Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
joben

Volvo Penta AQ 205 startar inte

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Varför skulle det vara drivremmen till generatorn?

Det låter snarare som om det är startrelät som inte drar som det skall, se till att batteriet är laddat och alla anslutningar på relät är fria från oxid, liksom anslutningarna på batteriet.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som att startmotorn inte fungerar korrekt. När du vrider tändningen för att starta ska startmotordrevet börja rotera och samtidigt skjutas in mot startkransen som sig är monterad på vevaxeln.
 

låter som att den inte når hela vägen fram till kransen eller så är kransens eller startmotordrevets kuggar trasiga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Mellqvist:

Låter som att startmotorn inte fungerar korrekt. När du vrider tändningen för att starta ska startmotordrevet börja rotera och samtidigt skjutas in mot startkransen som sig är monterad på vevaxeln.
 

låter som att den inte når hela vägen fram till kransen eller så är kransens eller startmotordrevets kuggar trasiga.

Eftersom motorn faktiskt roterar litet långsamt tror jag inte att det är själva startmotorn eller solenoiden om bedixdrevet inte greppar ordentligt i svänghjulets kuggarnas låter det ju dessutom annorlunda. 
Här låter det som ett oscillerande relä. Sedan kan vi ju spekulera i varför det oscillerar, låg spänning, taskig kontakt, brända kontaktytor i relät etc, etc. Tro det eller ej, men jag har ju haft fel förut, men inte så ofta, men drivremmen har iallafall ingenting med saken att göra. Den runda grejen längst ned i bild till höger är generatorn. Startmotorn sitter dessvärre längst bak på motorns ena sida.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips och idéer. Ska börja och kolla relät och dess anslutningar. 

Vart sitter startrelät? Hittar ingen bra sprängskiss. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 minuter sedan skrev joben:

Tack för tips och idéer. Ska börja och kolla relät och dess anslutningar. 

Vart sitter startrelät? Hittar ingen bra sprängskiss. 

Tja... vem vet. Det där högfrekventa klickande ljudet på din film tror jag kommer från detta relä, se om du kan lokalisera det med hörseln, på Volvo-Pentas  dieslar finns det en svart box uppepå motorn där kabeln från instrumentpanelen går in, kanske det är likadant på din motor, i den boxen sitter iallafall startrelät på dieslarna.
Det är iallfall ett standardrelä, av den kraftigare sorten. Amerikanska V8 har vanligtvis en annan typ av relä, ett större relä/ en kontaktor, en cylindrisk burk med två grova och två klena anslutningar, kanske har du et sådant, din motor är ju från början amerikansk.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kollat lite närmare på problemet. Det verkar inte vara relät på bilden nedan. Ljudet verkar komma ifrån höger sida av motorn om man står bakom båten och tittar framåt. 

 

Ljudet verkar komma ifrån startmotorn men kunde inte känna någon speciellt när jag höll handen på den och startade. Se den andra bilden där ljudet kommer ifrån.

 

Kan startrelät sitta där någonstans? Andra tips?

4EDF2D56-8210-41D9-A5DB-A32E1AF0D664.jpeg

64EA5D76-5B25-47A4-A9A6-6E98A8427164.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På första bilden sitter startreläet, alldeles bakom (till höger i bild) 40A automatsäkringen. Dra ur kontakterna och kontrollera kontaktytorna så det inte korroderat och skapar dålig kontakt. Du kan även knacka lite lätt på reläet med änden på en skruvmejsel innan du provar att starta.

 


Prova att spraya lite kontaktspray på kontakterna på startmotorn, korrosion kan ställa till med mycket. Kontrollera att alla kabelskor sitter fast. 
 

Var försiktig med verktyg kring startmotorn då det går en grov plus-kabel direkt från batteriet till den, trist att kortsluta och spruta gnistor.

 

Det kan vara solenoiden på startmotorn som gett upp, eller hela startmotorn i sig.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontaktytorna till relät såg fint ut. Tog loss och rengjorde för säkerhetsskull.

 

Kablarna till startmotorn verkar sitta fast. 

 

Ljudet låter lite mekaniskt och ganska högt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja om nu startrelät drar som det skall göra är det startmotorns solenoid. Den sitter ovanpå startmotorn. Den har två funktioner, först puttar den in sitt kugghjul (bendixdrevet) i svänghjulets kuggarnas, sedan sluter den ett grovt kontaktpar som sluter den stora strömmen till startmotorn.

Det kan vara så att det kontaktpar inne i solenoiden är sotigt, bränt, det är inte ovanligt att det är så.

Man kan enkelt renovera solenoiden, men då måste hela startmotorn demonteras.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...