Georg_Ohm 4 837 Postad 23 Juni , 2020 (redigerade) Båtgrannen har installerar ny antenn, radion är tyst, ja han hör mig och min bärbara, men inte en båt litet längre bort. Han hör mig även om hans antenner oansluten, inte så konstigt. Har kollar antennkontakter och anslutningen i sprötet, ser bra ut. Men man kan väl inte ohm -mäta med likström egentligen? Om jag mäter mellan signal och skärm blir det 0-ohm. Tror även det kan vara lokal radioskugga då Stockholm radio inte hör mig (men jag dem). Redigerad 23 Juni , 2020 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 947 Postad 23 Juni , 2020 Antennen är så enkel att det sällan är fel på den. Problemet brukar vara antennkablar och kontakteringar. Skruva isär alla kablar och mät på varje delsträcka. Det är inte helt ovanligt att det blivit kortis i någon kontakt p.g.a att en enstaka tråd kommit fel. Börja med att mäta mellan mittledare o skärm att det inte finns kontakt. Sedan byglar du mittledare o skärm i andra änden o mäter om det finns kontakt. Om någon av dessa mätningar fallerar så är det bara att kontaktera om. Du kan ju gissa o ta en ände först, 50% chans att du väljer rätt. För att kolla antennen så kan du ansluta den till VHFen med en pyttekort antennkabel och sända/lyssna på en närliggande station, kanske t.o.m. prova att ropa upp Stockholm Radio. Då har du även fått en kontroll på apparaten. Det går oftast att få kontakt med en handburen så antennplaceringen bör fungera även inombords. Att du hör Stockholm Radio men inte omvänt är inte så konstigt. Det är enklare att få in en mottagarsignal än att skicka en sändarsignal som försvinner om du har kortis i en kabel. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 170 Postad 23 Juni , 2020 (redigerade) För frekvensen rätt antenn och antennkabel mm, kollas mer noggrant med en SVF-meter, för VHF. Alltså om antennsystemet är anpassat och helt. Brukar finns billiga brukbara på t ex Blocket, Ebay... E t c. Kan hända jag har någon liggande. Och det TS skrev... O ohm mellan skärm och signalledare, indikerar ren kortslutning! Det räcker med att man missat lite vid kontakering och fått en enda liten tråd från skärmen att nudda mittledare. Eller att antennkabeln blivit dragen med allt för liten radie. Sänd inget mer innan fel hittats och åtgärdats. Lyssna är inte förstörande. Dagens apparater är oftast skyddade så om det blir avbrott i endera skärm eller mittledare eller kortslutning mellan dessa, så regleras uteffekten ned. Förr gick slutsteget i sändardelen sönder. Men oavsett, för att få maximal effekt att lämna antennen, så ska den vara avstämd till det frekvensband du använder. Montering, närhet till andra antenner, metalldelar mm påverkar. En ovan nämnd SVF-meter är högst användbar till detta. Vid mottagning påverkar det inte lika mycket, om det är fel avstämt. Hur man stämmer av en antenn optimalt, för att få längsta möjliga räckvidd, utstrålad effekt vid sändning, är en annan historia. Redigerad 23 Juni , 2020 av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 23 Juni , 2020 Javisst. Det var ju kontakten i ändan av kabeln mot radion som var kortsluten. Det var bara all löda loss, klippa och göra om det från början. Nu funkar det och Stockholm radio lämnade positivt förbindelsetest. En annan båtgrannarna kom med en nödantenn redan innan så vi kunde utesluta fel på radion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 294 Postad 23 Juni , 2020 1 minut sedan skrev Hybro: För frekvensen rätt antenn och antennkabel mm, kollas mer noggrant med en SVF-meter, för VHF. Alltså om antennsystemet är anpassat och helt. Brukar finns billiga brukbart på t ex Blocket... Och det TS skrev... O ohm mellan skärm och signalledare, indikerar ren kortslutning. Dagens apparater är oftast skyddade så om det blir avbrott i endera skärm eller mittledare eller kortslutning mellan dessa, så regleras uteffekten ned. Förr gick slutsteget i söndardelen sönder. Men oavsett, för att få maximal effekt att lämna antennen, så ska den vara avstämd till det frekvensband du använder. Montering, närhet till andra antenner, metalldelar mm påverkar. En ovan nämnd SVF-meter är högst användbar till detta. Vid mottagning påverkar det inte lika mycket, om det är fel avstämt. Hej Då du verkar finnas i Göteborg så SXK i Långedrag ståendevågmätare att hyra ut https://www.sxk.se/vastkustkretsen/var-verksamhet/batteknik-vk Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 23 Juni , 2020 (redigerade) Jag har alla instrument som behövs.... hemma, och där gör dom ingen nytta. Men lödstation, inverter och diverse multimeter så kommer man en bit på väg iallafall. Redigerad 23 Juni , 2020 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser