Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
Abbe2

Körkort för båt?

Rekommendera Poster

23 minuter sedan skrev Janken:

Jag hävdar att 95 % av vattenskotrarna är rena leksaker helt utan exisensberättigande.
50% av alla snöskotrar likadant.
25% av alla motorcyklar också för den delen.

Är det inte lite låga siffror på de 2 sistnämnda fordonen.....😀

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har det hänt igen, Göteborgs Posten rapporterar följande på sin sajt:

”Man död efter olycka med vattenskoter

VästsverigeTvå personer hamnade i vattnet vid en olycka med en vattenskoter på sjön Aspen i Lerums kommun vid 19-tiden på torsdagen. En av personerna lyckades ta sig upp på land. Ett omfattande sökpådrag drogs igång efter den andra personen. Klockan 22.45 avbröt räddningstjänsten sökandet. Då hade personen inte hittats. Vid 15-tiden på fredagen hittade polisen en kropp i vattnet, som senare bekräftades vara den försvunne mannen.”

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, Georg_Ohm said:

Nu har det hänt igen, Göteborgs Posten rapporterar följande på sin sajt:

Polisen utreder händelsen som vårdslöshet i sjötrafik och vattenskotern är tagen i beslag för teknisk undersökning.
https://www.svd.se/man-hittat-dod-efter-vattenskoterolycka

 

Någon form av reglering rycker fram med stormsteg, låter det som. Då är vi många som kan glädjas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Brunnsviken:

Polisen utreder händelsen som vårdslöshet i sjötrafik och vattenskotern är tagen i beslag för teknisk undersökning.
https://www.svd.se/man-hittat-dod-efter-vattenskoterolycka

 

Någon form av reglering rycker fram med stormsteg, låter det som. Då är vi många som kan glädjas.

Det är kanske så att människor utan någon som helst sjövana ger sig ut på vattenskotrar.

Personer med sjövana skulle nog aldrig ens komma på tanken att ge sig ut på sjön i ett sådant oskyddat flytetyg i så hög fart som dom lätt kommer upp i. Samt att fara fram som en bålgeting mellan snipor och kryssande segelbåtar, kajaker och små barn i roddbåtar. 
Det kom två vattenskotrar i rätt låg fart men som ändå körde om oss på Tjurpannan, den fruktade passagen mellan Grebbestad och Havstenssund. Tja, jag vet inte vad jag skall jämföra det med, möjligen att utan körkort och körbana ge sig ut ingen formel 1 bil ”about Tea time” i rusningstrafik och vänstertrafik i London, fast på höger sida... om nu det är en bra eller dålig jämförelse. Sedan accelererade dom kraftigt vid Vakupp och försvann i hög fart in i fem knopsområdet.

Det finns nog mer smärtfria sätt att begå självmord på. ”Suicide is Painless” som titeln till en signaturmelodi till en TV-serie hette. Det där med ifyllda donationskort är en bra idé trots allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Janken:

Sex vuxna människor som brassar från punkt A till punkt B över en vik. Så ligger dom där och guppar medan dom skriker till varandra. Så brassar dom fort som fan till punkt C, skriker en stund för att inleda moment nr 2: Att köra tio minuter i cirkel.
Därefter skriker dom en stund. Så bär det iväg....fort som fan till punkt A igen.
Det är ju sååååå fånigt!

Det är inte skotrarnas fel att dessa människor skriker och lever fan. Det är så att dessa människor  dras till detta vilda fordon. 
 

 

56 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Personer med sjövana skulle nog aldrig ens komma på tanken att ge sig ut på sjön i ett sådant oskyddat flytetyg i så hög fart som dom lätt kommer upp i

Jodå. Tycker jag är ganska sjövan (60 år på sjön) men kör gärna vattenskoter. Äger ingen och skulle inte vilja ha en heller men kör, som sagt, gärna. Hellre det än att sätta mig på en mc och dra på (vilket aldrig händer).

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte ett skit kommer hända. När man satte en 15-årsgräns visade men med all önskvärd tydlighet att man på klassiskt svenskt manér är naiv, handlingsförlamad, dåligt insatt och konflikträdd samtidigt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det vore ju en idé, att faktiskt försöka göra något  åt problemet NU genom att använda befintliga lagar och regler istället för att tillsätta  utredningar, (igen), och eventuellt få fram ett  körkortskrav om två, tre år med tveksam nytta avseende problemet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ger sig även båtorganisationerna in i debatten:

"Vi båtorganisationer med drygt 300 000 medlemmar i Svenska Båtunionen, Svenska Kryssarklubben och Svenska Seglarförbundet vill se obligatoriskt båtkörkort för alla som framför båtar inklusive vattenskoter som kan köras över 35 knop. "

 

https://www.gp.se/debatt/lagstifta-om-båtkörkort-för-snabba-båtar-och-vattenskotrar-1.30993965

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Abbe2:

Nu ger sig även båtorganisationerna in i debatten:

"Vi båtorganisationer med drygt 300 000 medlemmar i Svenska Båtunionen, Svenska Kryssarklubben och Svenska Seglarförbundet vill se obligatoriskt båtkörkort för alla som framför båtar inklusive vattenskoter som kan köras över 35 knop. "

 

https://www.gp.se/debatt/lagstifta-om-båtkörkort-för-snabba-båtar-och-vattenskotrar-1.30993965

Körkort? Flygcertifikat hade väl varit bättre? Ja iallafall för lågt flygande farkoster.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Abbe2:

"Vi båtorganisationer med drygt 300 000 medlemmar i Svenska Båtunionen, Svenska Kryssarklubben och Svenska Seglarförbundet vill se obligatoriskt båtkörkort för alla som framför båtar inklusive vattenskoter som kan köras över 35 knop. "

Låter vettigt tycker jag. Förutom att jag inte förstår var gränsen 35 knop kommer ifrån, det är ju bra högt. En rimligare gräns hade varit kanske 15 knop så man hade fått med alla planande båtar.

 

Har själv lyckats klämma upp min båt i 33 som högst, känns som att jag skulle kunna göra ganska mycket skada i den farten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
49 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Låter vettigt tycker jag. Förutom att jag inte förstår var gränsen 35 knop kommer ifrån, det är ju bra högt. En rimligare gräns hade varit kanske 15 knop så man hade fått med alla planande båtar.

 

Har själv lyckats klämma upp min båt i 33 som högst, känns som att jag skulle kunna göra ganska mycket skada i den farten...

Redan 2008 fanns ett förslag till lagstiftning med tre olika klasser, se bifogad fil.

  • Klass 1, åldersgräns 15 år för båtar som är längre än 10 meter eller som kan gå fortare än 15 knop.
  • Klass 2, åldersgräns15 år för båtar som är längre än 12 meter och bredare än fyra meter.
  • Klass 3, åldersgräns 18 år för båtar som kan gå fortare än 30 knop.

Då tyckte SBU att det var ett bra förslag till lagstiftning om jag förstått det hela rätt.

 

Jag håller med om att 35 knop är rätt fort. Då är det absolut krävande att navigera utan plottern och svårt och farligt att göra snabba/kraftiga manövrar.

 

behorighetsbevis-for-fritidsbatar-och-fritidsskepp-ds-200832.pdf

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Jag håller med om att 35 knop är rätt fort. Då är det absolut krävande att navigera utan plottern och svårt och farligt att göra snabba/kraftiga manövrar.

Jag har gått kursen "Manöverintyg för högfartsbåt" och jag måste säga att den ger insikt i hur man manövrerar båt i 40-45 knop. Bör alla som kör sina båtar i den hastigheten gå.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad jag ogillar med fartgränser är att de är så svåra att mäta upp, och så situationsberoende.

På land är det enkelt med fartgränser eftersom alla bilar (undantaget enstaka äldre bilar från tiden när krom var standard på alla bilar) klarar att med råge överskrida alla förekommande fartgränser.

Hur fort går en båt?
Ska segelbåten som 95 procent av alla ägare aldrig kommer att få över 8 knop, men som en liten andel förare kan få upp i plan med hjälp av enorma segel, mycket vind och stort mod, och komma över 15 knop klassas som klass 1-båt?
Ska motorbåten som mättes upp till 29 knop, och då är under gränsen för klass 3, men fick en motorservice och bottenrengöring och nu gör 31 knop (utan att ägaren vet om det) räknas som klass 3?
Och hur ska man som ägare veta om ens båt går i en viss fart utan att göra ett maxfartstest? Ska alla motorbåtsägare förväntas utföra ett sånt? Hur många har kunskapen och färdigheten att utföra ett sånt? Kustvattnen kommer att fyllas av testkörare som försöker maxa farten, och hur ökar det säkerheten? Eller ska det skötas av professionella båtklassare? I så fall till vilken kostnad? Om nån har skaffat en billig båt, så kanske klassningen av den kostar mer än båtens värde. Ska det läggas sanktioner på oklassade båtar? I så fall, hur gör man det utan ett båtregister?

Nä, om man absolut ska börja med gränser, så får de vara baserade på effekt/vikt-förhållanden. Där är det i alla fall betydligt mer stabilt, och man får så klart gå på fabriksuppgifter/tillverkaruppgifter - där finns knappast risk för att värdena underskattas i alla fall...
 

Redigerad av raol
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minutes ago, raol said:

Hur fort går en båt?
Ska segelbåten som 95 procent av alla ägare aldrig kommer att få över 8 knop, men som en liten andel förare kan få upp i plan med hjälp av enorma segel, mycket vind och stort mod, och komma över 15 knop klassas som klass 1-båt?
....
Nä, om man absolut ska börja med gränser, så får de vara baserade på effekt/vikt-förhållanden. Där är det i alla fall betydligt mer stabilt, och man får så klart gå på fabriksuppgifter/tillverkaruppgifter - där finns knappast risk för att värdena underskattas i alla fall...
 

Lagförslaget 2008 gällde bara båtar med någon form av installerad motor, och hastighetsgränserna gällde bara då motorn användes.

 

Svårigheten med gränser baserade på maxhastighet är gissningsvis varför Danmark valde lösningen med effekt/längd-förhållande. Även om det då blev relativt komplicerat, och inte alls enkelt att i huvudet räkna ut om man behöver certifikat för att framföra en viss båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev raol:

Vad jag ogillar med fartgränser är att de är så svåra att mäta upp, och så situationsberoende.

På land är det enkelt med fartgränser eftersom alla bilar (undantaget enstaka äldre bilar från tiden när krom var standard på alla bilar) klarar att med råge överskrida alla förekommande fartgränser.

Hur fort går en båt?
Ska segelbåten som 95 procent av alla ägare aldrig kommer att få över 8 knop, men som en liten andel förare kan få upp i plan med hjälp av enorma segel, mycket vind och stort mod, och komma över 15 knop klassas som klass 1-båt?
Ska motorbåten som mättes upp till 29 knop, och då är under gränsen för klass 3, men fick en motorservice och bottenrengöring och nu gör 31 knop (utan att ägaren vet om det) räknas som klass 3?
Och hur ska man som ägare veta om ens båt går i en viss fart utan att göra ett maxfartstest? Ska alla motorbåtsägare förväntas utföra ett sånt? Hur många har kunskapen och färdigheten att utföra ett sånt? Kustvattnen kommer att fyllas av testkörare som försöker maxa farten, och hur ökar det säkerheten? Eller ska det skötas av professionella båtklassare? I så fall till vilken kostnad? Om nån har skaffat en billig båt, så kanske klassningen av den kostar mer än båtens värde. Ska det läggas sanktioner på oklassade båtar? I så fall, hur gör man det utan ett båtregister?

Nä, om man absolut ska börja med gränser, så får de vara baserade på effekt/vikt-förhållanden. Där är det i alla fall betydligt mer stabilt, och man får så klart gå på fabriksuppgifter/tillverkaruppgifter - där finns knappast risk för att värdena underskattas i alla fall...
 

Är detta ett problem..?

Är du osäker och ligger på gränsen - gå en kurs och lär dig hur man hanterar båten. Vad är det värsta som kan hända, att du lärt dig något i onödan..?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Peter_K:

Är detta ett problem..?

Är du osäker och ligger på gränsen - gå en kurs och lär dig hur man hanterar båten. Vad är det värsta som kan hända, att du lärt dig något i onödan..?


Ja, det är ett problem med otydliga regler. Det ska aldrig finnas minsta tvivel om vilken klass en viss båt tillhör om man ska ha regler som de i exemplet. Visst kan man tycka att man alltid borde ha utbildning, men om man nu faktiskt sätter gränser där man inte behöver behörighet under gränsen, så blir gränsen viktig. Därför ska gränsen inte kunna vara luddig. Om jag till och med har testat och bara lyckas få upp båten i, säg, 26 knop, så är det med marginal på rätt sida. Men en skickligare båtförare kanske kan få upp båten över 30 knop, genom att aktivt använda trim och anpassa varvtal och allt man kan tänka sig. Vems "sanning" ska gälla? Om det inte finns tydliga klassningar, så öppnar det för godtycke och en juridisk otrygghet.
Jämför med om vi skulle ha en lag som säger att alla röda hus beläggs med en färgskatt. Ja, vad är "rött"? Är en färg med dragning åt gul/orange fortfarande röd? Eller en ton av blått i den så det skiftar åt lila? Eller låg färgmättnad och mer ljus, så det börjar glida åt rosa? I vilket ljus ska färgen bedömas? Var går gränsen? Vem bestämmer var gränsen ska dras? Vem har tolkningsföreträde? Hur ska man som husägare kunna känna sig säker att inte plötsligt drabbas av en straffskatt, trots att man tror att man gjort allt rätt?

Om man går på effekt och vikt, så kan man enkelt ta reda på det i nästan alla situationer, även om man kommer till en båt man inte är bekant med sen tidigare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Abbe2:

Lagförslaget 2008 gällde bara båtar med någon form av installerad motor, och hastighetsgränserna gällde bara då motorn användes.

 

Svårigheten med gränser baserade på maxhastighet är gissningsvis varför Danmark valde lösningen med effekt/längd-förhållande. Även om det då blev relativt komplicerat, och inte alls enkelt att i huvudet räkna ut om man behöver certifikat för att framföra en viss båt.


Ok, det är en rimligare variant.

Jag ser däremot ingen anledning till att ha olika gränser som i Danmark. Sätt ett effekt/vikt-förhållande som gräns, och så är det bra så. 50 W/kg skulle kunna vara en rimlig gräns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det är ju faktiskt inte otydligt. 
Det handlar om vad ekipaget klarar; inte vad en viss person klarar med en viss dagsform. Det betyder att någon form av typning kommer att komma till, gissar jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Peter_K:

Fast det är ju faktiskt inte otydligt. 
Det handlar om vad ekipaget klarar; inte vad en viss person klarar med en viss dagsform. Det betyder att någon form av typning kommer att komma till, gissar jag. 


Men då är vi ju där igen: hur fort går en båt? Det är väldigt situationsberoende. Och ska man verkligen testa objektivt, ja då hamnar vi i systemet med auktoriserade klassningspersoner som ska åka land och rike runt för att maxtesta minsta eka med utombordare för att se om de klarar sig under gränsen. Och, den testade toppfarten blir ju "nollad" så fort man t ex byter bottenfärg, ändrar inredningen i båten så att vikt och balans ändras, eller om man ändrar på motor eller propeller. Ny testomgång för ett antal tusenlappar. Och ska då båtarna ha en stämpel på sig att de är professionellt testade till en maxfart? Risk för förfalskningar? Eller ska man ta det genom båtregisterlösningen, som känns som det enda naturliga sättet i så fall?

Nä, fartgränser är bara dumt på så många sätt. Effekt/vikt är det enda som är rättssäkert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minutes ago, raol said:

Nä, fartgränser är bara dumt på så många sätt. Effekt/vikt är det enda som är rättssäkert.

 

Men även i ditt förslag med vikt så finns det gränsdragningsproblematik. För vilken vikt skall gälla? Torrvikt på land? Med eller utan bränsle, last och passagerare? Eller deplacement? Och skall vi använda vikten vid leverans, eller gäller det den aktuella vikten efter diverse till- och ombyggnader? Om en båt ligger precis under gränsen för att kräva tillstånd, och man sedan gör den lättare, vad gäller då?

 

I praktiken så kommer vi alltid få gränsfall, det går knappast att skriva en helt entydig lag.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, ”vi” är inte där igen, du är där igen. 

Åter igen - det handlar inte om hur fort en båt går för stunden. Det man pratar om är kapaciteten den har; något som tillverkarna oftast anger med olika motoralternativ mm. Inte i medvind, hemlängtan, världens bästa botten - det blir som en typning. Och. Är man osäker; skaffa kunskapen, gå kursen. Gissningsvis är det ingen skillnad på hur farlig en båt är i 29 eller 30 knop. 
 

Och - livet ÄR orättvist, om mamma påstod något annat. Bara att vänja sig.
🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Abbe2:

 

Men även i ditt förslag med vikt så finns det gränsdragningsproblematik. För vilken vikt skall gälla? Torrvikt på land? Med eller utan bränsle, last och passagerare? Eller deplacement? Och skall vi använda vikten vid leverans, eller gäller det den aktuella vikten efter diverse till- och ombyggnader? Om en båt ligger precis under gränsen för att kräva tillstånd, och man sedan gör den lättare, vad gäller då?

 

I praktiken så kommer vi alltid få gränsfall, det går knappast att skriva en helt entydig lag.

Vikten ska vara den av tillverkaren angivna - det är nog extremt sällsynt att den är HÖGRE än båtens verkliga vikt! I brist på sån uppgift krävs en vägning av båten, och då kan man från lagstiftarnas håll ange specifika förhållanden som ska gälla vid vägning, lite liknande de regler som gäller för att väga segelbåtar för mätbrev. Möjligen skulle man kunna tänka sig en tabell för mindre båtar där man anger mått och material och får ett schablonvärde, för att förenkla för alla hundratusentals små ekor och öppna plastbåtar som normalt inte är ett problem heller. Oavsett vilket, så är det inget situationsberoende eller godtyckligt, utan nåt repeterbart.

Gränsfall, nja, om man skriver ordentliga regler, då ska det inte finnas gränsfall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Peter_K:

Nä, ”vi” är inte där igen, du är där igen. 

Åter igen - det handlar inte om hur fort en båt går för stunden. Det man pratar om är kapaciteten den har; något som tillverkarna oftast anger med olika motoralternativ mm. Inte i medvind, hemlängtan, världens bästa botten - det blir som en typning. Och. Är man osäker; skaffa kunskapen, gå kursen. Gissningsvis är det ingen skillnad på hur farlig en båt är i 29 eller 30 knop. 
 

Och - livet ÄR orättvist, om mamma påstod något annat. Bara att vänja sig.
🙂 

Du kanske är bekväm med en sån juridisk otrygghet, men så ska inte våra lagar och regler se ut. Man ska kunna avgöra i förväg om man är på rätt sida lagen eller inte, annars hamnar vi ju i nåt som liknar Ryssland eller andra länder med en rutten och korrupt myndighetsvärld, där man som medborgare aldrig kan känna sig säker och trygg. En vanlig båtägare ska inte förväntas ha kunskap om alla egenskaper och förhållanden som påverkar en båts maxfart. Med ditt sätt att se det skulle kanske hundratusentals fler behöva ta en högre behörighetsnivå för att känna sig säkra. Jag förstår att du vill ha det så, eftersom fler blir utbildade, men det är ju krav, inte rädsla, som ska avgöra vilka som måste ha behörighet.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 minutes ago, raol said:

Vikten ska vara den av tillverkaren angivna - det är nog extremt sällsynt att den är HÖGRE än båtens verkliga vikt! I brist på sån uppgift krävs en vägning av båten, och då kan man från lagstiftarnas håll ange specifika förhållanden som ska gälla vid vägning, lite liknande de regler som gäller för att väga segelbåtar för mätbrev. Möjligen skulle man kunna tänka sig en tabell för mindre båtar där man anger mått och material och får ett schablonvärde, för att förenkla för alla hundratusentals små ekor och öppna plastbåtar som normalt inte är ett problem heller. Oavsett vilket, så är det inget situationsberoende eller godtyckligt, utan nåt repeterbart.

Gränsfall, nja, om man skriver ordentliga regler, då ska det inte finnas gränsfall.

Det finns alltid gränsfall så länge du har en gräns.

 

Och jag ser lika många problem med att ange en vikt som med fart. Längd som även används i andra sammanhang är nog lite enklare att definiera, och enklare att kolla ute på plats. Även om det här också funnits diskussioner om peke och badbryggor mm.

Redigerad av Abbe2
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev raol:


Men då är vi ju där igen: hur fort går en båt? Det är väldigt situationsberoende. Och ska man verkligen testa objektivt, ja då hamnar vi i systemet med auktoriserade klassningspersoner som ska åka land och rike runt för att maxtesta minsta eka med utombordare för att se om de klarar sig under gränsen. Och, den testade toppfarten blir ju "nollad" så fort man t ex byter bottenfärg, ändrar inredningen i båten så att vikt och balans ändras, eller om man ändrar på motor eller propeller. Ny testomgång för ett antal tusenlappar. Och ska då båtarna ha en stämpel på sig att de är professionellt testade till en maxfart? Risk för förfalskningar? Eller ska man ta det genom båtregisterlösningen, som känns som det enda naturliga sättet i så fall?

Nä, fartgränser är bara dumt på så många sätt. Effekt/vikt är det enda som är rättssäkert.

Det finns ett mycket väl fungerande system för det idag. 
Det kallas försäkringsuppgifter. 
Är man minsta osäker på hur fort ens båt går är man i full frihet att uppge en högre maxfart än vad man tror båten kan nå. 
Alternativet att få ersättningen nedsatt eller att den helt uteblir vid en skada är de flesta mentalt kapabla att förstå. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev coppertail:

Det finns ett mycket väl fungerande system för det idag. 
Det kallas försäkringsuppgifter. 
Är man minsta osäker på hur fort ens båt går är man i full frihet att uppge en högre maxfart än vad man tror båten kan nå. 
Alternativet att få ersättningen nedsatt eller att den helt uteblir vid en skada är de flesta mentalt kapabla att förstå. 


Jag vågar påstå att majoriteten av fritidsbåtarna i Sverige saknar separat båtförsäkring, utan ingår automatiskt i hemförsäkringen.

Kanske gör man skillnad på segelbåtar och motorbåtar, men när vi försäkrade vår segelbåt var toppfart inget vi behövde ange.

Så nej, försäkringsuppgifter är inte i närheten av ett fungerande system. Det är fortfarande precis lika otydligt definierat hur fort en båt kan gå.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev raol:


Jag vågar påstå att majoriteten av fritidsbåtarna i Sverige saknar separat båtförsäkring, utan ingår automatiskt i hemförsäkringen.

Kanske gör man skillnad på segelbåtar och motorbåtar, men när vi försäkrade vår segelbåt var toppfart inget vi behövde ange.

Så nej, försäkringsuppgifter är inte i närheten av ett fungerande system. Det är fortfarande precis lika otydligt definierat hur fort en båt kan gå.

 

Jävlar vad Du är ute och cyklar. 
Orkar inte ens bemöta det. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev coppertail:

Jävlar vad Du är ute och cyklar. 
Orkar inte ens bemöta det. 

Du slipper. Men en majoritet av fritidsbåtarna i Sverige är små ekor och plastbåtar som omfattas av hemförsäkringen, ev med ett litet tillägg. 2004 var ca hälften av fritidsbåtarna i Sverige såna båtar. Jag tror inte att fördelningen är fundamentalt annorlunda i dag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mackey:

Redan 2008 fanns ett förslag till lagstiftning med tre olika klasser, se bifogad fil.

  • Klass 1, åldersgräns 15 år för båtar som är längre än 10 meter eller som kan gå fortare än 15 knop.
  • Klass 2, åldersgräns15 år för båtar som är längre än 12 meter och bredare än fyra meter.
  • Klass 3, åldersgräns 18 år för båtar som kan gå fortare än 30 knop.

Intressant! Vad hände med det förslaget sedan?

 

3 timmar sedan skrev Kane:

Jag har gått kursen "Manöverintyg för högfartsbåt" och jag måste säga att den ger insikt i hur man manövrerar båt i 40-45 knop. Bör alla som kör sina båtar i den hastigheten gå.

Ja, den har jag också tänkt att jag ska gå någon gång. Jag tolkar dig som att du tyckte den var bra? Jag skulle framför allt vilja lära mig mer om rent praktiskt hur man kör, dvs hur man trimmar mest effektivt, i vilka vinklar och hastigheter man helst ska ta sjö i planingsfarter etc. Nu kommer ju som sagt inte min båt upp i några 40 knop, men jag tänker mig att principerna är motsvarande vare sig det är 20 eller 50 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...