödan värd. Det besvärliga är att motorn i övrigt går så bra. Startar alltid på ett par ryck även efter vintern. Funderar på en elmotor också men båten är tung, Crescent 434, dubbelskrovad och kanske 150-200 kg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 1 Juli , 2020 Om du kollad så sitter det en pinne 55 som hindrar clutchen att rotera så att den är låst vid axeln. Det kan vara denna som gått sönder men hur som helst måste huset tas isär för att byta denna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LarsHammar 0 Postad 3 Juli , 2020 Tänker en gång till. Denna pinne måste väl vara hel då det går att låsa propellern för framåt drift - eller? Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 3 Juli , 2020 Nej, Cluchen sitter fast i propelleraxel men splinse, så den kan inte rotera, men röra sig fram och tillbaka utmed axeln. Vid denna splinsen finns en slits i axeln genom vilken pinne sticks igenom. Axeln har ett hål från främre änden fram till slitsen. Ihopmontering görs i följande ordning Stoppa in fjädern 48 i centrum hålet. Skjut på clutchen på axel. Komprimera fjädern och skjut in pinnen 55 genom hålet/en i clutchen och genom slitsen så att fjädern trycker clutchen framåt på axeln. Stoppa in tryckaren 47 i hålet. Fjädern kommer trycka clutchen mot framdrevet, så framväxeln kan sägas ligga i naturligt. För att växla trycker man på tryckaren 47 som i sin tur trycker på pinne 55 och därmed flyttar clutchen först till ett lägen mellan dreven dvs Neutral och därefter till back. Nedan syns clutchen på sin splines, tryckaren sticker ut i axeländen och det går att skymta fjädern i slitsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LarsHammar 0 Postad 3 Juli , 2020 Gott och tack. Verkar ju görligt. Blir höstjobb när båt och motor tas upp igen. Tack och ha det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 3 Juli , 2020 Kom att tänka på att det finns en möjlighet till som inte är så otrolig. Centrum på propellern kan liknas vid två koncentriska rör, det inre träs över propelleraxel, på det yttre sitter propellerbladen fast. Rören är förbundna med varandra av ett gumminav. Detta nav kan slira och ersätter på så sätt funktionen hos brytpinnen. Det händer att navet släpper varvid motorn kan gå med växel i utan att propellern roterar. Enklaste sättet att konstatera problemet är att sätta en liten färgklick på propelleraxeln, ex. på muttern och ytterligare en färgklick på det yttre röret som propellerbladen sitter fast på. Klickarna bör så gott det går göras längs samma radiella linje dvs "mitt för varandra". Man kör därefter motorn så att felet framkallas, stänger av och kolla om klickarna är mitt för varandra. Om de har rört sig inbördes så löser säkert en ny propeller alla problem. Det kan vara idé att testa ett par gånger om märkena flyttar på sig inbördes, men det räcker naturligtvis med ett konstaterande för att säkerställa att propellern är trasig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Acenew 0 Postad 3 Juli , 2020 Hej o sorry om kapar tråden lite..samma motor som jag bytt impeller på MEN hhur återmonterw växelhuset? Stora frågan e varför jag inte kan få växellägesväljaren "uppe" på motorn att rubbas längre? Kannväk inte bero på delad motor väl? Hajjar ikke.. Generella tips om rent underlätta återmonteringen uppskattas oerhört åsså ..* klart desperat* Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 3 Juli , 2020 5 minuter sedan skrev Acenew: Hej o sorry om kapar tråden lite..samma motor som jag bytt impeller på MEN hhur återmonterw växelhuset? Stora frågan e varför jag inte kan få växellägesväljaren "uppe" på motorn att rubbas längre? Kannväk inte bero på delad motor väl? Hajjar ikke.. Generella tips om rent underlätta återmonteringen uppskattas oerhört åsså ..* klart desperat* Gör en egen tråd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser