Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
Abbe2

Körkort för båt?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)
51 minutes ago, DanielMalmgren said:

Intressant! Vad hände med det förslaget sedan?

Vad jag kan förstå så hamnade det hos dåvarande rergeringen och infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd, som sedan ser ut att ha lagt det i skrivbordslådan utan vidare åtgärd.

https://www.svd.se/ministern-glom-batkorkort-och-register

 

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Du slipper. Men en majoritet av fritidsbåtarna i Sverige är små ekor och plastbåtar som omfattas av hemförsäkringen, ev med ett litet tillägg. 2004 var ca hälften av fritidsbåtarna i Sverige såna båtar. Jag tror inte att fördelningen är fundamentalt annorlunda i dag.

Och de gör 35 knop eller mer menar Du? 
Då får Du kanske läsa på lite om vad hemförsäkringar i allmänhet omfattar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
31 minuter sedan skrev coppertail:

Och de gör 35 knop eller mer menar Du? 
Då får Du kanske läsa på lite om vad hemförsäkringar i allmänhet omfattar. 

Jo man kan ju alltid hitta på argument för att vara motvals.

 

Vanliga villkor för tillägg i hemförsäkringar.

Motor-, segel- eller roddbåt, max 6 m lång och max 2 m bred.

Motor max 15 hk.

Segelbåt max 10 m2.

 

Det är klart att det går att få upp ett sådant ekipage i mer än 15 knop, men knappast 35.

 

PS

Jag hade en 20 hk snurra på en Flipper 42 när jag var 15 eller 16 år, kom upp i 28 knop.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev raol:

Du kanske är bekväm med en sån juridisk otrygghet, men så ska inte våra lagar och regler se ut. Man ska kunna avgöra i förväg om man är på rätt sida lagen eller inte, annars hamnar vi ju i nåt som liknar Ryssland eller andra länder med en rutten och korrupt myndighetsvärld, där man som medborgare aldrig kan känna sig säker och trygg. En vanlig båtägare ska inte förväntas ha kunskap om alla egenskaper och förhållanden som påverkar en båts maxfart. Med ditt sätt att se det skulle kanske hundratusentals fler behöva ta en högre behörighetsnivå för att känna sig säkra. Jag förstår att du vill ha det så, eftersom fler blir utbildade, men det är ju krav, inte rädsla, som ska avgöra vilka som måste ha behörighet.
 

Som sagt, jag ser ingen otrygghet. 
Om du läser vad jag skriver så skriver jag just att det måste till någon form av typning, förmodligen baserat på tillverkarens uppgifter eller liknande. Eller taget ur försäkringspapper, som också föreslås. Inte en massa ”om och men”, det är du själv som hittar på. 
Om det är för avancerat att göra för båtägaren, kanske man inte borde få framföra båten heller, för uppenbarligen har man då svårigheter med basala uppgifter. 
 

Du skriver om hundra tusentals som utbildar sig i onödan. Menar du att det finns såpass många båtar i Sverige som går strax under 30 knop, men inte över (dvs Klass 3)?

 

Klass 2 är det redan utbildningskrav på. 

Klass 1 lär vara väldigt basalt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi vet ju inte var gränserna kommer att se ut, men ja, det finns potential för att hundratusentals skulle kunna behöva ta körkort "för säkerhets skull" pga otydliga regler.

Jag är alldeles oavsett emot det. Det berör inte mig personligen, så det är inte av personliga skäl. Jag kommer sannolikt aldrig att ha en båt som faller inom nån av de föreslagna kategorierna.
Nej, jag är emot det för att nyttan är väldigt liten, om den ens finns där alls, och det handlar mer om att man vill visa handlingskraft. Vill man få bort olyckor med vattenskoter är det nog bara ett generellt förbud mot den typen av fordon som gäller. Lite som man på mycket oklara grunder gjort med svävarfordon.

Alternativt då att införa ett generellt körkortskrav, men villkora det med ett djupgående personlighetstest liknande det för trafikpiloter, tågförare och spårvagnsförare, så att galenpannorna sållas bort, men att införa nåt sånt skulle vara oerhört svårt PR-mässigt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså... vilka hundratusentals som kan tänkas utbilda sig ”i onödan” tänker du på då, raol..?

Du svarar inte på min fråga. 
Hur kom du fram till de siffrorna..?

För om vi räknat bort de som inte vistas på sjön, alla som använder roddbåtar och kanoter, alla som har klart långsammare båtar, alla som har båtar som helt klart går fortare än 30 knop... hur ser siffran ut då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev raol:

Nej, jag är emot det för att nyttan är väldigt liten, om den ens finns där alls, och det handlar mer om att man vill visa handlingskraft. Vill man få bort olyckor med vattenskoter är det nog bara ett generellt förbud mot den typen av fordon som gäller.

Kan vara så att just vattenskoterförare inte är bildbara...

 

För övrigt tycker jag argumenten låter som en historisk återblick när körkort för bil och senare MC infördes med allt mer krävande praktiska och teoretiska prov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Peter_K:

Alltså... vilka hundratusentals som kan tänkas utbilda sig ”i onödan” tänker du på då, raol..?

Du svarar inte på min fråga. 
Hur kom du fram till de siffrorna..?

För om vi räknat bort de som inte vistas på sjön, alla som använder roddbåtar och kanoter, alla som har klart långsammare båtar, alla som har båtar som helt klart går fortare än 30 knop... hur ser siffran ut då?


Jag menar nästan alla som har båtar, eller är del i ett sällskap som disponerar båtar, som riskerar att vara över gränsen till en högre klassning, på grund av otydliga och godtyckliga gränser. 30 knop är bara en föreslagen gräns. I förslaget som nämndes tidigare i tråden förekommer 15 knop, och där är det betydligt fler båtar som kan vara i "riskzonen", och då väldigt många fler potentiella förare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minutes ago, raol said:


Jag menar nästan alla som har båtar, eller är del i ett sällskap som disponerar båtar, som riskerar att vara över gränsen till en högre klassning, på grund av otydliga och godtyckliga gränser. 30 knop är bara en föreslagen gräns. I förslaget som nämndes tidigare i tråden förekommer 15 knop, och där är det betydligt fler båtar som kan vara i "riskzonen", och då väldigt många fler potentiella förare.

Enklare är då att göra som Norge: allt över 8 meter och/eller mer än 25 hk kräver körkort. Jag förstår inte riktigt varför man gör det komplicerat och undantar vissa båtar med större motorer som i Danmark, mer än att det primärt är hastigheten man är rädd förr?

 

Norge har också ett undantag för kravet för alla som är födda före 1980, kanske det enklaste för att slippa mycket av kritiken.

 

https://båtførerregisteret.no/info/bfp/

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lite svårt att se problemet med att flera får koll på vilka regler som gäller till sjöss och om några råkar lära sig lite för mycket så har jag svårt att se problemet med detta också.

 

För mig är det högst rimligt att man kan de grundläggande reglerna för det man ägnar sig åt oavsett vad det gäller, båtliv, köra bil, spela fotboll, cykla, mm, mm. 

 

Det visar sig allt tydligare vartefter åren går att fler och fler båtägare inte längre vet vad som gäller till sjöss. Då tycker jag det är rimligt att ställa krav på en viss minsta kunskap.

 

Jag skulle även uppskatta körkort för cykel. Här råder anarki - vilket säkert vissa uppskattar - med cykling på gångbanor, mot "enkelriktat", mot trafiken, mm, mm.

 

Det går inte åt leva i forntiden när samhället förändras.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:


Jag menar nästan alla som har båtar, eller är del i ett sällskap som disponerar båtar, som riskerar att vara över gränsen till en högre klassning, på grund av otydliga och godtyckliga gränser. 30 knop är bara en föreslagen gräns. I förslaget som nämndes tidigare i tråden förekommer 15 knop, och där är det betydligt fler båtar som kan vara i "riskzonen", och då väldigt många fler potentiella förare.

Inte då. 
På sjön finns befälhavaransvar. 
Dvs, det kan vara så att man kan låta personer utan körkort köra, om befälhavaren är med. Allt handlar om hur lagen utformas - som ett rent körkort eller som en nautisk kompetens. 
Men som sagt... vad är det värsta som kan hända om man utbildar sig - att man lär sig något det visade sig att man inte behövde kunna..?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
19 minutes ago, Peter_K said:

Men som sagt... vad är det värsta som kan hända om man utbildar sig - att man lär sig något det visade sig att man inte behövde kunna..?

Jag fattar inte heller det. Ligger det i grunden nån sorts idé om att staten minsann inte ska få styra på vattnet där friheten och stillheten råder osv? Uppenbarligen är vi i ett läge där vattenfarkoster blivit så vanliga att man behöver tvingande regleringar snarare än frivillighet. Trist, men så är det. Båtbranschen kanske tycker det är trist om vissa avstår att skaffa båt/vattenskoter för att det krävs körkort. De flesta av oss i den här tråden verkar tycka att det är rätt bra. Och oavsett det behöver sjöpolisen mer resurser så att de kan se till att både existerande och nya lagar efterlevs.

Redigerad av Brunnsviken
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fler-riskerar-fangelse-for-vardsloshet-pa-sjon
 

Att många svenskar saknar sjövett märks tydligt i polisens statistik över anmälda brott. Utöver brott som sjöfylleri och fartöverträdelse är det en brottstyp som sticker ut: ”övriga sjötrafikbrott med fängelse i straffskalan”, exempelvis vårdslöshet i sjötrafik.

 

Under årets första sex månader fick polisen in 39 anmälningar av dessa brott, nästan en fördubbling jämfört med samma period i fjol då endast 21 fall anmäldes. År 2016 var det ännu färre, enbart 11 fall.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

https://mitti.se/nyheter/dubbelt-utryckningar-sjoraddningen/

 

Sjöräddningen i Stockholms län har haft fullt upp i sommar med närmare dubbelt så många fler utryckningar jämfört med förra året. Sjöovana båtägare tros ligga bakom den stora ökningen.

 

Uppenbarligen finns ett stort utbildningsbehov oavsett om handlingarna är brottsliga eller ej.. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Peter_K:

Inte då. 
På sjön finns befälhavaransvar. 
Dvs, det kan vara så att man kan låta personer utan körkort köra, om befälhavaren är med. Allt handlar om hur lagen utformas - som ett rent körkort eller som en nautisk kompetens. 
Men som sagt... vad är det värsta som kan hända om man utbildar sig - att man lär sig något det visade sig att man inte behövde kunna..?


Det jag ett par gånger nu försökt förklara är att det handlar om rättssäkerhet och att inte av rädsla göra saker "för att vara på den säkra sidan". Jag anser att regler och lagar ska vara så pass tydliga att det inte ska vara nån tveksamhet kring vad som gäller. En utbildning för ett körkort är inte fem minuter läsa på en sida och sen kryssa i ett webbformulär utan kostnad. Sannolikt blir det en utbildning där man måste avsätta tid, kanske resa en betydande sträcka och offra ett antal tusen på. Är man två vuxna och kanske nån tonåring med åldern inne, så kan det bli en rejäl slant. Som riktmärke kan man ha kostnaden för en intensivkurs för förarbevis+kustskeppare, kanske 3000-4000 kr med kursmaterial och båtpraktik. Är man tre i familjen kanske kostnaden för körkorten raderar budgeten för det årets båtsemester. Det är liksom inte rimligt att det inte finns kristallklara gränser.

Jag vet ju att din åsikt är att alla ska ha körkort, och då är det förstås bra att tiotusentals till hundratusentals i onödan tar båtkörkort, men jag ställer inte upp på det synsättet.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Brunnsviken:

 Båtbranschen kanske tycker det är trist om vissa avstår att skaffa båt/vattenskoter för att det krävs körkort.

Nu är det ju inte det saken handlar om. Det drabbar ju främst de hundratusentals som redan har båt, eller disponerar båt. Nyköp är en så liten del av totalen att det kan bortses från, möjligen undantaget vattenskoter, för det är en så pass ny företeelse.

Vi har runt 800 000 fritidsbåtar i landet, så ungefär en fritidsbåt per tio vuxna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev raol:

Är man två vuxna och kanske nån tonåring med åldern inne, så kan det bli en rejäl slant.

Om båten används gemensamt, vilket är rätt vanligt, behöver bara en person gå kursen, nämligen den som är skeppare/befälhavare.

 

18 minuter sedan skrev raol:

Det är liksom inte rimligt att det inte finns kristallklara gränser.

Det bästa är då troligen krav på viss kompetens för samtliga båttyper, med tilläggsutbildning för båtar med kraftiga motorer i förhållande till vikt.

 

22 minuter sedan skrev raol:

då är det förstås bra att tiotusentals till hundratusentals i onödan tar båtkörkort,

Varför tycker du kunskap är onödig?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev raol:

Det drabbar ju främst de hundratusentals som redan har båt, eller disponerar båt.

Någon frågade dig tidigare om detta har (typ) någon verklighetsförankring.

 

Hur många rör det sig om på riktigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Mackey:

Om båten används gemensamt, vilket är rätt vanligt, behöver bara en person gå kursen, nämligen den som är skeppare/befälhavare.

 

Det bästa är då troligen krav på viss kompetens för samtliga båttyper, med tilläggsutbildning för båtar med kraftiga motorer i förhållande till vikt.

 

Varför tycker du kunskap är onödig?


1. Det är en gissning från din sida att det är så att det räcker att en ombord har rätt formell behörighet. Vi vet inget alls om hur reglerna kring ett eventuellt båtkörkort kommer att se ut. Oavsett det så får man väl anta att folk använder båtar individuellt också, och då behöver alla ha behörigheten.

2. Bästa, nej, men det administrativt enklaste. Fast då tillkommer andra otydligheter. Var drar man gränsen för en båt?

3. Jag tycker inte att kunskap är onödig, men om du läser det jag skriver ser du att min invändning är att det ska vara kristallklart om den båt man nyttjar kräver en viss behörighet. Man ska aldrig behöva vara tveksam, och av rädsla för att man är på fel sida marginalen lägga ut tid och pengar på en utbildning och behörighet man FORMELLT inte behöver. Utbildning i sig är aldrig fel, men det ska vara frivilligt för de som inte FORMELLT behöver behörigheten. Oklarhet är aldrig bra. Rättssäkerhet är väldigt viktigt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Mackey:

Någon frågade dig tidigare om detta har (typ) någon verklighetsförankring.

 

Hur många rör det sig om på riktigt?


Det går inte att svara på förrän det finns färdiga regler med gränser, och en god uppskattning av vilka båtar som berörs och kan vara i gränslandet. Men att det potentiellt kan handla om fler än hundratusen svenskar, det är inte alls orimligt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev raol:


Det jag ett par gånger nu försökt förklara är att det handlar om rättssäkerhet och att inte av rädsla göra saker "för att vara på den säkra sidan". Jag anser att regler och lagar ska vara så pass tydliga att det inte ska vara nån tveksamhet kring vad som gäller. En utbildning för ett körkort är inte fem minuter läsa på en sida och sen kryssa i ett webbformulär utan kostnad. Sannolikt blir det en utbildning där man måste avsätta tid, kanske resa en betydande sträcka och offra ett antal tusen på. Är man två vuxna och kanske nån tonåring med åldern inne, så kan det bli en rejäl slant. Som riktmärke kan man ha kostnaden för en intensivkurs för förarbevis+kustskeppare, kanske 3000-4000 kr med kursmaterial och båtpraktik. Är man tre i familjen kanske kostnaden för körkorten raderar budgeten för det årets båtsemester. Det är liksom inte rimligt att det inte finns kristallklara gränser.

Jag vet ju att din åsikt är att alla ska ha körkort, och då är det förstås bra att tiotusentals till hundratusentals i onödan tar båtkörkort, men jag ställer inte upp på det synsättet.

Min åsikt är inte alls att alla skall ha körkort, nu får du ge dig. Det är du som svamlar om rättsosäkerhet, och att hundratusentals kan behöva skaffa körkort i onödan. Inte jag. Men är man osäker på vad som gäller för sin båt; gå en utbildning.
Det är inte farligt. 

Vet personer som har båtar som gör 30-35 knop, men inte ens kan grundläggande väjningsregler, det måste bort. 
 

Jag anser att om man framför en snabb båt (t ex en vattenskoter), så är det bra att man har utbildning för vad man framför. Jag tycker de skall vara nyktra när de gör det också. 
Är du av en annan åsikt?


Det är dessutom värdelöst att försöka hålla en seriös diskussion med en som inte ens kan läsa innantill - läs vad jag skriver innan du kommenterar och målar på folk åsikter de inte har. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev raol:


Det går inte att svara på förrän det finns färdiga regler med gränser, och en god uppskattning av vilka båtar som berörs och kan vara i gränslandet. Men att det potentiellt kan handla om fler än hundratusen svenskar, det är inte alls orimligt.

Jo, det är helt orimligt. 
Berätta gärna hur du kom fram till din siffra, eller ”kill-gissar” du den..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Peter_K:

Min åsikt är inte alls att alla skall ha körkort, nu får du ge dig. Det är du som svamlar om rättsosäkerhet, och att hundratusentals kan behöva skaffa körkort i onödan. Inte jag. Men är man osäker på vad som gäller för sin båt; gå en utbildning.
Det är inte farligt.


Nu är du där igen! MAN SKA INTE BEHÖVA VARA OSÄKER! Om man som båtägare/båtanvändare inte enkelt kan veta om ens båt omfattas av krav på behörighet, så är det fel på reglerna! Det är där problemet ligger. Jag förstår inte att du inte efter 4-5 inlägg från min sida där jag förklarar detta begriper vad jag menar. Jag kan knappast uttrycka det tydligare än jag redan gjort.

Eftersom jag faktiskt tror att du förstår vad jag menar (även om du inte vill erkänna det), så blir den enda rimliga tolkningen av det du sen skriver om att det inte gör nåt att folk går en utbildning i "onödan", att du smygvägen vill att fler ska ha körkort än som faktiskt behöver det. Hur ska man annars tolka det du skriver?

När det gäller nykterhet är vi sannolikt helt eniga. När det gäller utbildning, uppenbarligen inte. Jag hävdar gång på gång att kunskapsbrist inte är problemet. Attityd och personlighetsdrag och kognitiva brister är problemet, oavsett fordonstyp. Utbildning löser inte det, vilket alla vårdslösa förare på land vittnar om.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Peter_K:

Jo, det är helt orimligt. 
Berätta gärna hur du kom fram till din siffra, eller ”kill-gissar” du den..?

Med 800 000 fritidsbåtar, som sannolikt nyttjas av 2-3 personer styck, så finns det absolut en risk att en handfull procent av dem är i gränslandet. Då hamnar man på över hundra tusen. Enkel matematik.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
43 minutes ago, raol said:

Nu är det ju inte det saken handlar om. Det drabbar ju främst de hundratusentals som redan har båt, eller disponerar båt. Nyköp är en så liten del av totalen att det kan bortses från, möjligen undantaget vattenskoter, för det är en så pass ny företeelse.

Vi har runt 800 000 fritidsbåtar i landet, så ungefär en fritidsbåt per tio vuxna.

 

Okej. Jag sällar mig till gruppen här som inte tycker att utbildning "drabbar" någon utan berikar. Som @Mackey precis påpekade så är det ju bara (den juridiske) befälhavaren på båten som behöver utbildning. Vill befälhavaren/ägaren att någon mer ska kunna framföra båten utan att hen är på plats, så faller det sig rätt naturligt att den personen är utbildad. Det borde även båtägaren tycka, eftersom hen annars står som juridiskt ansvarig för vad föraren orsakar. På totalen bör kostnaden för utbildning i en familj bli minimal jämfört med övriga underhålls- och försäkringskostnader för båten. Dessutom inträffar ju kostaden bara en enda gång.

 

I senaste Båtlivsundersökningen från 2015[1] så ser man under 3.2.1 att i Sverige fanns drygt 300 000 båtar i kategorierna "Motorbåt utan övernattningsmöjlighet, m. motor på ≥10 hk, inkl. RIB" och "Ruffad motorbåt avsedd för övernattning". Det är väl dem många i tråden främst ser behov av reglering på, även om vissa snedseglare ibland verkar behöva lite mer utbildning också (försök till skämt). Ett gäng vattenskotrar ovanpå det, men dem hittar jag ingen statistik på.

 

På totalen tycker jag inte att det är så många som "drabbas". Ni seglare får fortsätta segla, fria som fågeln, men de ca 300 000 motorbåts- och vattenskoterägarna får leva med att de måste skaffa intyg att de kan framföra sin farkost. Gott så.

 

[1] https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/sjofart/dokument/fritidsbatar1/transportstyrelsen-batlivsundersokning-2015-rapport-v-2-160307.pdf

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev raol:

Med 800 000 fritidsbåtar, som sannolikt nyttjas av 2-3 personer styck, så finns det absolut en risk att en handfull procent av dem är i gränslandet. Då hamnar man på över hundra tusen. Enkel matematik.

 

Vill du ha körkort även för ekor, optimister och kanoter alltså..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev raol:


Nu är du där igen! MAN SKA INTE BEHÖVA VARA OSÄKER! Om man som båtägare/båtanvändare

Fast... vad är du osäker på..?

Jag är inte det minsta osäker över hur stor min båt är eller hur fort min båt går. 
Eller hur gammal jag är. 
Ytterst få är det. 
Det är nämligen de olika kriterierna. 

Det framgår om inte annat i försäkringsbeviset för båten, som någon påtalat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Okej. Jag sällar mig till gruppen här som inte tycker att utbildning "drabbar" någon utan berikar. Som @Mackey precis påpekade så är det ju bara (den juridiske) befälhavaren på båten som behöver utbildning. Vill befälhavaren/ägaren att någon mer ska kunna framföra båten utan att hen är på plats, så faller det sig rätt naturligt att den personen är utbildad. Det borde även båtägaren tycka, eftersom hen annars står som juridiskt ansvarig för vad föraren orsakar. På totalen bör kostnaden för utbildning i en familj bli minimal jämfört med övriga underhålls- och försäkringskostnader för båten. Dessutom inträffar ju kostaden bara en enda gång.

 


Nej, som sagt så vet vi noll och intet om hur eventuella nya regler för behörighet kommer att se ut. Det är inte alls självklart att bara en ombord behöver formell behörighet. Det är bara en gissning. Det är ok att gissa, men man kan inte presentera gissningar som färdiga fakta.

Vad gäller kostnader tycker jag det är rätt oförskämt att anta att båtägare alltid har mycket pengar. Så är det verkligen inte, och just när det gäller den typ av båtar som jag anser riskerar att hamna i den största osäkerhetszonen om man sätter fartgränser, tillhör i högre utsträckning folk som inte har så god ekonomi. Att då kanske plötsligt behöva offra en helg eller två, plus kanske 10-15 tusen på utbildning för behörighet man formellt inte behöver, bara för att reglerna är otydliga, det är helt enkelt inte försvarbart.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Peter_K:

Vill du ha körkort även för ekor, optimister och kanoter alltså..?

 

Just nu skrev Peter_K:

Fast... vad är du osäker på..?

Jag är inte det minsta osäker över hur stor min båt är eller hur fort min båt går. 
Eller hur gammal jag är. 
Ytterst få är det. 
Det är nämligen de olika kriterierna. 

Det framgår om inte annat i försäkringsbeviset för båten, som någon påtalat.


Jag tror iofs att de flesta tror att deras båtar går fortare än de faktiskt går, men det är inte heller det saken gäller. Grundproblemet är att en båts maxfart påverkas av så många faktorer och lokala förhållanden att det blir ett godtycke, och därmed en otydlighet, och därmed en rättsosäkerhet.

Jag förstår inte att du inte förstår det, eller vågar erkänna att du förstår det men skiter i det.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...