Hybro 1 170 Postad 28 Juli , 2021 (redigerade) Jag har tre rev på min skuta. Nedersta revet används aldrig. Kan tänka mig översta revet, om det blåser mer än 20 m/s. Hänt en gång i storm. Det hade lovats 8 m/s. Sanningen blev plötsligt en annan. Noterade i tid den mörka randen efter hela sydliga horisonten, som växte oroa de snabbt. Blåste 25 m/s i lä inne vid land (en fyr med mätutrusning). - Klarar mig normalt bra med mellersta revet. - På varje revnivå finns det en rad med horisontella öljetter (genom seglet). Genom de som sitter på mellersta revet, har jag trätt igenom "sejsningar", d v s en lina på ca 70 cm. En knut på var sida av öljetterna, gör att lika mycket lina hänger ned på båda sidorna. Inte alls störande (de är vita). Och deffinitivt inget jag pillrar med när det hastigt blåser upp. Det handlar inte om några stora krafter alls att binda upp överflödig seglduk vid revning. Skulle tro att det är det som är meningen med dina tygöglor, på vardera sida om seglet. De linor du visar, en blå och en röd, ska väl gå till akterliket för första o andra revets öljetter i bakkant på seglet. Den kortaste nederst. På min bom med bara en lina, har jag monterat ett block som revlinan går igenom, kanske 50 cm fram från bakänden på bommen. Allt för att revlinan ska gå nära på vertikalt i det hårdast spända läget. I framänden har jag kopplat ett linblock till den öljett som sitter i mastliket, mitt för den mellersta revninvån (rev två). En lina är fäst i en kraftig bygel på sidan av bommen, (finns spår för detta längs min bom). Upp genom linblocket i seglet och ned till mastfoten, genom än ett block som är fäst där. Så vidare till sittbrunnen via bryttrissor på däcket. I sittbrunnen har jag stadiga Rutgersson avlastare, i stället för de leksaker, som var originalmonterade. Om det förutspås 10 m/s så revar jag redan i hamn. Lugnast så. Ökar vinden under färd, släpper jag ut storen i lä. Släpper på storfallet och tar hem på revlinorna... Sträcker storfallet.... Färden fortsätter lugnt o fint. - Det överblivna segeltyget. Med livlina kopplad, smyger jag upp på lovartsidan och binder upp med mina, sejsningar. Varför block vid mastliket för revning? Jo man blir såååå mycket starkare. Och påfrestning blir lägre på linor mm. - Så som jag ordnat, funkar utmärkt för mig, även om det inte är sjömannamässigt, kanske nån tycker. Att reva tar bara någon minut. . Redigerad 28 Juli , 2021 av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 170 Postad 28 Juli , 2021 Undrar just hur det gick för TS? Båten lär vara i hamn nu, en månad senare från Första inlägget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 28 Juli , 2021 2 minuter sedan skrev Hybro: Undrar just hur det gick för TS? Båten lär vara i hamn nu, en månad senare från Första inlägget. Ja förra året 2020!😂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 28 Juli , 2021 1 timme sedan skrev Hybro: Undrar just hur det gick för TS? Båten lär vara i hamn nu, en månad senare från Första inlägget. Jag har också ränkt på det, att det blev ingen snabbkurs direkt. Det är tom. ett år och en månad sedan första inlägget. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser