lgf 3 Postad 27 Juni , 2020 Jag har en Ryds 23 WA som när jag gasar börjar larmet pipa men det slutar när jag drar ner till närmast tomgång. Jag har kollat oljenivå på motorolja och servoolja. Kan det vara givarfel eller liknande? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 27 Juni , 2020 Kollat nivån i drevoljebehållaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lgf 3 Postad 27 Juni , 2020 Var sitter den behållaren och vilken typ av olja? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 28 Juni , 2020 Det är en fyrkantig plastburk fram på motorn. Oljan ska vara High Performance Gear lube. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lgf 3 Postad 28 Juni , 2020 Kan det vara denna plastburk med rödaktig vätska? Visar att nivån är över vid kall motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brawn 38 Postad 28 Juni , 2020 Hej,du fick just svar av en av de kunnigaste på forumet.Har du ingen instruktionsbok på motorn så du kan se var saker sitter?Drevoljebehållaren sitter framför oljefiltret.Du tittar på expansionskärlet till sötvattenkylningen som är fylld med glykolblandning.Om du söker på larm 4,3mpi kommer du att finna hur mkt som helst att läsa här.//Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lgf 3 Postad 28 Juni , 2020 Tack för svar. Instruktionsboken har tyvärr kommit bort. Finns kanske på motortillverkarens hemsida. jag skall leta där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
syd- 33 Postad 28 Juni , 2020 Såhär brukar drevoljebehållaren se ut på Mercruiser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lgf 3 Postad 29 Juni , 2020 Så här ser min behållare ut för drevoljan. Nivån ligger mitt mellan strecken. Borde väl vara ok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gustavlofving 0 Postad 3 Augusti , 2020 (redigerade) Har fått exakt samma problem. Har kollat alla oljenivåer. Kan det vara indikation på att man förlorat kylvätska? Har samtidigt samlats vätska under motorn. Tycker det är mestadels vatten blandat med brun olja. ca 1,5 liter. Kan det hänga ihop? Redigerad 3 Augusti , 2020 av gustavlofving Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
animap 42 Postad 3 Augusti , 2020 Vilket larm är det? Antingen långa signaler 6 sekunder följt av tyst i 6 sekunder, och om igen. Eller ett kort tutande, 1 sekund var. De långa signalerna indikerar allvarligt fel: - För hög transmissionsoljetemperatur - Motoroljetrycket är för lågt - Motortemperaturen är för hög - Sjövattentrycket är för lågt - Transmissionstrycket är lågt De korta är "varning": - Drevoljenivån är låg - Sensorfel Första bilden som postades i tråden, behållaren med den röda vätskan, är expansionstanken för sötvattenkylningen. Den står på nivån "cold" när vätskan är kall, och expanderar några centimeter uppåt när motorn är varm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gustavlofving 0 Postad 3 Augusti , 2020 (redigerade) I mitt fall handlar det om längre signaler (typ 6 sekunder). Piper dock bara om jag är på låga varvtal. Om jag sedan gasar på slutar pipandet. Ska testa att ta upp båten i kväll och se om det växt igen med sjötulpaner vid insuget. Tack för snabbt svar förresten. /Gustav Redigerad 3 Augusti , 2020 av gustavlofving Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
animap 42 Postad 3 Augusti , 2020 Jag hade nog låtit någon mekaniker kolla på det, om du har kontrollerat att alla nivåer är som de ska fast det ändå tjuter. Larmet finns ju där av en anledning, att förhindra allvarligare fel. En mek kan ju koppla in diagnosverktyg och direkt se varför den larmar. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gustavlofving 0 Postad 3 Augusti , 2020 Håller med. Innan jag gör det ska jag dubbelckecka att inte insuget växt igen av tulpaner och att den därmed kyler för dåligt. Ser dock inga indikationer på det på instrumenten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trillium 4 Postad 25 Augusti , 2020 Jag har samma problem på en helt ny båt. Bayliner 742 Cuddy med Mercruiser 4.5 L Bravo 3 . sex korta pip sedan inget på 15-30 min.. Alla mätare och instrument visar ok,Temp,olje,laddning,mm Båten har 40 tim i sjön..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trillium 4 Postad 23 Juli , 2021 Tack för alla svar! Jag kan verkligen varmt rekommendera "Mercury Vessel View " Talar om alla data. från bränsleförbrukning till alla "på min båt" 70 sensorer... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser