ViSa 0 Postad 1 Juli , 2020 Hej, Jag behöver hjälp av er expertis. Har nyligen köpt en båt som jag fått problem med. Motorn varvar som den ska, men båten går knappt framåt. Bara några få knop. Har läst mig till att det troligtvis beror på trasigt propellernav. Tog upp båten och tog loss propellern, men jag tycker det ser ut som att det saknas bl.a. distans-/tryckbricka mellan drevet och propellern? Det var en mutter med låspinne, en platt bricka och sedan propellern med nav. Ser ingen direkt skada på navet, men propellern verkar ha "borrat" in sig mot drevet. Bifogar några bilder. Jag mailade ut info till lite olika företag som sysslar med båtreservdelar och jag fick svar från 3 st. 2 utav dem säger att den inre tryckbrickan saknas och en har svarat att den där fastnavspropellern inte ska ha någon tryckbricka, utan att det måste vara propellernavet som är uselt. Har ni några tips? Ser ni om nåt saknas? Eller är det bara att satsa på nått propellernav eller ny propeller? Lite konfunderad då jag fått olika besked ang. tryckbrickan. Båt: Bayliner 2155 -87 Motor: Volvo Penta 130 hk Drev: OMC (modell 400?) med Polarstorm 13x19 propeller Oerhört tacksam för hjälp! Med vänlig hälsning ViSa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eile 74 Postad 1 Juli , 2020 (redigerade) Ska du verkligen ha en så stor bricka bakom muttern? Går den fritt eller ligger den och pressar in hela propellern? Redigerad 1 Juli , 2020 av Eile Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 1 Juli , 2020 Det ser ut som att tryckbrickan monterats under muttern istället för bakom propellern. Propellern äter sig in i drevet, bromsar varpå hubben slirar. Skulle tro att du får byta eller låta reparera propellern. Här ett exempel, vet inte om det är ditt drev. https://www.boats.net/catalog/omc/stern-drive/2-30-liter/232bmrpws-1990/lower-gearcase 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 1 Juli , 2020 1 timme sedan skrev ViSa: Jag behöver hjälp av er expertis. Har nyligen köpt en båt som jag fått problem med. Motorn varvar som den ska, men båten går knappt framåt. Bara några få knop. Har läst mig till att det troligtvis beror på trasigt propellernav. Tog upp båten och tog loss propellern, men jag tycker det ser ut som att det saknas bl.a. distans-/tryckbricka mellan drevet och propellern? Det var en mutter med låspinne, en platt bricka och sedan propellern med nav. Ser ingen direkt skada på navet, men propellern verkar ha "borrat" in sig mot drevet. Bifogar några bilder. Köpte du båten privat eller hos handlare? Provkörde du inte? Propellern är ju avsvarvad och drevet skadat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 1 Juli , 2020 Köp en ny propeller med nav. Eventuellt även låsbricka och mutter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ViSa 0 Postad 1 Juli , 2020 Båten är köpt privat. Hade endast möjlighet till en minimal provkörning tyvärr, men märkte inget då. På vilket sätt skulle drevet vara skadat? Vad jag kan se så ser drevet helt ut, förutom lite förslitning invändigt runtom? Centralt runt axeln verkar inget ha tagit skada. Propeller förstår jag är kass, så det blir en ny. Ja, brickan bakom muttern har jag också funderat kring. Måste dubbelkolla när jag kommer hem om den trycker mot propellern, men min minnesbild är att propeller snurrade fritt med brickan. Och när jag tog loss hela paketet så var ju muttern åtdragen, inte jättehårt, men den satt. Rimligtvis tycker jag att den borde varit lite lös om det är så att propellern ätit sig inåt. Alternativt så har säljaren dragit åt den innan försäljning. Man kan även se små tandavtryck längst in mot centreringen på brickan. Tack för hjälpen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ViSa 0 Postad 1 Juli , 2020 Just nu skrev Eld-: Köp en ny propeller med nav. Eventuellt även låsbricka och mutter. Ja, det blir så. Frågan är om jag då ska ha en inre tryckbricka? Det verkar som att flera som säljer propellrar hävdar att den inre tryckbrickan är en del av drevet och inte propeller + nav. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 1 Juli , 2020 9 minuter sedan skrev ViSa: På vilket sätt skulle drevet vara skadat? Vad jag kan se så ser drevet helt ut, förutom lite förslitning invändigt runtom? 2 timmar sedan skrev ViSa: Du ser ju på drevet att det är skadat på samma sätt som propellern. Det kommer att korrodera rejält där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eile 74 Postad 1 Juli , 2020 Vad har hänt? Jag tycker mig se någon märklig lagning av skäddan, säljaren har väl passerat något grund slagit sönder den samt även propeller ev fått skev axel ska till mycket för att slå av hela skäddan. Sen lagat efter eget kunnande, popnitat ihop skäddan och bultat dit en hel propeller och sålt problemen vidare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ViSa 0 Postad 1 Juli , 2020 9 minuter sedan skrev Kane: Du ser ju på drevet att det är skadat på samma sätt som propellern. Det kommer att korrodera rejält där. Ja, du menar så. Det har du rätt i. Jag får försöka åtgärda det med någon form av behandling/färg för att skydda det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ViSa 0 Postad 1 Juli , 2020 3 minuter sedan skrev Eile: Vad har hänt? Jag tycker mig se någon märklig lagning av skäddan, säljaren har väl passerat något grund slagit sönder den samt även propeller ev fått skev axel ska till mycket för att slå av hela skäddan. Sen lagat efter eget kunnande, popnitat ihop skäddan och bultat dit en hel propeller och sålt problemen vidare. Ja, jag anar något åt det hållet tyvärr. Tror dock att axeln är hel. Jag tror att det är en ny propeller som är felaktigt monterad/monterad utan någon viktig del. Ny propeller beställs, men frågan är om jag måste komplettera med tryckbricka eller något annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 1 Juli , 2020 Tryckbrickan har ingått i navet när jag har köpt propeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ViSa 0 Postad 1 Juli , 2020 1 timme sedan skrev Eld-: Tryckbrickan har ingått i navet när jag har köpt propeller. Ja, det verkar vara så för vissa. Har haft kontakt med propellerservice.nu som säger att denna propeller har ett fast nav utan tryckbricka och om man beställer en ny sån så får man endast propeller med inbyggt nav precis som den ser ut på bilden. Deras teori är att navet gått sönder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 1 Juli , 2020 Snurra ett snöre ca 1,5 meter långt snöre några varv runt propelleraxeln. Dra i ändarna växelvis så att axeln roterar. Det skall inte finnas något synligt axialkast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 1 Juli , 2020 29 minuter sedan skrev guestsson: Snurra ett snöre ca 1,5 meter långt snöre några varv runt propelleraxeln. Dra i ändarna växelvis så att axeln roterar. Det skall inte finnas något synligt axialkast. Du menar radialkast förmodar jag? Skulle rekommendera mätklocka till detta för att få mer exakt värde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eile 74 Postad 1 Juli , 2020 Ingick defekt propeller och skadat växelhus i köpet, i annat fall bör du nog kontakta säljaren med tanke på lagningen av skäddan och monteringen av propeller bör du nog kolla igenom övriga saker tidigare ägare kluddat med. "Den som söker finner". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 1 Juli , 2020 Den stora brickan med splines i skall vara innerst! Sedan skall kan det vara en rostfri/syrafast bricka under muttern, men det beror på om du kan då på kronmuttern ordentligt och hålen linjerar i axeln och med muttern så att saxpinnen passar. Skadorna på propellern bör inte innebära någon effektförlust, men om propellern slirar i navet kommer du ju knappt framåt. Det finns firmor som renoverar propellrar och vulkar fast naven igen, blir billigare än att köpa en ny propeller, men det kan ju tänkas att dessa firmor nu har semesterstängt. Men lämna in den skadade propellern till hösten så har du en bra reservpropeller till nästa säsong! En gång råkade jag ut för en liknande skada, men det var skruvarna till offeranoden som skruvat ur sig och svarvade bort någon centimeter av propellerns innersta hals. Dessa skruvar skall låsas med gänglåsning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 1 Juli , 2020 1 timme sedan skrev Kane: Du menar radialkast förmodar jag? Yes, fel av mig 1 timme sedan skrev Kane: Skulle rekommendera mätklocka till detta för att få mer exakt värde. Få har tillgång till mätklocka, men många kan få tag i ett snöre. Att inte ha något synligt kast är ett nödvändigt men måhända inte alla gånger tillräckligt villkor för att axeln skall vara OK. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser