Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
Nimbusboat

Spänning från solcellsregulatorn

Rekommendera Poster

Hej

Vid solsken nu ger min solcell på 55w 1.4A och 16.6v enligt regulatorn display. 

Mäter jag vid regulatorn med multimeter visar det lika värde. 

Regulatorn visar batterispänningen till 12.7v  (körde motorn nyss för den var 12.4v innan.) 

Borde inte spänningen från regulatorn till batteriet vara högre? 

Solcellssidan 16.6v och batterisidan av regulatorn 12.4v

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på hur urladdade batterier du har och även vilket skick de är i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan skrev Eld-:

Det beror ju på hur urladdade batterier du har och även vilket skick de är i.

Men borde inte spänningen som batterierna laddas med framgå någonstans? För när motorn startades så gick spänningen över 13v

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Generatorn på motorn kan ju leverera 500-1000 W så den kan givetvis lyfta laddspänningen mycket högre än vad din solpanel kan göra. 

Om du laddat ur batterierna till tex 12,2 V så innebär ju 12,4 V från regulatorn att batterierna laddas. 16,6×1,4=23,2W vilket är 23,2/12,4=1,9A laddström om man bortser från förlusten i regulatorn. 

Generatorn laddar i det läget säkert med minst 30A.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar och en väldigt bra förklaring! 

Då borde batterierna bytas har 3x80ah varav ett av dessa köptes i höstas. De andra två vet jag ej när de är införskaffade. Den enda förbrukningen vi har är kylskåp och vattenpump som stängs av mellan gångerna pga läckage någonstans. 

Idag har solcellen laddat 20ah enligt regulatorn sedan klockan 0900

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad har du för slags regulator? MPPT ger en pulsad spänning ut och kan därför lura billigare digitala multimetrar att visa fel. Prova att istället ställa in instrumentet för växelspänning, det blir inte riktigt rätt det heller, men kanske något mindre fel...
Ett gammaldags analogt vridspoleinstrument hade möjligen visat ett bättre medelvärde, men vem förutom Kapten Stofil använder ett sådant numera?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2 minuter sedan skrev Nimbusboat:

Alltid intressant, du får andra värden men inte heller dom är riktigt korrekta.

Jag missade att du angav vad regulatorns display visade, den skall du lita på, skulle jag tro, den kompenserar för den pulsade spänningen. Och det är då spänning ut som är intressant.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Nimbusboat:

Idag har solcellen laddat 20ah enligt regulatorn sedan klockan 0900

20Ah på en hel solig(?) dag låter väldigt lite för en 55W solpanel. Blir den skuggad? 20Ah per dygn räcker nog inte riktigt för att hålla jämna steg med kylskåpets förbrukning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
56 minuter sedan skrev Eld-:

20Ah på en hel solig(?) dag låter väldigt lite för en 55W solpanel. Blir den skuggad? 20Ah per dygn räcker nog inte riktigt för att hålla jämna steg med kylskåpets förbrukning.

Ja helt solig. Den har varit mer eller mindre fri från skugga hela dagen. Har flyttat runt den för att hindra att gösstaken skuggar. Ligger horisontellt på taket. Visade 2.6A som mest vad jag såg under dagen(kollade bara då och då), från regulatorn till batteriet. 

Redigerad av Nimbusboat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror inte det är något fel på batterierna.

Om du laddat ur dem till 12,2V så är det ganska mycket som skall tillbaka. 20Ah är inte ens 10% av totalkapaciteten, och är det inte så att en del gått till att driva kylskåp m.m. ?

Vad som händer är att batterierna vill sluka mer energi än panelen kan ge, och då sjunker spänningen tills jämvikt uppstår. I ditt fall just nu vid 12,4V.  Ett blybatteri laddas med konstant spänning men det är batteriet som bestämmer laddströmmen dvs hur mycket det vill sluka i sig. I ditt fall vill nog batteribanken ha 20-30A vid 14V, och det går ju inte från din panel.

Samma också med generatorladdning, med den skillnaden att den oftast kan upprätthålla c:a 14V så batterierna kan laddas med maximal ström. Men denna ström är inte detsamma som generatorns påstämplade, utan helt enkelt det batteribanken vill suga i sig.

Många tror att generatorn laddar med kanske 70A bara för att det står så på den, men det bestämmer inte den. Det gör batterierna. Amperetalet är vad generatorn kan ge som max (vid högt varv, rätt temp, hemlängtan o.s.v.) innan den också sjunker i spänning.

Du hade kört motorn lite för att ladda. Hur länge ?  Många kör 15 min och tror sedan de laddat batterierna. Ponera att dina batterier suger i sig 40A i laddström (=riktigt dåligt laddade) och du kör en kvart. Då har du fått i 10Ah. Dvs mindre än 5% av dina totala 80x3=240Ah....

Att ladda ett blybatteri fullt tar tid. Men får din solpanel stå och jobba så blir det fullt. Men inte om du samtidigt tar ut mer energi till ett kylskåp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för input har kört med motor nu i 2dagar 4h+ per dag samt ca 1h landström. Nu verkar batterierna vara fulla. Upptäckte också att kylskåpet stod på max, nu är det inställt på min förutom när vi har motorn igång. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utan att räkna på ampere, amperertimmar eller soltimmar vet jag att den setupen  jag hade i förra båten, med endast 50w solcellspanel, 240Ah i förbrukarbanken, ett Isothermkylskåp och minst en timmas motorgång per dag, vet jag att då går det jämt ut, det funkar, men om någon glömde släcka ljuset på toaletten hamnade man snabbt på minus, eller om man blev inblåst en natt extra i hamn.

Du bör köpa en likadan panel till, eller en på 100w, då blir du självförsörjande.

Men det är klart att om du räknar på det med alla parametrar kanske du kommer fram till något annat. Men hemligheten är att ha en batteribank med bra kapacitet. Så en panel på 100w och en batteribank på minst 100Ah helst mer, så borde det fungera bra. Detta då av erfarenhet utan matematiska beräkningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...