Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
jeseng71

Ekolod slutat fungera Garmin 420s

Rekommendera Poster

Hejsan, förra året köpte vi en båt med befintligt ekolod Garmin 420s som fungerade utmärkt.  När vi satte i båten efter vinterförvaring tog det en mycket lång stund innan den började fungera, men efter ett par veckor visar den inte djupet längre. Har testat att fabriksnollställa, vinkla givaren, men inget fungerar. Någon som har liknande erfarenheter?

M v h

/Jesper

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att kontrollera givarens kabel, så den inte är skadad någonstans, sedan dess kontakter, räcker kabeln ända fram till instrumenten eller har du en förlängningskabel? Vanligt på Garmin också att det är en adapter 4 till 8 stift eller 4 till 6 stift. Kolla iallafall alla kontakton. Jag skulle kunna tänka mig att kabeln lätt blir skadad precis där den går ut ur givaren.

Sedan då inställningar, under ”installation”  i någon av menyerna kan man välja olika givare, se till att rätt är vald, eller en överhuvudtaget, måhända kan det ändra sig om du gjort en fabriksåterställning.
Det finns även någonstans i menyerna ett kommando där man kan få ekolodet att sluta att sända.
Minns inte var, men det bör du leta efter.

Om hållaren för instrumentet som mitt på flybridge, sitter utomhus, ärjar de små kontaktstiften, elektronikspray och peta med en liten instrumentskruvmejsel eller ett litet borr.

Om inte det hjälper får vi hoppas att garantin fortfarande gäller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Innan jag bytte konding på mitt  Garming 140 så var det långsamt att börja teckna upp botten även tappade kontakten och man fick starta om. Loden är enkla att öppna och ser det ut som mitt så sitter det bara en stor konding.   Slog på ditt lod och stämmer prisjakt så är det nog minst 7 år gammalt, lika som mitt och mitt hade redan förra året gul röd aktiga flingor bakom skärmglaset som var läck från kondingen, Conrad hade rätt konding.DSC01784x.jpg.58b2f2f8484ccd5888ad3a63a9cb0ebe.jpg

Redigerad av Eile

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...