Finnsport 0 Postad 29 Juni , 2005 Tjena, finns det nån vänlig själ som kan vara behjälplig? Jag vill ha koll på hur mycket stret jag har kvar i batterierna, 3st, och hur mycket det laddar när man kör. Ett batteri till start 2 till förbrukning och elmotor. Vilken mätare till vad och hur koppla? Ett elschema över batteri koppling och mätar koppling vore guld. Kan man sätta en brytare för att slippa flera mätare? Det sitter en strömbrytare med 1,2 eller 1 2. Jag har dragit två kablar bak till elmotorn också, men vill ju bara använda två batterier till detta, hur koppla? Hoppas det är nån som förstår vad jag menar. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bating 0 Postad 30 Juni , 2005 En Battmeter2 löser dina problem. Då har du övervakning på dina förbrukningsbatterier och möjligheten att mäta spänningen på startbatteriet. För denna installation behöver komplettera battmetern med 3 st 1A-säkringar och en återfjädrande strömbrytare. Vad menar du med elmotor? /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Finnsport 0 Postad 30 Juni , 2005 Tack för svaret! Jag har en MinnKota elmotor för trollingfiske. Vad är en Battmeter2? Vart finns den, pris? Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 30 Juni , 2005 Hej, Batt-Meter2: http://www.odelco.se/odelco.html Produkter, Instrument för batteriövervakning. Se återförsäljarlistan där. Dock klarar man sig hyfsat med en Voltmeter (ingen strömförbrukare på då du skall kolla volten i så fall). Tumregel: 12,72 volt (obelastat) = 100% batterikapacitet (Ah) kvar 12,54 volt = 75 % kvar 12,36 volt = 50 % kvar 12.18 volt = 25 % kvar 11,82 volt = helt tomt Ovanstående gäller vid 20 grader Celcius och ej åldrat batteri. Temperatur och ålder på batteri påverkar alltså värdena. Värdena gäller för obelastat batteri och att det gått en stund efter i- el urladdning. http://www.sxk.se/tekniska/btf/el/lara.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Finnsport 0 Postad 30 Juni , 2005 Tack, det där blir klart dyrare än vad jag hade tänkt mig. Får nog gå på att när elmotorn sackar är det dags att starta stora motorn ;-). Skulle dock bli glad över ett kopplings schema för tre batterier, varav jag alltid vill ha ett fulladdat. Vill ju samtidigt kunna välja med brytarn vilka jag använder och att motorn laddar alla. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard Postad 30 Juni , 2005 Fantastiskt! En elmotor som laddar batterierna också!! :-D Äsch skoja bara. Jag tror inte det är någon bra ide att ladda alla tre samtidigt. Då måste du ha den dyra elektroniken du nyss ratade. Om inte din generator levererar 30Amp och likriktaren är gjord av rymdteknik. Jag såg nåt paket för 1500-2000 spänn på marinshopen i huddinge när jag var där sist. Kanske är mer intressant?! Mvh Rickard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 30 Juni , 2005 Om du kör med ovanstående tabell kan du köra med en voltmeter som sagt. Kostar 69 kr på Biltema... http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=77443 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bating 0 Postad 1 Juli , 2005 Och här kommer ytterligare ett dyrt förslag. 1625 svenska kronor. Med BlueSea BatteryLink kan du koppla ihop dina batterier utan att bry dig om var laddningen kommer ifrån och ändå är dina batterier separerade. Koppla följande: 1 batteri till startmotor och generator. 2 batterier till trollingmotorn. Dessa batterier laddas också från trollingmotorn. Alla andra förbrukare kopplas till denna batterigrupp. Tex lanternor, kylskåp, plotter etc. Mellan dessa batterigrupper kopplas batterylink. Då kopplas batterierna automatiskt ihop oavsett om det laddas från generator, trollingmotor, solceller eller landström. När ingen laddning sker så är batterierna automatiskt skilda från varandra. BatteryLink kan även styras manuellt. /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bating 0 Postad 1 Juli , 2005 Och här är den billiga lösningen. Koppla in din huvudströmbrytare som batterylink enligt tidigare inlägg. Sköt sedan allt manuellt. Varning. Koppla inte in någon laddare, generator, solcell etc. så att dom kan driva förbrukarna utan att något batteri är inkopplat. Det kan ge hög spänning till förbrukarna. Vilket resulterar i ett POFF. /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Finnsport 0 Postad 1 Juli , 2005 Tack för alla svar! Vet inte om det blivit nån missuppfattning eller om jag är korkad, men trollingmotorn är en elmotor, lite svårt att ladda batterier med den. Vart hittar man en battery link? Att det ska va så svårt att få ihop nåra batterier. Blir nog sjösättning imorrn, isen har gått i Storsjön nu Mvh Micke ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser