Funkificator 2 Postad 26 Juni , 2020 Hej alla där ute! För en dryg månad sedan inhandlade jag en Terhi 450C med en 15HK Parsun 4-taktare. Ekipaget hade stått i 3 år, men motorn i varmgarage. Gjorde service med oljefilter/olja, tändstiftsbyte, byte impeller och byte växelhusolja. Den startade fint på land, och gick sedan fint i båten ett par turer, inget strul. Men: För en dryg vecka sedan uppstod ett underligt fenomen. Vid gaspådrag från tomgång, händer det att den står och "hackar" och inte fortsätter varva upp. Gasar man på typ fullt, kan den baktända men varvtalet ökar inte. Spelar ingen roll om växeln är i eller ej. Jag har noterat att detta inte tenderar att hända när man gasar på första gången efter start (även om den stått på tomgång flera minuter), men om man sedan slår av på gasen och därpå accelererar, kan det uppstå. Om jag stänger av motorn, och sedan startar den igen och gasar på, brukar felet inte uppstå direkt igen. Om jag väl kommer förbi det "känsliga" området går motorn fint utan att hacka eller liknande, och den går som sagt bra även på tomgång. Felet är alltså endast precis när man börjar gasa på. Blåsan känns stum under gång, och felet avhjälps inte av att klämma på den. Jag har plockat isär förgasaren två gånger och gjort rent med förgasarrengöring samt tryckluft, och rensat munstyckena. Hittade inget underligt vad jag kunde se. Jag har även bytt tillbaka till de gamla tändstiften, samma resultat. Har inte sett något skräp i bränslefiltret, men tömde ändå ur all bensin ur tanken och fyllde på ny, samt bytte bränsleledningen inkl. blåsan till motorn, Här är en liten filmsnutt med felet, det är tydligast i andra halvan av klippet, när jag går från tomgång till att gasa lite (med växel i). https://www.dropbox.com/s/0gmul55nenbt2mw/IMG_0133.MOV?dl=0 En observation som jag inte riktigt vet om den hänger ihop med felet, är att när båten planat och man kör fullgas, kan små små störningar i varvningen uppstå, som försvinner om man drar ned på gasen till 95% (vilket inte verkar påverka båtens hastighet alls), vet inte om det är en effekt av motorns tilt och att propellern vid full gas då ibland "slår luft", kanske ska prova att luta motorn mer "ned" i vattnet Alla tips på saker att felsöka tages tacksamt emot, känns tråkigt att felet ska uppstå samtidigt som semestern nu börjar... MVH Karl Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matbjo 0 Postad 29 Augusti , 2022 Hej har en motor med samma fel . Fick du någon lösning på problemet mvh mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cunningham 0 Postad 1 September , 2022 Låter som problem på munstycket för mellanregister. Vet ej exakt hur förgasaren ser ut men det borde finnas munstycke för det registret. Prova lossa och rengör den del bränsle/ luft blandas, där är det ännu mindre öppningar, generellt är förgasaren byggd så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkificator 2 Postad 1 September , 2022 Hej alla, och tack för svar! Ja, detta löste sig till slut. Det visade sig vara oljetrycksgivaren som pajat och som felaktigt gav signal "för tidigt" varpå tändningen gick in i "safe mode". Detta förklarar varför felet försvann vid omstart av motorn. Byte av givaren löste problemet (men först hann oljepump, oljetrycksventil, och en del annat gås igenom utan att hitta något övrigt fel). Hade man bara vetat att det var givaren, hade det varit lätt att åtgärda själv, den kostade 150:- och var som att byta ut en mutter. Men men, motorn har gått som en klocka sedan dess! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkificator 2 Postad 1 September , 2022 Observationen vid "ryck" vid fullgas var en konsekvens av kavitering, detta problem uppstod inte när vi var två eller fler i båten eftersom den då gick djupare i vattnet. Så inget "fel" utan så det blev för min motor med denna båt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser