Forbinlovis 0 Postad 29 Juni , 2020 Hej på er! vår Forbina 10000 summrar på laddningen när vi åker på tomgång o när vi tex slussar generatorn är ny ? mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 29 Juni , 2020 Utan att veta vad det är för generator eller motor, så tipsar jag ju sig om att kolla remspänningen av generatorns drivrem. Om det slirar där blir inte laddningen fullgod på låga varv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Forbinlovis 0 Postad 29 Juni , 2020 5 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Utan att veta vad det är för generator eller motor, så tipsar jag ju sig om att kolla remspänningen av generatorns drivrem. Om det slirar där blir inte laddningen fullgod på låga varv. Ok motorn är en kad 44 o jag tycker att remspänningen är ok, var inne på det med!..., Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slowrider 65 Postad 29 Juni , 2020 1 timme sedan skrev Forbinlovis: generatorn är ny ? Hej, Vad har du bytt till för generator? Jag bytte på en VP 2003T, köpte en från Biltema som passade men den krävde högre varv för att börja ladda. Så det kan vara idé att kolla vilket varv den kräver kontra original generatorn. Mvh Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 29 Juni , 2020 (redigerade) 9 timmar sedan skrev Forbinlovis: Ok motorn är en kad 44 o jag tycker att remspänningen är ok, var inne på det med!..., Då kan det vara så att batterierna är väldigt ”törstiga” efter start och kräver mer än vad generatorn kan leverera på det låga varvtalet. Du kanske har en för litenremskiva på generatorn. En mindre ger större utväxling...? Hur är det med batteristatus? Redigerad 30 Juni , 2020 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Forbinlovis 0 Postad 29 Juni , 2020 Ok får kolla upp batteri statusen i det här fallet var det en Volvo penta mek som böt generatorn...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 30 Juni , 2020 (redigerade) 9 timmar sedan skrev Forbinlovis: Ok får kolla upp batteri statusen i det här fallet var det en Volvo penta mek som böt generatorn...... Då får man ju hoppas att det är en originalgenrator. Du ser lätt om remmen slirat, då blir det ett fint svart mjöl runt remskivorna. Man hör det också som ett gnisslande ljud. Remmen blir varm. När batterierna suger i sig mycket ström går generatorn tyngre, det är då det börjar slira, om den inte slirar utan får jobba hårt på låga varv kan det tänkas att den inte orkar leverera tillräckligt mycket ström, då flämtar kontrollampan och larmet kan ljuda. MEN du skall absolut kolla en annan enkel sak! Det är den runda multikontakten som ansluter i motorns kontrollbox, se till att den sitter i ordentligt, det händer att låsningen runt kontakten inte drar fast ordentligt, och vid dålig kontakt kan allehanda mystiska fel uppstå. Jag fick generatorlarm när den kontakten hade lossat någon millimeter. Redigerad 30 Juni , 2020 av Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 30 Juni , 2020 Har du solceller monterade? Solceller kan hålla spänningen högre än vad generatorn gör på tomgång, när batterierna är fulladdade, och då börjar summern låta. Jag satte in ett relä som kopplar bort solcellerna när motorn går, just för att det var irriterande att komma i hamn och lägga till med tjutande larm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 30 Juni , 2020 Min generator (konverterad bilgenerator) laddar för fullt, 70 A redan vid låga varv. Detta gjorde att generatorn kylning inte räckte till, utan den blev mycket het. Med visst besvär lyckades jag byta plats på de båda fläkthjulen som sitter monterade inuti generatorn. Och nu är temperaturen helt ok, även på tomgång. Problemet uppmärksammades när jag bytte till AGM-batterier, som laddas med större ström än vanliga typ fritidsbatterier. Med det vill jag säga att det är viktigt att kolla så att generatorn går åt rätt håll, om man inte köper en originalgenerator. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 30 Juni , 2020 2 timmar sedan skrev Hybro: Min generator (konverterad bilgenerator) laddar för fullt, 70 A redan vid låga varv. Detta gjorde att generatorn kylning inte räckte till, utan den blev mycket het. Med visst besvär lyckades jag byta plats på de båda fläkthjulen som sitter monterade inuti generatorn. Och nu är temperaturen helt ok, även på tomgång. Problemet uppmärksammades när jag bytte till AGM-batterier, som laddas med större ström än vanliga typ fritidsbatterier. Med det vill jag säga att det är viktigt att kolla så att generatorn går åt rätt håll, om man inte köper en originalgenerator. Du kanske redan har läst denna artikeln? Jag bytte också generator i våras, men flyttade över både fläkt och renskriva från den gamla. Men glömde en distans så att remmen kom någon millimeter snett så det fick jag fixa till senare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
eddman 1 Postad 10 Juli , 2020 On 6/30/2020 at 8:15 AM, Georg_Ohm said: Då får man ju hoppas att det är en originalgenrator. Du ser lätt om remmen slirat, då blir det ett fint svart mjöl runt remskivorna. Man hör det också som ett gnisslande ljud. Remmen blir varm. När batterierna suger i sig mycket ström går generatorn tyngre, det är då det börjar slira, om den inte slirar utan får jobba hårt på låga varv kan det tänkas att den inte orkar leverera tillräckligt mycket ström, då flämtar kontrollampan och larmet kan ljuda. MEN du skall absolut kolla en annan enkel sak! Det är den runda multikontakten som ansluter i motorns kontrollbox, se till att den sitter i ordentligt, det händer att låsningen runt kontakten inte drar fast ordentligt, och vid dålig kontakt kan allehanda mystiska fel uppstå. Jag fick generatorlarm när den kontakten hade lossat någon millimeter. kanonbra tips här 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 10 Juli , 2020 6 timmar sedan skrev eddman: kanonbra tips här Tack! Ja den där multikontakten kan ställa till en hel det ”el-lände” en enkel grej som kan ställa till mycket huvudbry, det är ju vanligtvis inte där man felsöker i första 🖐. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser