Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
Gäst P.A

Byte av tändsats och spolar

Rekommendera Poster

Gäst P.A

Hej! Har problem med min evinrude 40 hp motor från 76. Efter att ha gått bra under hela våren slutade den helt plötsligt en dag att varva upp när jag kör med växel i. Utan belastning går det dock bra! Till en början trodde jag det kunde vara förgasaren som spökar men efter kontroll uteslöts det. Eftersom jag inte visste vad problemet var lämnade jag in motorn för felsköning. Killen som kollade den trodde att det kunde vara fel på tändsats och spolar eftersom motorn gick ojämt. Kolvringarna och toppackning va dock ok eftersom trycket var godtagligt. Han ville ha 5000 kr för att fixa till detta vilket jag tycker är aldeles för mycket pengar att lägga ner på en så pass gammal motor (speciellt för en studerande brevbärare! :-) ). Funderar därför på att försöka mig på bytet själv. Någon som gjort samma sak innan mig? Skulle vilja veta var jag kan få tag på billiga spolar och brytarspetsar samt övriga delar av tändsatsen, kan man handla på biltema? Vilken sort isf? Är det mycket jobb med att ställa in avståndet på brytarspetsarna, behöver man speciella verktyg? Vad ska det vara för avstånd? Mycket tacksam för svar!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5000 låter väldigt dyrt för en sådan reparation, vill du ha tag i delar kan du vända dig till din lokala evinrude/johnson återförsäljare, har du inte så bråttom köper du på ebay, en tändspole till min 35 hk med cdi-box kostade ca 350kr, borde inte kosta mycket mer till din, skaffa eller låna en avdragare till svänghjulet, lossa det, under det sitter både spolar och brytare, om det inte är så att du har den modellen med utanpåliggande spolar så är det på min från 35:a från 76. brytarna byter du enkelt själv, skaffa bara rätt bladmått (står på svänghjulet vilket gap det ska vara. kostar nog inte många kronor. räkna med ca 1500 om du gör det själv. mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst P.A

Ok, tack så mycket.. låter båtfirman byta brytarspetsarna, det vart inte så dyrt.. om båten inte går ättre efter det får jag ge mig på spolarna själv..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu efter många om och men kommit fram till att motorn bara tänder på en cylinder. Efter att ha mätt och sett att inget är fel på spolarna och bytt brytarsatsen får jag fortfarande ingen gnista på ena cylindern. Vad är nästa steg, att byta power-boxen eller vad den heter? Hur får man förresten loss svänghjulet om man inte har specialverktyg, omöjligt? Tacksam för fler tips!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

mät på tändspolarna så att det inte är avbrott, ohm-mät mellan ingången till tändspolarna till jord samt utgången till jord, samt ingång till utgång. Ingång till jord bör vara ca 1 ohm, tändkabel till jord bör vara ca 300 ohm och samma sak mellan ingång och tändkabel. har du ingen multimeter kan du skifta spolarna och se om du flyttar med dig felet. Skulle dessa vara ok är det troligen fel på kondensatorn som sitter under svänghjulet, byt båda! Fast dessa borde dom som bytte brytarna bytt om dom gjort ett riktigt jobb. För att lossa svänghjulet behöver du en kraftig avdragare, finns säkert på biltema, en vanlig trearmad från biltema räcker inte enl. egen erfarenhet. Har för mig att dom har en kraftigare tvåarmad med s.k. glidbana för armarna typ biltemas 20-342, kolla bara så att den har tillräckligt med greppvidd. lycka till mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst P.A

Problemet är löst!! Efter att ha fortsatt mäta med ohm-meter på synliga kablar upptäckte jag en trasig kabel i anslutning till spolarna.. efter byte av den går motorn som den ska igen! Tack för all hjälp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...