Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
johankjellgren

aq145 rem tändning

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej! Går det att ställa tändningen när remmen ligger såhär? Borde inte remmen vara ett spår ut isf?

Fast det är väl iofs generatorremmen var sitter tändinställning på kamremmen?

 

20200621_113438.jpg

Redigerad av johankjellgren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändningen ställs med fördelaren, man vrider på densamma vilket då kommer att synas på siffrorna du har på bilden. Det finns ett streck på remskivan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gelis:

Tändningen ställs med fördelaren, man vrider på densamma vilket då kommer att synas på siffrorna du har på bilden. Det finns ett streck på remskivan.

aha ok. tack. ska testa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sån har jag. Såhär ser det ut vid 2000 varv jsg antar att den är 40 grader före och att detta är för mycket

20200621_172830.jpg

Redigerad av johankjellgren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den ska stå på 8° vid ca 700 rpm (tomgång) sedan max utslagen fördelare ca 34° vid 4200 rpm.

Och Ja det är den skruven.

Om den står på 40° redan vid 2000 rpm så är det något som är galet. Frågan om någon fjäder i fördelaren gett upp

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då skulle nog jag kollat att remmen sitter rätt och inte ett "hack" fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
30 minuter sedan skrev Gelis:

Då skulle nog jag kollat att remmen sitter rätt och inte ett "hack" fel.

Hur gör man det? Antar att det finns nån markering på vevaxel & kamaxel?

 

den låg ju på kanske 20 vid tomgång. är det ett tecken på kuggfel ? eller det är ju fel över hela registret så justera fördelardosan?

Redigerad av johankjellgren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns märkningar på vevaxel, kamaxel och mellanaxeln till fördelaren. Men justera fördelaren och se om du hamnar rätt. Kan ju vara så att remmen sitter rätt på vev o kam vilket är det viktigaste, men hamnat fel på mellanaxeln vilket då går att justera med fördelaren. Lite tyder på det i o m att du ligger högt rakt över.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det gör det du borde fått en lägre tomgång om du kom ner till 8° så det kan behövas justeras lite på förgasarna.

 

Du har också brytaren i fördelaren som behöver justeras ev bytas. Det där kan vara lite meckigt att få till,  tror att avståndet ska vara 0,4 mm byt även kondingen.

 

Sedan är det ett skit med brytare blir aldrig 100:a bra, finns flera sätt att bli av med brytarsystemet, det billigaste tror jag är Ignitor 

http://www.bm-classics.com/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...