Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024

Rekommendera Poster

God dag! Jag har problem med min vp aq151c, när den blir varm dör motorn och måste då vänta minst en timme innan motorn startar igen.

Och när den startar ingen är tomgången väldigt hög av någon anledning 2000rpm + typ.

Vad kan problemet sitta? Har nyligen bytt impeller och packningar i sjövattenpumpen och det fungerar som det ska. Även nytt kylmedium.

Kan tilllägga att oljetempraturmätaren inte visar speciellt hög tempratur.

Öppnade locket på silhuset efter en stund och det sjövattnet var förvånansvärt varmt.

 

Kan det vara termostaten som inte öppnar sig?

Eller något med värmeväxlaren?

 

Har folket nån idé? Vore väldigt tacksam.

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla limpan särskilt vid den aktre avgasporten.

Förmodligen är den upprostad där och har du otur även avgasporten.

Det finns en handjagad fräs som används för att återställa porten i fungerande skick. Efter fräsning klämmer man i en ring i den uppfrästa gropen skruvar på en ny limpa och kör vidare. Detta kan göras med toppen monterad på motorn och båten i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kan det göra att den går varm? Sjövattnet verkar ju rinna igenom och ut korrekt? Ursäkta är värdelös på motorer. Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det blir inte rätt flöde.

Hade det felet på min 151c monterad i en Ockelbo dc 21.

Felet uppstår pågrund av att sjövattnet kan komma in bakvägen i aktre porten om limpans mellan vägg är upprostad. Stänk av sjövatten kan hamna där även om limpan är hel och bidrar därmed att påskynda sönderfallet.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tagit av limpan o kollat den. Den ser bra ut!

Vatten rinner korrekt igenom den.

 

20200702_171131.jpg

20200702_171143.jpg

20200702_171151.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där ser ju helt ok ut.

 

Ang dina startproblem, har du kollat tändningskomponenterna. Är väl brytare o konding på den där.

En defekt konding respektive tändspole kan ge dina symtom. dvs funkar när dom är svala men ger upp när det blir varmt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha det har jag ej gjort.. började fundera på förgasarna, de kanske stänger sig när motorn blir varm.. eller kanske vevaxelgivare om min motor öhv har dessa?

Är det bara att byta tändspolar eller går det kontrollera dessa först?

Skrev i första inlägget oljetemp menar vattentemp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Finns ingen vevaxelgivare utan är en gammaldags fördelare med brytarspetsar och kondensator. Och är bara en tändspole.

 

Just det där att den lägger av när den är varm och går inte att starta förrän den svalnat kan tyda på tändspole eller kondensator.

 

Det som kan hända med förgasarna är att det blir ånglås och då är det svårt att starta när motorn är riktigt varm. Men det fenomenet brukar inte bli så att den stannar av sig självt utan den blir svårstartad när man själv stängt av den.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej tack för svaren. Ska köpa både tändspole och kondensator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Nidelv18:

Okej tack för svaren. Ska köpa både tändspole och kondensator.

Byt allt om det inte är gjort tidigare. Spole, kond, brytarspetsar, rotor och lock. Skadar inte heller med nya tändkablar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ändå ska byta allt. Byt då till brytarlöst system.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök rätt på vad du behöver Pertronix hemsida och i Hansen Marines katalog. Bedtäll sen hem grejorna på närmsta Mekonomen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förgasaren kan koka av  värmen. kan bara hålla med om att skaffa ett brytarlöst system. Jag har ett 123Ignition och många konstiga problem försvinner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...