SeaMaster560wa 23 Postad 21 Juni , 2020 Hej! Har precis införskaffat oss en Jeanneau Merry Fisher 795 och undrar en sak över elsystemet på denna. På mina tidigare båtar har haft huvudströmbrytare för start och förbrukningsbatteriet. Här har jag även en för jord. - Varför? - Det var även en solpanel inkl regulator inkopplad som verkar vara kopplad på startbatteriet då mitt förbrukningsbatteriet tog slut Denna flyttade jag till förbrukningsbatteriet och fick då se att säkringen sitter på minuskabeln? - Och jag fattar det rätt, om en minuskabel är kopplad mellan start och förbrukning borde bägge batterierna laddas, men så verkar det inte gjort då solcellen inte laddat förbrukningsbatteriet. Hoppas på svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 21 Juni , 2020 Både start- och förbrukningsbatterierna har ju gemensam minus. Vi är vana att ha säkringar på plussidan, men man kan ju även ha dom på minussidan, lika stor ström passerar nu där. Om man har en ”huvudströmbrytare” (=batterifrånskiljare) efter varje batteri så kan man ju då undra varför det finns en även på minussidan...? Kan det vara något EU-krav? Nä jag tycker som trådskaparen att det kan kännas onödigt. Men det kan vara så att batterierna skall vara helt avskiljda från hela elsystemet när båten inte används. Ja varför ladda startbatteriet med solcell? Ganska dumt, men kanske bara felkopplat? I min förra båt hade jag en omkopplare så jag kunde välja vilken batterigrupp jag ville ladda, men den stod alltid för laddning av förbrukarbatteribanken. Så koppla solcellsregulatorns utgående plus och minus till förbrukningsbatteriet! Och sätt säkringen på plussidan. Om båda skall laddas skall ju både plus och minus kopplas till båda batterierna, men då måste man även ha ett skiljerelä som isolerar batterierna från varandra då solcellspanelen inte laddar. Men skippa det, låt solen bara ladda förbrukningsbatteriet! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 21 Juni , 2020 Jeanneau brukar ha minusbrytare. 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 21 Juni , 2020 Just nu skrev Kane: Jeanneau brukar ha minusbrytare. Jag har sett det även på andra båtar, norska Tresfjord exempelvis. Men där ersatte man två batterifrånskiljare på plussidan med en enda på den gemensamma minussidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 422 Postad 21 Juni , 2020 (redigerade) Jag skulle oxå vilja ha en minusbrytare för att minimera risken för krypströmmar på våran båt. Sök efter gamla inlägg med @Seawolf om nyttan med minusbrytare. Räkna lite på hur många starter som ett frisk startbatteri klarar utan laddning så inser man varför det inte krävs solpanel laddning av bägge batteribankerna. Det finns reläer som känner av spänningen på båda bankerna och kopplar ihop bankerna vid konfad triggerspänning men det kan vara överkurs. Redigerad 21 Juni , 2020 av skippeer 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 23 Postad 22 Juni , 2020 Tack för alla svar! Då kopplar jag om solpanelen och säkrar den på plus. Har kopplat in landströmmen för att se om den laddar alla batterier (har även ett separat för bogpropellern). Men annars borde väl allt vara kopplat så det laddas via generatorn....... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 22 Juni , 2020 2 timmar sedan skrev SeaMaster560wa: Tack för alla svar! Då kopplar jag om solpanelen och säkrar den på plus. Har kopplat in landströmmen för att se om den laddar alla batterier (har även ett separat för bogpropellern). Men annars borde väl allt vara kopplat så det laddas via generatorn....... Det är alltid spännande att ha en liten amperemeter fast installerad i serie med solcellen. I Nimbusen hade jag ett litet panelinstrument. Nu har jag en display kopplad till regulatorn samt en BM-1. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser