Hallersrudsbo 3 Postad 28 Juni , 2020 Hej Har nu testkört min båt lite efter jag har fått på en nyare snurra. sitter en Yamaha F40 från 2000 på den nu. båten är en Yamarin 4300. jag varvar ca 5900 idag med en propeller 11 3/8-12 tum. rekomenderar varvtal är 5-6000 på motorn. Nu när jag ligger på 5900 bör jag gå upp en tum eller kanske 2 för att komma närmare 5000? ser det finns en 13 tum med 2 olika diameter, kan det utgöra något med? någon som är duktig på sådant här? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 28 Juni , 2020 Hur många var ni i båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 975 Postad 28 Juni , 2020 1 timme sedan skrev Hallersrudsbo: Hej Har nu testkört min båt lite efter jag har fått på en nyare snurra. sitter en Yamaha F40 från 2000 på den nu. båten är en Yamarin 4300. jag varvar ca 5900 idag med en propeller 11 3/8-12 tum. rekomenderar varvtal är 5-6000 på motorn. Nu när jag ligger på 5900 bör jag gå upp en tum eller kanske 2 för att komma närmare 5000? ser det finns en 13 tum med 2 olika diameter, kan det utgöra något med? någon som är duktig på sådant här? Du ligger ju i den övre delen av varvtalsområdet vilket brukar rekommenderas. Varför vill du sänka RPM? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hallersrudsbo 3 Postad 28 Juni , 2020 Vi var 3 st i båten. jag tänkte det kunde va bra att motorn inte ska ligga på topp varv utan man vill ha ner rpm lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 29 Juni , 2020 Om du inte har några problem att komma upp i plan med 3 i båten och sällan åker fler än fyra skulle det vara idé att gå upp i stigning. En ökning med 2 tum ger en minskning av toppvarvet med 300 - 400 varv och antagligen ge dig möjlighet att dra järnet ensam i båten utan att övervarva som den säkert gör idag. Du bör som @Kane redan påpekat satsa på att ligga i det övre vartalsområdet, så högre stigning än så skulle jag inte rekommendera. Risken är annars att du får problem att komma upp i plan med tre i båten och säkert kommer att få en motor som upplevs seg i relation till vad du har idag. Annat att ta hänsyn till är om du vill använda båten för vattenskidor eller Wakeboard, då är den propeller du har idag antagligen ganska optimal. Om du vill ha hög dragkraft/acceleration och kan acceptera lite lägre toppfart och bränsleekonomi kan det vara idé att kolla på en 4-bladig propeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hallersrudsbo 3 Postad 29 Juni , 2020 Ok, ja nej det är absolut inga problem att komma i plan. max 30 hk på båten och med 40 hk motorn så går den bra nu. Men om jag skulle testa 1 större. det finns ju 2 olika i 13 tum, vilken är att föredra? 10 3/8-13 tum 11 1/8-13 tum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 29 Juni , 2020 Jag tror det är enklast om du googla propeller diameter eller propeller pitch ratio och väljer den som passar bäst för dig efter dina preferenser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 29 Juni , 2020 (redigerade) OBS, jag skulle gå upp 2´ i pitch till 14. Redigerad 29 Juni , 2020 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hallersrudsbo 3 Postad 29 Juni , 2020 Ok. ska testa en i helgen får vi se hur det blir Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 29 Juni , 2020 Köp där du får byta tills du hittat rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hallersrudsbo 3 Postad 3 Juli , 2020 Fick testa en som är 14 idag. varvade 5700-5800. Snabb i plan. så kanske varvstopp som gick in förut då den varvade ca 6000 då. så det får nog bli en 14 tum på. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser