Fredriksearay 1 Postad 25 Juni , 2020 (redigerade) Hej! jag har precis köpt en sea ray sundancer med en Mercruiser 7,4 mpi och bravo lll drev. Jag har upptäckt att oljan i drevoljebehållaren sjunker vid körning. Inte mycket, men omkring 2 dl på 4timmars körning. Jag ser att oljan läcker utanför båten(hinna på vattnet) Jag är inte så meckig av mig och behöver er hjälp att lista dom högst troliga orsakerna till detta. Den växlar sjukt fint mellan fram, neutralt och back fram tills idag. När jag lägger i neutralt låter det skramligt och nästan som att den ligger mellan 2 växlar. Men när jag lägger i backen eller Framåt så låter det precis som vanligt? kan även tillägga att jag köpte båten för ett par dagar sedan och har kört från Göteborg hel vägen till Stockholm och anlände i Stockholm idag. Så typ 700 distans på ett par dagar. Kanske blev för mycket? Motorn är från 2005. tack för er tid! Redigerad 25 Juni , 2020 av Fredriksearay Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 170 Postad 25 Juni , 2020 Och hur ser oljan ut i drevet, är väl den fråga man ställer sig. Läcker olja ut, så brukar även vatten läcka in. Finns nog anledning att undersöka närmare. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 25 Juni , 2020 Dina 700 distans har nog inget med oljeläckaget att göra, fanns troligen där när du köpte båten. Har du tur så läcker det vid oljepåfyllningspluggarna, har du otur så är drivaxeln skev. Lika bra låta en verkstad kolla drivaxeln och provtrycka växelhuset. Kan också vara så att drevet inte är rätt monterat så oljan läcker där (det hade jag på mitt Alfa 2 drev pga. en skojare som upgav sig vara båtmekaniker). Så kolla var det läcker, läcker det "i vila" så kanske bara dåliga packningar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredriksearay 1 Postad 25 Juni , 2020 Tack snälla för era svar! Men för att kolla vart det läcker så antar jag att jag måste ta upp båten? min växelproblematik kan omöjligen höra ihop med oljeläckaget i drevet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
syd- 33 Postad 25 Juni , 2020 Båten måste upp på land för att du ska kunna se var problemet är. Börja med att tappa ur drevoljan för att se om det är nåt vatten i drevet om inte får du börja leta läcka längs vägen mellan behållaren och drevet. Det går en slang mellan skölden och drevet som du kan se om du tiltar upp drevet ordentligt och tittar upp på styrbordssidan om drivaxel bälgen, har varit med om att den varit skadad och att det läckte ur den. Var försiktig om du ska ta loss den för det är en plastnippel som är genomföring i skölden och den bryts av lätt. https://www.drev.se/produkter/32-1940971 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredriksearay 1 Postad 25 Juni , 2020 Grymt. Tack syd! problematiken med missljud vid neutralt läge som skedde idag tror du inte hör till de problemet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 111 Postad 26 Juni , 2020 Det kan ju ha uppstått om drevet går med lite / vattenblandad olja så visst kan det hänga samman. Jag skulle säga att det beror på justering av växeln, som ju kna gå trögt på grund av första anledningen. Börja alltså med oljan! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flippermannen 26 Postad 26 Juni , 2020 När vi köpte vår båt hade vi liknande symptom vad gäller vårt Bravo 3X-drev. När jag plockade bort propellrarna så kunde jag se drevolja omkring propelleraxeln. Visade sig vara tätningen kring axeln som behövde bytas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser