eriwah-0 4 Postad 27 Juni , 2020 Jag har 2 st Jonson pentrypumpar. En för salt och en för färskvatten. Just nu går ingen igång. Jag har spänning på men det händer inget då jag öppnar kranarna. Finns det något sätt att lägga på direkt 12 v för att se om dom går? Jag tror slangarna är tomma på vatten just nu. Kan det ställa till något? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 27 Juni , 2020 (redigerade) Har du spänning fram till pumparna, säkring? strömbrytare? Det finns en tryckvakt, koppla ur den och koppla i hop kablarna, startar då pumpen? Klart du kan dra fram tillfällig plus och minus och ansluta, men mät först på pumpens ingående kabel vid tryckvakten och minuskabeln om du har spänning här. Med tomma slangar får man inget mottryck och då skall pumpen starta, den stannar först när vattentrycket byggts upp till en viss nivå, det känner tryckvakten till. Redigerad 27 Juni , 2020 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
eriwah-0 4 Postad 27 Juni , 2020 Tack för svar! Jag ska kolla! jag har ingen instruktion till pumparna men det går en svart och en röd till ”toppen” av pumpen, själva motorn eller? Sen en röd vidare ner där vattenslanarna går in och ut samt en röd därifrån. Är detta tryckvakten? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 565 Postad 27 Juni , 2020 1 timme sedan skrev eriwah-0: Tack för svar! Jag ska kolla! jag har ingen instruktion till pumparna men det går en svart och en röd till ”toppen” av pumpen, själva motorn eller? Sen en röd vidare ner där vattenslanarna går in och ut samt en röd därifrån. Är detta tryckvakten? Rätt. Gäller för de pumpar jag har sett iaf. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 27 Juni , 2020 Japp, röd plus, svart minus. Pluskabeln går först till tryckvakten sedan till motorn. Det är väldigt vanligt att det finns en strömbrytare till sådana pumpar, så att man kan stänga av nattetid utifall man har en läcka på trycksidan, så att man inte väcks av pumpen mitt i natten. Och naturligtvis säkring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
eriwah-0 4 Postad 27 Juni , 2020 Tack! Tidigare en gång fick jag igång pumpen då säkringen hade dålig kontakt. Nu hjälpte inte detta. Intill pumpen sitter ett relä. Vad kan detta vara till? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 27 Juni , 2020 6 minuter sedan skrev eriwah-0: Tack! Tidigare en gång fick jag igång pumpen då säkringen hade dålig kontakt. Nu hjälpte inte detta. Intill pumpen sitter ett relä. Vad kan detta vara till? Var någonstans i pumpen fann du det? I motorn, eller i närheten av pumpkammaren? Jag har aldrig sett den modellen, men kan tänka mig att om det finns ett membran i närheten som påverkar en kontakt kan detta relät sedan styra pumpen. Däremot har jag sett en liknande grunka i en elektronisk nivåvakt till en länspump, men det är en annan grej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
eriwah-0 4 Postad 27 Juni , 2020 Den sitter placerad intill pumparna bara. Oklart om den har med dom att göra. Du verkar bra på sånt här🙂 Var i landet håller du hus? Får man anlita dig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 27 Juni , 2020 39 minuter sedan skrev eriwah-0: Den sitter placerad intill pumparna bara. Oklart om den har med dom att göra. Du verkar bra på sånt här🙂 Var i landet håller du hus? Får man anlita dig? Göteborg, skicka pm i så fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser