And 0 Postad 1 Juli , 2020 Min båt är 6,25 meter med en Volvo Penta aqad31. 130hk. När jag ger full gas tar det flera minuter innan båten planar, ibland upp emot 5 minuter Är det någon som vet var jag kan börja leta fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 1 Juli , 2020 Vad är det för båt och hur mycket väger den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
And 0 Postad 1 Juli , 2020 2 minuter sedan skrev Jorgen01: Vad är det för båt och hur mycket väger den? Är en plastbåt byggd åt sjöfartsverket Väger ca 1,6 ton. När den planar är marchfart ca 20 knop. Den tar längre och längre tid på sig att plana. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mani-32_Hilda 19 Postad 1 Juli , 2020 Hur Ser botten ut? Det låter som att du har börjat få påväxt. Har du trimplan på den? Om du har det trimma ned så kommer du lättare upp i plan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 1 Juli , 2020 1,6 ton och 130 hk låter klent för att komma upp i plan. Du får nog vara nöjd som det är, men fem minuter skall du nog inte låta motorn gå med full pådrag och inte få varva ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 1 Juli , 2020 Är det inte en deplacementbåt som inte skall plana ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
And 0 Postad 1 Juli , 2020 Kommer upp i planing med det tar tid, mer och mer tid. Det är det som är problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 1 Juli , 2020 (redigerade) Trimmar du drevet så långt in det går ? Har du båten på västkusten så kolla även beväxningen. Redigerad 1 Juli , 2020 av jan_af_lisoe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
And 0 Postad 1 Juli , 2020 Ja, märkligt. kanske får ta en titt på turbon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser