Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
johan_sjobjorn

Startproblem /baktändning VP 5.0 GXI

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hejsan alla motorkunniga

 

Jag har en VP 5.0 gxi på 270 hk från 2003 och igår fick jag problem. Såklart i sämsta möjliga läge, låg på svaj i havsbandet och alla var trötta efter en hel dag på sjön och ville hem. Vi hade legat still i ca 2h och innan dess hade motorn gått bra och inte visat några tecken på problem.

 

När det var dags att starta hoppade motorn igång i ca 1 sekund för att sedan tappa orken och tvärdö.
 

Jag öppnade motorluckan för att se efter och kände då på limpor och knän som var så varma att det knappt gick att ha handen på dem (de bruka vara ljumna / rätt så svala). Motorn hade alltså varit avstängd i 2h i detta läget.

 

Efter några försök började jag pump med gasen och lyckades få den att vara igång några sekunder åt gången. Motorn baktände , och hostade - långt ifrån den jämna o mjuka gång som är normalt.

 

Jag gick bak igen och nu märke jag att limpor och knän kändes svala igen. Gissar att mina startförsök fick fart på kylvattnet.

 

Efter några fler försök med pumpande på gasen hostade den igång längre och längre men baktände och hostade. Vid ett försök uppstod ett tjutande och sedan pysande ljud. Bäste liknelsen är väl en tekanna som piper.

 

Till slut, efter många försök fick jag igång motorn tillräckligt för att puttra framåt i 5 knop, när jag försökte öka varvtalet hostade den och tappa orken. Detta pågick i ca 10min innan jag försiktigt ökade varvtalet. 
 

Därefter kunde jag öka ytterligare och då gick den jämt och fint (precis som vanligt utan att hacka eller tappa orken). Vi kom alltså hem tillslut. 
 

Jag trodde att det hela var ett bränsleproblem men med tanke på att avgasdelarna var så varma trots att motorn varit avstängd börjar jag misstänka att varmgång kan ha varit orsaken till mina problem.

 

Motorn är sötvattenkyld (helsystem). Jag tror att limpor och knän är original (från 2003) så planen var ändå att byta dessa).

 

Kan problemet ha varit igensatta kylkanaler i mitt gamla avgas system eller är det någon annat jag bör undersöka när jag ändå skall skruva med motorn?

 

Tex, är det andra delar av kylsystemet jag bör undersöka ? Alt. är det något annat som jag bör kolla upp, tex tändsystemet?

 

ps. Tempmätaren låg stabilt på ca 80C hela tiden (som vanligt). Alltså inga utslag där eller varningsljud från buzzern.

 

 

 

Redigerad av johan_sjobjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte fått vatten i soppan? Då det är insprutning så är ju pump och diverse andra delar känsliga för vatten.

Kan ju även vara dålig kontakt till någon sensor.

 

Efter 17 år är det nog hög tid att byta avgasknän. Limporna borde det inte vara något fel på i o m helsystem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Gelis:

Du har inte fått vatten i soppan? Då det är insprutning så är ju pump och diverse andra delar känsliga för vatten.

Kan ju även vara dålig kontakt till någon sensor.

 

Efter 17 år är det nog hög tid att byta avgasknän. Limporna borde det inte vara något fel på i o m helsystem.

Japp det är dags att byta. Det är lite synlig rost mellan limpa och knä, man ser det runt pinnbultarna. Så tanken var att byta limpor på samma gång utfall rosten angripit dessa via knäna.

 

Byter man förresten glykolen på samma gång när man byter limpor?

 

Ny info:

 

Jag provstartade på morgonen och hade svårt att få igång den. Ingen baktändning denna gång dock. När jag väl fått ingång den var den med lättstartad.

 

Så jag misstänker att jag hade två sammanträffande problem.

 

1.) Nägot bränslerelaterat orsakade startproblemen och den hackiga gången igår. (Vatten i bensinen/ igensatta eller mättade filter etc.)

 

2.) Kylproblem med knän orsakade baktändningen. (Detta borde dock ej påverkat startförmågan).

 

Låter ovan rimligt ?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tömde innehåller i det vattenseparerande förfiltret i bränslesystemet och fick ut detta. Fick även ut några cl vatten men det jag reagerar på är allt skräp i soppan ..

 

Vanligt eller har jag stora problem ?

5DC732F3-3DC9-4355-9F73-CAC173B676A6.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte helt ok, Volvo Penta har haft problem med sina bränslepumpar, färg släpper från insidan av pumparna. Sök på Volvo Penta fuelpump problem på YouTube.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...